palette
نحوه تعلق علم خداوند به موجودات مادی از نظر سهروردي چکیده

چکیده
 از نظر سهروردي،خداوند علت موجودات مادي بوده و همانند هر علت دیگر به معالیل خود علم دارد؛ علم  گرچه ممکن است گاهی پيشيني و گاهي همراه معلول و يا بعد از آن(پسینی) باشد اما در كلمات سهروردي از علم قبل الايجاد سخني به ميان نيامده و تنها علم مع الفعل مورد بررسي قرار گرفته است؛بر اساس نظر او،ماديات  در دو دسته(ماديات موجود و ماديات معدوم )تقسيم بندي شده اند كه ماديات معدوم، از طريق وجود شان در بدنه فلك و ماديات موجود،خود به وجود مادیشان، به صورت حضوري، متعلق علم پروردگار بوده و دفتر علم خداوند محسوب مي شوند اما اين به آن معنا نيست كه در ذاتِ موجودات مادي و غواسق اقتضاي حضور وجود داشته و آنها همانند مجردات به حسب ذاتشان  می تواند متعلق علم خداوند واقع شوند   بلكه تعلق علم به آنها از آن جهت  است كه نور الانوار با اضائه خود، آنها را مستنير،ظاهر و قابل ادراك مي كند زیرا حقایق نوری و در راس آنها  نورالانوار نه تنها خود، ظاهر و نورانی هستند بلكه دارای خاصیت اناره واضائه نیز بوده و  موجب ظهور موجودات ديگر (جواهر غاسق) مي شوند بنابراين سرِّ حضور را بايد در هويت نوري نور الانوار جست.  

 

 

واژگان کلیدی
علم حضوری-علم خداوند -اضافه اشراقیه-سهروردی-هویت نوری

منابع و مآخذ مقاله

.منابع

ابن سينا(1375)، الاشارات و التنبيهات، چاپ اول، قم،نشر البلاغة، قم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ،(1418 / 1376)، الإلهيات من كتاب الشفاء، مقدمه و تحقيق حسن حسن زاده آملى ،دفتر تبليغات‏، قم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1404)، التعليقات، تحقيق از عبد الرحمن بدوی، مكتبة الاعلام الاسلامى، بيروت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1363) المبدأ و المعاد. به اهتمام عبد الله نورانى، موسسه مطالعات اسلامى ،تهران

ابن رشد(1993)، تهافت التهافت، مقدمه و تعليق از محمد العريب، دارالفكر، بيروت.

ابو حامد الغزالى(1382)،تهافت الفلاسفة، شمس تبريزى، تهران.

ابو نصر الفارابى(1413)،الاعمال الفلسفية، دار المناهل، بيروت.

ارسطو،(1366) متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمه شرف الدین خراسانی، چاپ اول، نشر گفتار.

اهری محمد شریف (1363) انواریه (ترجمه وشرح حکمه الاشراق)، تصحیح حسن ضیائی، انتشارات امیر کبیر، تهران.

سهروردی (1373)شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی، المشارع والمطارحات، به تصحيح هانرى كربن( اين كتاب در ضمن مصنفات شيخ اشراق چاپ شده است) موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، تهران....

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1373)، حكمة الاشراق‏، به تصحيح هانرى كربن( اين كتاب در ضمن مصنفات شيخ اشراق چاپ شده است) موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، تهران.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1375)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحيح و مقدمه هانرى كربن و سيد حسين نصر و نجفقلى حبيبى،‏موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، تهران‏.

در الدین دشتکی، مصنفات دشتکی،(1386) تصحیح عبدالله نورانی،ش، چاپ اول، تهران، دانشگاه تهران و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ،ج1 ص147.

صدرالدین محمدشیرازی(صدرالمتالهین)،(بی تا) تعلیقه بر شرح حکمة الاشراق.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1422) شرح الهدایه الاثیریه، تصحيح از محمد مصطفى فولادكار، موسسة التاريخ العربى، بيروت‏.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1981)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، دار احیاء التراث، بیروت.

طباطبايي محمدحسین، نهایة الحکمه،...

عبدالله مدرس زنوزی، لمعات الهیه، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، تک جلدی، چاپ اول، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

کاپلستون فریدریک (1375)، تاریخ فلسفه، ترجمه سیدجلال الدین مجتبوی، انتشارات سروش، تهران، چ سوم.

ملاهادی سبزواری، (1416)شرح المنظومه،تحقیق مسعود طالبی،چاپ اول،تهران،نشر ناب

میرزا مهدی آشتیانی، ( بی تا )غرر الفرائد (تعلیقات بر شرح منظومه حکمت سبزواری)


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.