palette
بررسی دیدگاه اشاعره پیرامون وحی

چکیده

بحث وگفتگو پیرامون کلام الهی ازجهت انتساب به خداوندمتعال وتاثیرگسترده وعمیق آن درزندگی فردی واجتماعی متدینین، ازاهمیت فوق العاده ای برخورداراست.در این تحقیق، ویژگیهای کلام الهی از نظر اشاعره موردبررسی قرارگرفت.دراین نوشتار بعد از ذکرمقدمات، دیدگاه اشاعره درخصوص کلام الهی که معتقدند قائم به ذات،ازلی وقدیم،نفسی وغیرلفظی،واحد،متمایز از علم واراده،غیرقابل انتقال وغیرحال است وادله هر یک تبیین شد.آنها در ادله نقلی با استفاده از ظاهر ایات وروایات ودراستدلال عقلی غالبا با دوروش سبر وتقسیم وتمثیل به اثبات ادعای خود پرداختند. ودر بخش نقد نظریه ، مبانی وهمچنین مورد به مورد ادله آنها موردتحلیل و بررسی قرار گرفت واشکالات این نظریه ذکر شد. و به این جمع بندی رسید که نظریه اشاعره درمورد کلام الهی بطور پیوسته وابسته ومترتب بر هم می باشند.یعنی باصفت ذات پنداشتن کلام  الهی به کلام قدیم واز آن به کلام نفسی ونهایتا به سایرویژگیها رسیدند.در نتیجه باابطال اولین مبناء سایر فروعات پیاپی باطل می شوند.علاوه بر این ادله عقلی ونقلی آنها بسیار ضعیف واثبات کننده ادعای آنها نمی باشند. از همه مهمتر اینکه  نظریه کلام نفسی دارای پیامدهاولوازم کلامی مخالف با اصول پذیرفته شده مسلمانان همانند نفی وحیانی بودن کلام الهی دارد وموجب تنزل آن تا سرحد کلام بشری می شود.


واژگان کلیدی
اشاعره -کلام الهی -کلام قدیم-کلام نفسی-واحد-حالّ

منابع و مآخذ مقاله

۱-آمدی،سیف الله، أبكار الأفكار في أصول الدين،قاهره،دارکتب،۱۴۲۳ق

۲-آلوسی ،محمود، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم‏،بیروتدارالکتاب ۱۴۱۵ق

۳-اشعرى ابو الحسن ، مقالات الإسلاميين و اختلاف المصلين، آلمان-ويسبادن :فرانس شتاينر ، چاپ: سوم، ۱۴۰۰ ق

- الابانه عن اصول الديانه ، بیروت: انتشارات دارابن زیدون،بی تا

- اللمع في الرد على أهل الزيغ و البدع‏ ، قاهره: المكتبة الأزهرية للتراث‏،بی تا

۴-باقلانى ،ابوبکر محمد بن الطیب ، الإنصاف ، بیروت :دار الکتب العلمیۀ ، ۱۴۲۵ ق

۵-تفتازانى،سعد الدین،شرح العقائد النسفیۀ، قاهره ،مکتبۀ الکلیات الأزهریۀ،۱۴۰۷ق

-شرح المقاصد، ،افست قم، ناشر: الشریف الرضی، ۱۴۰۹ ق

۶-صاحب ابن عباد،المحیط فی اللغه ،بیروت،عالم الکتب،۱۴۱۴ق

۷-جوینی عبدالملک،الارشاد ،بیروت: دار الکتب العلمیۀ ، ۱۴۱۶ ق

۸-راغب، مفردات ألفاظ القرآن،بیروت ،دارالشامیه ،۱۴۳۰ق

۹-فخررازي ،محمد بن عمر بن الحسين ، الأربعین فی أصول الدین، قاهره:مکتبۀ الکلیات الأزهریۀ ، ۱۹۸۶ م

۱۰-شیرازي ابواسحاق،الإشارة إلى مذهب أهل الحق، بيروت : دار الكتب العلمية، ‏،چاپ: اول،‏ ۱۴۲۵ ق

۱۱- عبد الله بن سلمان احمدى، المسائل و الرسائل المروية عن الإمام أحمد بن حنبل في العقيدة،ریاض ،دارالطیبه،۱۴۱۶ق

۱۲- عسکری،حسن ابن عبدالله الفروق فى اللغة، دارالافاق الجدیده،۱۴۰۰ه ق ۱۳-غزالى ابو حامد،الأربعين في اصول الدين‏ ،بيروت: دارالكتب العلمية ، چاپ: اول،۱۴۰۹ ق‏ -الاقتصاد فی الاعتقاد ، بیروت : دار الکتب العلمیۀ، ، ۱۴۰۹ ق ۱۴-قاضی عبدالجبار، ،شرح اصول خمسه ،داراحیاء التراث العربی،بیروت ، ۱۴۲۲ ق

۱۵-فیو می ،احمد ابن محمد ،مصباح المنیر،قم،دارالهجرت ،۱۴۱۴ه ق

۱۶-مظفر،محمدحسین ،دلایل الصدق، قم ،موسسه آل البیت، ۱۴۲۲ق

۱۷-میرسید شریف ،شرح مواقف،قم،شریف رضی،۱۳۲۵ق ۱۸-نراقى ملا مهدى، جامع الأفكار و ناقد الأنظار، انتشارات حكمت تهران‏، ۱۴۲۳ ق‏


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.