palette
بررسي مباني معرفت ودلالت‌هاي تربيتي آن در انديشة امام خمينی«ره»

چکیده
سخن از معرفت در ساحت فلسفه به دو صورت کلي هستي‌شناسي و معرفت‌شناسي انجام مي‌گيرد. اين نوشتار که ادعا دارد به معرفت پژوهي در آثار حضرت امام (ره) پرداخته است در مقام تفکيک اين دو ساحت نيست، بلکه بالاجمال به تبيين کلياتي در عرصة معرفت و تأثير آن بر فلسفة تربيتي امام مي‌پردازد. مسائلي از قبيل چيستي معرفت و تعريف آن، اقسام معرفت، شرايط حصول معرفت نافع، سامان بخش چارچوب کلي اين مقاله است. تقسيم‌هاي مختلفي که براي علم انجام مي‌گيرد از حصولي و حضوري، نظري و عملي و نيز تقسيمي منطبق بر ساحت‌هاي وجودي انسان، ادامه بخش اين نوشتار است. تبيين شرايط سودمندي علم که از آن‌جمله است ضرورت ملازمت علم با تواضع و تهذيب نفس، دروني شدن علوم و معارف و حُسن فاعلي از ديگر مباحثي است که مورد اشارت قرار مي‌گيرد و در نهايت فلسفة تربيتي مأخوذ از اين مباحث معرفي مي شود.
واژگان کلیدی
معرفت، علم حصولي و حضوري، علم نظري و عملي، فلسفة تربيتي.

منابع و مآخذ مقاله

-


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.