palette
لذت و الم اخروي در فلسفة سينوي

چکیده
از جمله مباحثي که شيخ الرئيس آن را به مطمح نظر گذاشته، معاد و حالات اخروي آن است. او در حکمت خويش پس از آنکه به بحث جنجالي لذت و رنج پرداخته، در پي آن بود تا لذت و الم اخروي را نيز به متألهان و دينداران تفهيم نمايد. شيخ الرئيس در آثار خود، پس از اثبات وجود نفس و بقاي جنبة نفساني، قواي متنوعة انساني را با مرگ مضمحل مي‌دانست، اما براين باور فلسفي پاي مي‌فشرد که تنها قوة عقلاني است که با مرگ انسان، فاني نشده و به سراي باقي خواهد شتافت. او ضمن تقسيم‌بندي‌هاي گوناگون و دامنه‌دار، نفوس بشري را به دسته‌هاي مختلفي تقسيم مي‌کرد تا جايگاه اخروي آنان را روشن سازد. در حکمت سينوي پس از آنکه فراگيري و اکثري بودن سعادت اخروي بر کرسي اثبات نشست، لذت و الم نفوس نيز، عقلاني به شمار آمد. از نگاه شيخ الرئيس،ثواب‌ها،خوشي‌ها، لذت ها و دردهاي عالم عقبي، کاملاً عقلي است و آنچه در متون وحياني از وعده‌ها و وعيدهاي اخروي تشريح شده، چيزي جز گزاره‌هاي استعاري و کنايي نيست. او فقط براي نفوس ناقصه، جايگاهي جسماني که معلق به اجرام سماوي هستند در نظر مي‌گرفت و لذت يا الم اخروي آنان را مادي مي‌انگاشت.
واژگان کلیدی
لذت، الم، نفوس کامله، نفوس ناقصه، سعادت، شقاوت، بله و صبيان، خلود، ابن سينا.

منابع و مآخذ مقاله

-


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.