palette
مراحل تعليم و تربيت از ديدگاه ابنسينا با تأکيد بر نفس

چکیده
هدف پژوهش حاضر تبيين مراحل تعليم و تربيت با توجه به ديدگاه ابنسينا در بارة نفس است. روش مورد استفاده در اين پژوهش که پژوهشي کيفي و موردي است، روش توصيفي – تحليلي است. در اين پژوهش که مراحل تعليم و تربيت با توجه به سير تکاملي نفس تعيين گرديد، سه مرحلة تمهيد؛ اعتدال و اعتلا؛ مرحلة ملکوتي براي تعليم و تربيت در نظر گرفته شد. مرحلة تمهيد که شامل مرحلة نفس نباتي، حيواني و انسان بالقوه (عقل هيولاني تا بالفعل) است از دوران پيش از تولد آغاز می‌شود و تا بلوغ صوري ادامه مييابد. دومين مرحله که شامل انسان بالقوه (عقل هيولاني تا بالفعل) و انسان بالفعل (حصول کلية معقولات ثاني) است از 15 سالگي آغاز می‌شود و به دليل فزوني عقل از 40 سالگي به بعد، پاياني براي اين مرحله لحاظ شده است. مرحلة ملکوتي که مرحلة انسان بالفعل در معناي تام آن و وصول به مرتبة عقل بالمستفاد است، مرحلة نهايي تعليم و تربيت شناخته شد که متناظر با هدف غايي نظام فلسفي ابنسينا يعني دستيابي به سعادت حقيقي است. نتايج همچنين حاکي از آن است که ابنسينا با معطوف ساختن توجه به شروع تربيت پيش از تولد، تأديب و تربيت اخلاقي کودک از پايان دو سالگي و... نظام تعليم و تربيتي مادامالعمر متشکل از نظام رسمي و غيررسمي را پايه گذاري نمود.
واژگان کلیدی
نفس، قواي نفس، ديدگاه ابنسينا، مراحل تعليم و تربيت.

منابع و مآخذ مقاله

-


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.