palette
خودادراكي كانتي و وجود

چکیده

خودادراكي يا ادراك نفساني مهم‌ترين تعليم كانت در استنتاج استعلايي نقد عقل محض و اصل بنيادي معرفت‌شناسي كانتي است. اين اصطلاح در كتاب كانت صفات محض، اصلي و استعلايي به خود مي‌گيرد. اين تعليم را شارحان نقد گاه با كوگيتوي دكارت مقايسه كرده‌اند و گاه پاسخي به شكاكيت هيوم شمرده‌اند. برخي آن را بيانگر انتساب تصورات به خود مي‌دانند و برخي ديگر با قرائتي منطق‌گرايانه شأن صوري به آن مي‌دهند. تعليم خودادراكي، در اصل، درصدد تبيين معقول وحدت انديشه و انديشنده است. كانت با اين تعليم به علم حضوري نزديك مي‌شود ولي از اخذ نتايج هستي‌شناختي در مورد آن خودداري كرده و آن را در محدوده‌ي علم حصولي صرف توجيه مي‌كند.

اين مقاله كوششي است براي توضيح و بررسي تحليلي ـ انتقادي تعليم خودادراكي كانتي و تفاسير مختلفي كه از آن ارائه شده است.

واژگان کلیدی
خودادراكي، وحدت استعلايي خودادراكي، علم حضوري، خودانگيختكي، تاليف، وجود.

منابع و مآخذ مقاله

- Allison, Henry E. (1996) Idealism and Freedom, Cambridge: Cambridge Univ. Press.

- Allison, Henry E. (1983) Kant`s Transcendental Idealism, New haven: Yale Univ. Press.

- Ameriks, Karl (2006) Kant and the Historical Turn, Oxford: Oxford Univ. Press.

- Gardner, Sebastian (1999) Kant and 'Critique of Pure Reason', London: Routledge.

- Kant, Immanuel (1997) Critique of Pure Reason, tr. By Werner S. Pluhar, Indianapolis: Hackett Publishing Company.

- Kitcher, Patricia (1990) Kant`s Transcendental Psychology, Oxford: Oxford Univ. Press.

- Paton, H. J. (1936) Kant`s Metaphysic of experience, London: Bradford and Dichens, W. C. I.

- Strawson, Peter F. ([1966] 1990) The Bounds of Sense, London: Routledge.

- Wilkerson, T. E. (1976) Kant`s Critique of Puer Reason, Oxford: Oxford Univ. Press.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.