نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشکده الهیات و ادیان

چکیده

یکی از معضلاتی که فلسفه ابن سینا را به شدت دچار چالش نمود نظریه صور مرتسم در ذات الهی به عنوان متعلقات علم الهی در مرتبه ذات و قبل از ایجاد موجودات بود. غزالی، شیخ اشراق، خواجه طوسی و بسیاری از متفکرین اسلامی، اعم از متکلم و فیلسوف، با بی اعتمادی به این نظریه سراغ راههای دیگری برای تبیین علم الهی رفتند. ملاصدرا ضمن موافقت با دیدگاه کلی این سینا تلاش می نماید تا بتواند مطلب را به گونه ای بیان کند که این لوازم و توالی فاسد مطرح نشود. از این رو می توان مدعی شد که نظریه ملاصدرا در باب کیفیت علم الهی به موجودات در مرتبه ذات و قبل از ایجاد آن ها، همان نظر ابن سیناست ولی با برطرف نمودن نقاط ضعف آن و تقویت و مبرهن نمودن نقاط قوه آن.

عنوان مقاله [English]

Rfine the theory of Imprinted Forms in divine knowledge in Ibn Sina

چکیده [English]

One of the problems that extremely challenged the philosophy of Avicenna is the theory of Imprinted Forms in the divine Substance as the attributes of divine knowledge before the creating. Ghazali, Suhrawardi, Tusi and many Islamic scholars, including the theologian and philosopher, with distrust on the theory went on to other ways to explain the divine knowledge. Mulla Sadra who agreed with the general view of Avicenna tries to express it in a way that does not put its false inevitable results. Therefore it can be claimed that Mulla Sadra's theory of the qualification of the divine knowledge before the creating is Avicenna's, but by correcting its weaknesses and strengthen and demonstrate the power of it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Avicenna-Mulla Sadra-reason-Imprinted Forms-divine- knowledge
  1. فهرست منابع
  2. ابراهیمی دینانی، غلامحسین. 1392. سخن ابن سینا و بیان بهمنیار. تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
  3. ابن سینا. 1375. الاشارات و التنبیهات.قم: نشر البلاغة.
  4. ___. 1377. الهیات نجات. ترجمه سید یحیی یثربی. تهران: فکر روز.
  5. ___. 1379. التعلیقات. قم: مرکز انتشارات و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.
  6. ___. 1400. رسائل، عیون الحکمة. قم: بیدار.
  7. ___. بی تا. الشفاء. تحقیق الأب قنواتی و سعید زاید. الجمهوریة العربیة المتحدة: وزارة الثقافة و الإرشاد القومی، الاقلیم الجنوبی، الادارة العامة للثقافة.
  8. ___. 1383. دانشنامه علایی. تصحیح محمد معین. همدان: دانشگاه بوعلی سینا و تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
  9. ایلخانی، محمد. 1380. متافیزیک بوئتیوس(بحثی در فلسفه و کلام مسیحی). تهران: الهام.
  10. افلاطون. 1380. دوره آثار افلاطون. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی.
  11. بهمنیار بن المرزبان. 1375. التحصیل. تصحیح و تعلیقه مرتضی مطهری. تهران: دانشگاه تهران.
  12. خراسانی، شرف الدین. 1382. نخستین فیلسوفان یونان. تهران: علمی و فرهنگی.
  13. داوودی، علی مراد. 1387. عقل در حکمت مشاء (از ارسطو تا ابن سینا). تهران: حکمت.
  14. صدرالدین محمد الشیرازی. 1410ه. الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
  15. ____________. بی تا. شرح الهدایة الاثیریة. چاپ سنگی
  16. فلوطین. 1366. دوره آثار فلوطین. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی.
  17. قضایی، اکرم. 1393. ماهیت عقل و نفس از دیدگاه افلوطین و رابطه آن دو. پایان نامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی مریم سالم و مشاوره میثم سفید خوش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
  18. لوکری، ابوالعباس فضل بن محمد. 1373. بیان الحق بضمان الصدق. تحقیق سید ابراهیم دیباجی و زیر نظر مهدی محقق و سید محمد نقیب العطاس. مؤسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی مالزی(ایستاک). تهران: دانشگاه تهران.