palette
تنقیح نظریه صور مرتسمه در علم الهی از دیدگاه ابن سینا

چکیده
یکی از معضلاتی که فلسفه ابن سینا را به شدت دچار چالش نمود نظریه صور مرتسم در ذات الهی به عنوان متعلقات علم الهی در مرتبه ذات و قبل از ایجاد موجودات بود. غزالی، شیخ اشراق، خواجه طوسی و بسیاری از متفکرین اسلامی، اعم از متکلم و فیلسوف، با بی اعتمادی به این نظریه سراغ راههای دیگری برای تبیین علم الهی رفتند. ملاصدرا ضمن موافقت با دیدگاه کلی این سینا تلاش می نماید تا بتواند مطلب را به گونه ای بیان کند که این لوازم و توالی فاسد مطرح نشود. از این رو می توان مدعی شد که نظریه ملاصدرا در باب کیفیت علم الهی به موجودات در مرتبه ذات و قبل از ایجاد آن ها، همان نظر ابن سیناست ولی با برطرف نمودن نقاط ضعف آن و تقویت و مبرهن نمودن نقاط قوه آن.
واژگان کلیدی
: ابن سینا- ملاصدرا- واجب الوجود بالذات- عقل صور مرتسمه- علم الهی

منابع و مآخذ مقاله

فهرست منابع

ابراهیمی دینانی، غلامحسین. 1392. سخن ابن سینا و بیان بهمنیار. تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.

ابن سینا. 1375. الاشارات و التنبیهات.قم: نشر البلاغة.

___. 1377. الهیات نجات. ترجمه سید یحیی یثربی. تهران: فکر روز.

___. 1379. التعلیقات. قم: مرکز انتشارات و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.

___. 1400. رسائل، عیون الحکمة. قم: بیدار.

___. بی تا. الشفاء. تحقیق الأب قنواتی و سعید زاید. الجمهوریة العربیة المتحدة: وزارة الثقافة و الإرشاد القومی، الاقلیم الجنوبی، الادارة العامة للثقافة.

___. 1383. دانشنامه علایی. تصحیح محمد معین. همدان: دانشگاه بوعلی سینا و تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

ایلخانی، محمد. 1380. متافیزیک بوئتیوس(بحثی در فلسفه و کلام مسیحی). تهران: الهام.

افلاطون. 1380. دوره آثار افلاطون. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی.

بهمنیار بن المرزبان. 1375. التحصیل. تصحیح و تعلیقه مرتضی مطهری. تهران: دانشگاه تهران.

خراسانی، شرف الدین. 1382. نخستین فیلسوفان یونان. تهران: علمی و فرهنگی.

داوودی، علی مراد. 1387. عقل در حکمت مشاء (از ارسطو تا ابن سینا). تهران: حکمت.

صدرالدین محمد الشیرازی. 1410ه. الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.

____________. بی تا. شرح الهدایة الاثیریة. چاپ سنگی

فلوطین. 1366. دوره آثار فلوطین. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی.

قضایی، اکرم. 1393. ماهیت عقل و نفس از دیدگاه افلوطین و رابطه آن دو. پایان نامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی مریم سالم و مشاوره میثم سفید خوش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

لوکری، ابوالعباس فضل بن محمد. 1373. بیان الحق بضمان الصدق. تحقیق سید ابراهیم دیباجی و زیر نظر مهدی محقق و سید محمد نقیب العطاس. مؤسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی مالزی(ایستاک). تهران: دانشگاه تهران.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.