دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
دوره 9 (1388)
دوره 8 (1387)
دوره 7 (1386)
دوره 6 (1385)
دوره 5 (1384)

 

 

پاسخگویی به هرگونه سؤال و مشکل پیش آمـده بـرای کاربـران گـرامی، از طـریق ایمیل ayenehmarefat@sbu.ac.ir انجام می‌پذیرد. 

 

 این نشریه دارای

شناسه دیجیتال اشیاء (Dor) و

شناسه دیجیتال اسناد (Doi) است.

 

این نشریه جهت بررسی اولیه و  چاپ مقالات تایید شده مطابق با آیین نامه تعیین هزینه پردازش در نشریات علمی، هزینه دریافت میکند.(توضیحات در راهنمای نویسندگان)

 

 

تعداد شماره‌ها 74
تعداد مشاهده مقاله 734,470
نسبت مشاهده بر مقاله 1431.72
-----------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,820
تعداد مقالات رد شده 1,110
درصد عدم پذیرش 61
تعداد مقالات پذیرفته شده 514
درصد پذیرش 28
تعداد داوران 133

فصلنامه علمی پژوهشی آینه معرفت وابسته به دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی است.

اولین شماره مجله در زمستان ۱۳۸۲به چاپ رسیده وبعد از انتشار 10 شماره از آن،موفق به دریافت درجه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت علوم،تحقیقات وفناوری گردیده است.

این نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc)نمایه گردیده وهم اکنون نیز از طریق پایگاههای اطلاعات علمی معتبر در اختیار علاقمندان قراردارد.

این مجله مقالات علمی پژوهشی نظری مرتبط با فلسفه و کلام اسلامى، عرفان، فلسفه اخلاق، موضوعات میان رشته ای در عرصه های فوق را می پذیرد.

  مولفین محترم با مراجعه به راهنمای نویسندگان می توانند آثارو تالیفات خودرا از طریق سامانه ارسال نمایند.

نوع مقالات قابل انتشار در فصلنامه آینه معرفت از نوع مقالات علمی- پژوهشی می باشد.

این فصلنامه در ارزیابی مقاله از سامانه مشابهت‌یاب «سمیم نور» استفاده می‌کند.

این نشریه  موفق به دریافت شناسه دیجیتال اشیاء (Dor) و شناسه دیجیتال اسناد(Doi) برای مقالات گردیده است.

داوری در این نشریه بصورت دو سو ناشناس می باشد.

این مجله بابت بررسی اولیه و ارزیابی مقالات مبلغ یک میلیون ریال  و جهت چاپ مقالات تایید شده طبق آیین نامه تعیین هزینه پردازش در مجلات علمی، مبلغ پنج میلیون ریال، بصورت آنلاین دریافت می کند.

این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

این نشریه طبق ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم، تاپایان سال 1401، دارای رتبه "ب" می باشد.

مقالات فصلنامه آینه معرفت از شماره سوم سال 1402 با همکاری انجمن بین المللی ملاصدرا، منتشر می شود.

فصلنامه آینه معرفت، تحت قانون بین المللی کپی رایت " ( Creative Commons Attribution License (CC BY" می‌باشد.

داشتن شناساگر ارکید برای تمامی نویسندگان الزامی است. از اینجا (https://orcid.org/register) می توانید ثبت نام کنید.

 

عضویت نشریه در شبکه های اجتماعی

                   

 

 

تصویرسازی نظام هستی با نمودار دایره‌وار در فلسفۀ اسلامی‌و واکاوی ایرادها

محمدرضا ارشادی نیا

دوره 23، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 1-32

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.233192.1466

چکیده
  تصویرسازی معقول به محسوس، تلاش فنی و هنرمندانه در طی تاریخ فلسفۀ الهی است. حکمای اسلامی‌این مهارت را در ترسیم استعاری دایره‌وار مراتب وجود، با دو قوس نزول و صعود، نشان داده و با آموزه‌های وحیانی غنی‌ ساخته‌اند. با همۀ تفاوت‌های‌ مبنایی و روشی آنان، محوریت باورمندی به مبدأ و معاد ، سبب اتفاق در ترسیم این دایره شده است. زیرنهاد بودن ...  بیشتر

بررسی دو رویکرد متفاوت از مقولة ادراک حسی در فلسفة ملاصدرا و راهکاری درون ساختاری برای گریز از چالش معرفتی آن

هانیه کوهی

دوره 23، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 33-58

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234040.1491

چکیده
  مسئلة ادراک حسی در فلسفة ملاصدرا به گونه‌‌ای سامان یافته است که زمینة تفسیر دوگانة ایده‌‌آلیستی و رئالیستی را از آن ممکن می‌‌کند. طبق رویکرد نخست از ادراک حسی با برتری و اولویت ذهن و تصورات حاصل از آن نسبت به تعینات جهان خارج، بستر تفسیر ایده‌‌آلیستی در نظام معرفتی صدرایی ایجاد می‌‌شود و بر اساس رویکرد دوم وحدتی بین انسان و جهان ...  بیشتر

بررسی امکانِ فهم حکمتِ‌ افعال الهی با تأکید بر استدلال عبدالجبار معتزلی در مورد وعد و وعید الهی

محسن جوادی؛ جواد وفائی مغانی؛ بابک عباسی

دوره 23، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 59-84

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.233419.1472

چکیده
  عبدالجبار معتزلی در استدلال‌‌های کلامی خود در موارد متعددی، صفت حکمت الهی را به‌کار برده است. وی به منظور اثبات ممکن نبودن خلف وعده و وعید از جانب خداوند متعال نیز به صفت حکمت استناد کرده است. او معتقد است که خُلف وعده و وعید از سوی خداوند متعال نمی‌‌تواند صورت گیرد؛ چراکه از منظر عقل، کاری غیرحکیمانه شمرده می‌‌شود. در این مقاله ...  بیشتر

اصول چهارگانة ابتکاری صدرالمتالهین در الشواهدالربوبیـه در رد نظریة متکلمان مبنی بر وجود تکامل روحانی صرف، در عالم برزخ

صالح حسن زاده؛ علی کربلائی پازوکی؛ جمال بابالیان

دوره 23، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 85-112

https://doi.org/10.48308/jipt.2023.231908.1422

چکیده
  پژوهش حاضر به تحلیل چگونگی رد نظریة متکلمان مبنی بر وجود صرف تکامل روحانی و نه جسمانی انسان در عالم برزخ براساس اصول ابتکاری مبدع حکمت متعالیه صدر المتالهین شیرازی در کتاب الشواهد الربوبیـه به روش تحلیلی، توصیفی پرداخته است. در‌این نوشتار سعی شده ضمن بررسی مفهوم تکامل برزخی ابتدا عوالم نظام هستی تبیین گردد و سپس براساس آموزه‌های ...  بیشتر

مبانی فلسفی کیفردهی عادلانه و مختصات آن بر اساس عدالت اجتماعی

امیرحسین خسروآبادی؛ باقر شاملو

دوره 23، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 113-148

https://doi.org/10.48308/jipt.2023.232906.1457

چکیده
  «کیفردهی» یک نهاد اجتماعی و یکی از موضوع‌های اساسی در حوزة سیاستگذاری کیفری است. با توجه به ماهیت نهادگرایانة کیفردهی و لزوم عادلانه بودن این نهادها، نهادهای اجتماعی عادلانه آن دسته از نهادهایی هستند که قواعد نظام‌بخش خود را به صورت برابر نسبت به سوژه‌ها ارائه می‌کنند. اما اعطای فرصت به سوژه‌های کم‌برخوردار می‌تواند به ...  بیشتر

بررسی نسبیت گرایی در فلسفة اخلاق ریچارد مروین هیر

مهدی میثاقی نژاد؛ مهدی نجفی افرا؛ محمد اکوان

دوره 23، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 149-174

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.233920.1489

چکیده
  نسبی‌گرایی یکی از دیدگاه‌های مطرح در مباحث فلسفه، به‌ویژه فلسفة اخلاق است که در پرتو آن بسیاری از مباحث اخلاقی دستخوش تغییر و دگرگونی قرار می‌گیرند. تشخیص و بررسی و نقد ‌این موضوع از نگاه منطقی و عقلانی می‌تواند به تصمیمات اخلاقی صحیح و به تبع آن رفتار و عملکرد مناسب در شرایط متفاوت منجر شود. ریچارد مروین هیر نیز یکی از ‌اندیشمندان ...  بیشتر

شرایط کنترلی و شناختیِ مسئولیت اخلاقی از دیدگاه حکمت متعالیه ملاصدرا و دیدگاه‌های «خودِ حقیقی» و «شایستگی‌های هنجاری»

مهدی زمانی

دوره 23، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 175-204

https://doi.org/10.48308/jipt.2023.232528.1443

چکیده
  این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به‌همراه مقایسة اجمالی به تبیین شرایط روان‌شناختی مسئولیت اخلاقی می‌پردازد و دیدگاه ملاصدرا را در این خصوص تحلیل و شباهت‌های آن‌را با دیدگاه‌های برخی از سازگارگرایان معاصر بیان می‌کند. شرایط مسئولیت اخلاقی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: 1. شرایط شناختی و 2. شرایط کنترلی که دستة دوم شامل: 1. قدرت ...  بیشتر

تفسیر ماتریالیستی سم هریس از ارادة آزاد و نقد آن از دیدگاه صدرالمتألهین*

عبدالله حسینی اسکندیان

دوره 23، شماره 3 ، دی 1402، ، صفحه 137-166

https://doi.org/10.48308/jipt.2023.232104.1432

چکیده
  مسئلة ارادة آزاد از جملة مسائل مهم اندیشه است که محل تلاقی آراء مختلف الحادی و الهی بوده ‌است. در این بین، برخی با توجه به یافته‌های نوین علوم اعصاب، جبرگرایی را وارد ورطة جدیدی کرده و از یافته‌های نوین علمی در جهت تقویت دیدگاه دترمینیستی خود سود جسته‌اند. سم هریس با بهره‌گیری از آزمایش بنجامین لیبت و تأکید بر عنصر محیط، ارادة آزاد ...  بیشتر

فهم و برداشت مولانا از خدا، جهان، انسان

صالح حسن‌زاده

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1388

چکیده
  مولانا معتقد است که در پس همة پدیده‌های این عالم، وجودی است کامل، آگاه، نامتناهی و دارای همة صفات و اسمای حسنی. مولوی این وجود را خدا می‌نامد. خداوند منشأ و سرچشمة لایزال هستی و زندگی است. خداوند خالقی است که همة کائنات را از «عدم» و فقط به ارادة خویش آفریده است. کانون و محور اندیشة مولانا خداوندِ «فعال ما یشاء» و قادر مطلق است. به نظر ...  بیشتر

ارسطو و فرونسیس (حکمت عملی)

مریم صمدیه؛ مجید ملایوسفی

دوره 17، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 1-24

چکیده
  ارسطو نخستین فیلسوفی است که به صورت مفصل و مستقل مبحث فرونسیس یا حکمت عملی را در مرکز توجهخویش قرار داده و بدان پرداخته است. وی فرونسیس را از جمله فضایل عقلانی می­دانست که لازمه رسیدن به سعادت برای هر فرد و جامعه­ای محسوب می­شود. ارسطو در بیان جایگاه هستی شناختی فرونسیس آن را به جهت توجه به عمل متمایز از سایر فضایل عقلانی همچون ...  بیشتر

لذت و معنای زندگی از نگاه ارسطو

سیده نرجس عمرانیان؛ امیر عباس علی زمانی

دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 107-134

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی معنای زندگی از نظر ارسطو و نقش لذت در رسیدن به آن با روشی توصیفی- تحلیلی است. ارسطو میان اینها ارتباط عمیقی ایجاد می‌کند و نیک‌بختی را شرط لازم و کافی معنادار شدن زندگی می‌داند. معنایی که لذت آن‌را همراهی می‌کند و مکمل آن است. ارسطو ابتدا دستیابی به نیک‌بختی را هدف نهایی معرفی می‌کند و سپس ارتباط میان لذت و معنای ...  بیشتر

بررسی مبانی و پیامدهای فلسفی- کلامی، نسبیت‌گرایی اخلاقی از نگاه قرآن و روایات

عبدالهادی رضایی تالارپشتی؛ دکتر محمد رضا ضمیری؛ محمدصادق جمشیدی

دوره 18، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 87-108

چکیده
  نسبی گرایی اخلاقی ازمهم ترین مباحث درفلسفه اخلاق می باشد که چالش ها وواکنش های فراوانی در نگاه مومنانه ی اخلاقی و وحیانی وپساساختارگرایی اخلاقی به وجود آورده است ، درحوزه اصول وارزشهای اخلاقی ازمبانی هستی شناختی وانسان شناختی ومعرفت شناختی بهره برده،به طوری که اموری همچون:شک گرائی،عقل گرایی،کثرت گرایی وانگیزه های درونی انسان از،سلیقه،میل،احساس،لذت،رنج ...  بیشتر

مساله خویشتن یابی در روان درمانی وجودی؛ مقایسه دیدگاه صدرا و ون دورزن

فاطمه فاضل زاده؛ مجید ملایوسفی؛ محمدجواد شمس؛ علی رضا کاکاوند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1402

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.232931.1462

چکیده
  ون‌دورزن، روان‌درمانگر وجودی با بررسی مؤلفه‌های متعدد درمانِ وجودی، خودتأملی و خویشتن‌یابی را مؤلفه اصلی این نگرش دانسته، معتقد است انسان با وجودی متفاوت با سایر موجودات و هویتی سیال و پویا، خود وجود و هویت خویشتن را تعیین می‌کند و... ملاصدرا نیز با توجه به هویت سیّال و پویای انسان معتقد است که وجود انسان محدود و منحصر به این عالم ...  بیشتر

امکانات آموزه های ابن عربی در بسط تفکر وجودی

حسین اسفندیار؛ علی فلاح رفیع

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1402

https://doi.org/10.48308/jipt.2024.234460.1498

چکیده
  تفکر متافیزیکی-مفهومی تفکری است که از موجود بماهو موجود سخن می‌گوید و با کاوش های مفهومی سعی در جستجوی حقیقت دارد. این تفکر نسبت به جلوه های مختلف حقیقت وجود، گشایش ندارد و همواره می کوشد از طریق مقولات مفهومی پیشین، تصویری از جهان ارائه دهد. همین نوع تفکر، نزد متافیزیسین‌ها تفکر اصیلِ انسان دانسته می‌شود. اما نمی‌توان "تفکر" ...  بیشتر

سامانه مشابهت یاب سمیم نور

سایت نشریه آینه معرفت جهت مشابهت یابی از سامانه سمیم نور استفاده می کند.

ابر واژگان