نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران (نویسندة مسئول)
چکیده
مسئلة ادراک حسی در فلسفة ملاصدرا به گونهای سامان یافته است که زمینة تفسیر دوگانة ایدهآلیستی و رئالیستی را از آن ممکن میکند. طبق رویکرد نخست از ادراک حسی با برتری و اولویت ذهن و تصورات حاصل از آن نسبت به تعینات جهان خارج، بستر تفسیر ایدهآلیستی در نظام معرفتی صدرایی ایجاد میشود و بر اساس رویکرد دوم وحدتی بین انسان و جهان خارج برقرار میشود که حائلی میان انسان و عالم نخواهد بود. لازمة رویکرد دوم ایجاد فاصله از مبانی ایدهآلیسم ذهنی است. این در حالی است که بر اساس رویکرد اول امکان خروج از ایدهآلیسم عینی با پیچیدگی بیشتری رو به رو میشود. در پژوهش حاضر تلاش بر این است که به شیوة توصیفی- تحلیلی بستر شکلگیری این دو رویکرد بررسی شود و لوازم متفاوت هر دو رویکرد مورد واکاوی قرار گیرد. به همین منظور، با تمسک به راهکاری درون ساختاری، همچون اعتباری بودن تمایز میان عالم عین و عالم ذهن، عدم ارتباط چالشهای ایدهآلیسم عینی با مقولة ادراک حسی در نظام صدرایی ترسیم میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Examination of two different approaches to the problem of sense perception in Mûllā Ṣâdrā’s philosophy, and an intra-structural solution for avoiding its epistemological challenge
نویسنده [English]
- hanieh koohihajiabadi
Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran (corresponding author)
چکیده [English]
The problem of sense perception in Mûllā Ṣâdrā’s philosophy has been drawn in such a way that makes possible two different approaches to it: idealistic and realistic. According to the first approach, considering the superiority and priority of the mind and its concepts to the external world, we can provide an idealistic interpretation of Mûllā Ṣâdrā’s epistemological system, and according to the second approach, there is a unity between man and the external world, according to which there is no preventer between man and the external world. The second approach implies avoiding from subjective idealism. But based on the first approach, the possibility of leaving the objective idealism becomes more complicated. In this paper, I have tried to explain the background of the formation of these two approaches by a descriptive-analytical method, and to analyze the different implications of both of those two approaches. For this reason, by appealing to an intra-structural solution, which is the ideality of the distinction between the world of objects and the world of the mind, I have stated the irrelevance of the challenges of objective idealism with the sense perception in Mûllā Ṣâdrā’s philosophical system.
کلیدواژهها [English]
- Mûllā Ṣâdrā
- sense perception
- objective idealism
- subjective idealism
المرعشی.
الاعلام الاسلامی.
محمد بن الحسن الطوسی. قم: نشر البلاغه.
تهران: دانشگاه امام صادق.
فرهنگی، چاپ دوم.
انتشارات کتابخانة طهوری. چاپ دوم.
تهران: مؤسسة تحقیقات فرهنگی.
و تعلیق از جلال الدین آشتیانی. مشهد: المرکز الجامعی للنشر. چاپ دوم.
تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
تصحیح از حامد ناجی اصفهانی. تهران: حکمت.
داراحیاء التراث. چاپ سوم.
تهران: انجمن حکمت و فلسفة ایران.
تهران: نگاه معاصر.
فلسفة دین، 6(2): 121-142.
سمت. چاپ چهارم.
Howard Robinson, Oxford: University Press.
Macmillan Publishing. 3&4 Vols. Cojnc the New York, Collier Macmillan
Publishers London: free press.