دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
دوره 9 (1388)
دوره 8 (1387)
دوره 7 (1386)
دوره 6 (1385)
دوره 5 (1384)
نویسنده = �������� ���������� ����������
تعداد مقالات: 4
نظریة تأویل عرضی آیات الهیاتی قرآن در مکتب ابنعربی
دوره 23، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 47-62
چکیده
این مقاله در مقام بررسی نظریة تأویل عرضی آیات الهیاتی قرآن ( آیات ناظر به اسما و صفات خداوند) در مکتب ابنعربی است. مسئلة تأویل عرضی از مسائل مهم مکتب ابنعربی است و در چگونگی تأویل آیات الهیاتی قرآن مؤثر است. تأویل به دو روش امکان پدیر است: طولی و عرضی. در این مبحث تأویل به معنای فرارفتن از سطح ظاهر آیات الهیاتی به سطح باطن آنها و دریافت ... بیشترتأویل در اندیشة ابن عربی و ابنسینا
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 85-102
چکیده
نویسنده این اثر در مقام طرحاندیشة ابنسینا(416- 359 ق) در باب چیستی، چرایی، مبانی، قلمرو و چگونگی تأویل و تبیین عرفانی آن است. نزد ابنسینا تأویل بر عمل زدودن حجاب از چهرة حقیقت برای رسیدن به چهرة ناب آن اطلاق میشود که در خواب و دین پیاده میشود. چرایی تأویل را ذات پیچیدة حقیقت و نیاز انسان به شکافتن آن موجه میکند. عارف بر اساس آموزة ... بیشتربررسی منشأ تعین اختیار در اعیان ثابته
دوره 20، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 71-90
چکیده
تحلیلی که عرفا از نحوة تکون و شاکلهبندی اعیان ثابته در تعینات حقی ارائه میکنندایا قابلیت تعین اختیاریِ حقیقت اختیار در اعیان ثابته را دارد یا نه؟ غالب عرفا معتقدند که اعیان ثابته موجودات مختار، تمام استعدادهای ثبوت یافته مخصوص به خود را در مرتبة علم ذاتی حق تعالی، از ازل الی الابد به صورت ذاتی، لایتغیر و ثبوتی دارا بوده و حقیقت ... بیشترمبانی تاویل در مکتب ابن عربی و نظرگاه علامه طباطبایی
دوره 15، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 77-100