امکان فقری و رابطة آن با تربیت نفس در دیدگاه ملاصدرا

مریم صمدیه؛ فاطمه فاضل زاده

دوره 23، شماره 3 ، دی 1402، ، صفحه 53-78

https://doi.org/10.48308/jipt.2023.231764.1414

چکیده
  این مقاله می‌کوشد با بهره‌گیری از روش توصیفی‌تحلیلی و مطالعه و بررسی متون ملاصدرا نشان دهد که درک انسان از امکان فقری و تعلق وجودی خویش به خدا می‌تواند در تربیت نفس انسان مفید و مؤثر واقع شود؛ چرا که از نظر ملاصدرا قوام ممکن به واجب و قوام نفس به عقل و قوام عقل به باری تعالی است. مطابق نظر ملاصدرا وجود مساوق با خیر و سعادت است؛ اما ...  بیشتر

نقش حکومت و تربیت در تبیین شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی در آراء و اندیشه‌های فارابی

مریم صمدیه؛ محمد مهدی شمسی؛ علی صفرزاده ملکی

دوره 22، شماره 3 ، بهمن 1401، ، صفحه 145-164

https://doi.org/10.52547/jipt.2023.228242.1307

چکیده
  آراء و اندیشه‌های فارابی در تبیین شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی، با بررسی نقش مدینة‌ فاضله نمایان می‌شود. از نظر فارابی، وظیفة حکومت و مدینة فاضله،‌ ایجاد زمینة مناسب برای عادت‌ها و سنت‌های فاضله در شهرها و بین امت‌هاست که از طریق تعلیم و تربیت امکان‌پذیر می‌شود. در واقع در دیدگاه فارابی مدینه و حکومت می‌تواند شرایط تربیت صحیح ...  بیشتر

ارسطو و فرونسیس (حکمت عملی)

مریم صمدیه؛ مجید ملایوسفی

دوره 17، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 1-24

چکیده
  ارسطو نخستین فیلسوفی است که به صورت مفصل و مستقل مبحث فرونسیس یا حکمت عملی را در مرکز توجهخویش قرار داده و بدان پرداخته است. وی فرونسیس را از جمله فضایل عقلانی می­دانست که لازمه رسیدن به سعادت برای هر فرد و جامعه­ای محسوب می­شود. ارسطو در بیان جایگاه هستی شناختی فرونسیس آن را به جهت توجه به عمل متمایز از سایر فضایل عقلانی همچون ...  بیشتر