تبیین معنای صفات اربعة الهی"الاول و الاخر و الظاهر و الباطن" دررویکرد عقلی

مرتضی سمنون؛ فاطمه جعفری

دوره 22، شماره 2 ، آبان 1401، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.52547/jipt.2022.225186.1219

چکیده
  در اسلام اصل توحید به عنوان اساسی‌ترین اصل از اصول دین و معرفت به آن نیز والاترین شناخت معرفی شده است.گرچه در الهیات و حکمت اسلامی‌شناخت ذات الهی مقدور انسان نبوده و عنقاء است که دسترسی به آن امکان ندارد ولی باب خداشناسی بسته نشده و درک و فهم توحید از راه شناخت صفات الهی میسور بوده و توصیه شده است. از این رو هم در آیات قرآن کریم و هم ...  بیشتر

شناخت پذیری صفات الهی و معناشناسی آن از منظر ملاصدرا

مهدی ازادپرور

دوره 21، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.52547/jipt.2021.220431.1023

چکیده
  فهم صفات الهی و تبیین دقیق معنای آن‌ها، همواره یکی از چالش‌های متفکران اسلامی‌‌بوده است. ملاصدرا با تفکیک میان مفهوم و مصداق، در صدد ارائه روشی برای فهم صفات الهی است که در عین تأکید بر شناخت پذیر بودن صفات الهی، منجر به یکسان انگاری صفات خداوند و مخلوقات نشود. ازنظر ملاصدرا همان‌گونه که وجود یک حقیقت واحد است که در همة اشیا سریان ...  بیشتر

جایگاه انسان در هستی از نگاه آقانجفی (ره)

موسی‌الرضا امین‌زارعین

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1390

چکیده
  آقانجفی از جمله صاحب‌نظرانی است که در مورد یکی از مهم‌ترین مسائل فلسفی و عرفانی یعنی مسئلة جایگاه انسان در هستی و ارتباط او با خدا سخن گفته است و از آنجا که به پیروی از افلاطون و ملاصدرا، معتقد به اصالت وحدت و تشکیک وجود است، انسان را موصوف به صفات الهی می‌شناسد (الا در مورد صفات عزت و تکبر که خاص خداوند است) و وصول حق را کمال مطلوب انسان ...  بیشتر