دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
دوره 9 (1388)
دوره 8 (1387)
دوره 7 (1386)
دوره 6 (1385)
دوره 5 (1384)
کلیدواژهها = %D8%B1%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C
تعداد مقالات: 4
روششناسی خواجه نصیرطوسی در تدبیرمنزل و تأثیر آن در سبک زندگی
دوره 19، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 81-104
چکیده
مبانی معرفتی و زمینههای غیرمعرفتی، شیوة شکلگیری و روششناسی بنیادین نظریهها و انـدیشههای انـدیشمندان را تعیین مـیکنند. خـواجهنصیـرالدین طـوسی، پس از ابنسینا مفصلترین مباحث را دربارة تدبیر منزل بیان کرده است؛ اگرچه در آثارش بهطور مستقیم به مبانی معرفتی و روشی تدبیرمنزل نپرداخته است.هدف این نوشتار، تبیین روششناسی ... بیشتربررسی روش فلسفی ملاصدرا در مسئلۀ علم الهی
دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 37-62
چکیده
صدرالمتألهین در مسئله علم الهی مدعی گرهگشایی و نوآوری است. از طرف دیگر وی در این مسئله نسبت به سایر مسائل فلسفیاش به التقاط بیشتری متهم شده است. در پژوهش حاضر به نحو مسئله محور کوشش شده تا نشان داده شود که وی در تبیین "علم الهی" از چهار اصل روششناختی که خاص فلسفۀ وی میباشد، بهره برده است: 1) رویکرد میانرشتهای در استفاده تلفیقی ... بیشترمعرفت شناسی دینی در اندیشة مولوی: برداشتی روششناسانه از اولین حکایت مثنوی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مثنوی معنوی اثری گران سنگ است. انسان متفکر میتواند با تعمق در این کتاب علاوه بر مفاهیم بلند عرفانی، منابع سرشاری از حکمت و فلسفه و جهانبینیهای مترقی بشری را جستجو کند. یکی از زوایای پنهان اندیشة مـــولوی، توجه دقــیق او به روششناسی است که یکی از شاخههای اصلی معرفتشناسی بهشمار میآید. هدف این مقاله ورود به موضوع روششناسی ... بیشتربررسی و تبیین روششناسی مکتب کلامی ماتریدی
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1391