تأویل در ‌اندیشة ابن عربی و ابن‌سینا

مسعود حاجی ربیع

دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 85-102

https://doi.org/10.52547/jipt.2021.220486.1025

چکیده
  نویسنده ‌ این اثر در مقام طرح‌اندیشة ابن‌سینا(416- 359 ق) در باب چیستی، چرایی، مبانی، قلمرو و چگونگی تأویل و تبیین عرفانی آن است. نزد ابن‌سینا تأویل بر عمل زدودن حجاب از چهرة حقیقت برای رسیدن به چهرة ناب آن اطلاق می‌شود که در خواب و دین پیاده می‌شود. چرایی تأویل را ذات پیچیدة حقیقت و نیاز انسان به شکافتن آن موجه می‌کند. عارف بر اساس آموزة ...  بیشتر

دین و دینداران در نگاه صدرالمتألهین شیرازی

ابراهیم نوئی؛ محمدمهدی باباپور گل افشانی

دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1393

چکیده
  آثار صدرالمتألهین شیرازی مجال برداشتهای مختلف از مفهوم دین را برای مخاطبان فراهم آورده است، زیرا عبارات وی گاهی دین را«تسلیم»، برههای «ایمان» و زمانی «شریعت» معرفی میکند. تعریف‌ها و برداشت‌هایی که هیچ یک خالی از ملاحظه نیستند. به‌رغم‌این میتوان تعریف مرضی وی از دین را چنین دانست: دین قانون و برنامه‌ای است که از سوی پروردگار و به ...  بیشتر

نقد موضع غزالی در بارة صوفیه

اصغر واعظی؛ موسی صیفی هزاری

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1392

چکیده
  غزالی در سیر حقیقت‌طلبی خویش پس از کلام، فلسفه و باطنیه به طریقة صوفیه روی می­آورد. وی مرتبة صوفیان را تا جایی ارتقا می­دهد که عقل توان درک آن را ندارد و همة حرکات و سکنات آنان را مقتبس از نور نبوت می‌‌داند. از این رو، برخلاف متکلمان، فلاسفه و باطنیه، انتقاد مهمی‌‌را متوجه آنان نمی­کند. البته او خود در رتبة عارفان بزرگ قرار نمی­گیرد ...  بیشتر