@article { author = {سالاری, یاسر}, title = {}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رویکردی انتقادی به شیخیه در تطبیق هورقلیا بر عالم مثال}, abstract_fa = {شیخیه هورقلیا را مرتبه‌ای از عوالم وجود دانسته که نسبت به عالم ماده از لطافت بیشتری برخوردار است. از نظر شیخیه، در عالم هورقلیا هر چند که اجسام وجود دارند، شفافیت و لطافت آن اجسام نسبت به اجسام عالم ماده بیشتر است. آنها این عالم را همان عالم مثال منفصل دانسته‌اند. به دلیل عدم هماهنگی در اندیشة شیخیه، جایگاه عالم هورقلیا گاه بین عالم ملک و عالم ملکوت و گاه بین عالم ملک و عالم جبروت معرفی شده است. شیخیه باتفکیک جسم از جسد برای انسان چهار بدن لحاظ کرده‌اند که برخی مربوط به عالم ملک و برخی مربوط به عالم هورقلیا هستند. جسد دوم انسان، از اقسام چهارگانة بدن او، که مربوط به عالم هورقلیاست همان چیزی است که در احادیث تحت عنوان «عُجبُ الذنَب» و در فلسفة ملاصدرا تحت عنوان «قوة خیال» از آن یاد شده است. مقالة پیش رو بر آن است ضمن تبیین دیدگاه شیخیه در مورد عالم هورقلیا و جسد هورقلیایی، صحت و سقم تطبیق آنها را بر عالم مثال منفصل و مثال متصل بررسی نماید.}, keywords_fa = {شیخیه,هورقلیا,مثال منفصل و متصل,خیال,برزخ,مدهامتان,صورخیالی,عُجبُ الذَنَب}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95435.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95435_aaede2953256d699b710e16497497451.pdf} } @article { author = {قیوم زاده, محمود}, title = {}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و تبیین روش‌شناسی مکتب کلامی ماتریدی}, abstract_fa = {یکی از مباحث اساسی و مهم در حوزة مباحث اعتقادی و بحث‌های کلامی، چگونگی بیان و استدلال بر این‌گونه مسائل است و اینکه روش‌شناسی مباحث کلامی چگونه باید باشد. در مجموع می‌توان گفت که روش بررسی یا عقلی است یا نقلی یا هر دو. در روش‌شناسی عقلی تأکید بر استدلال‌های عقلی است یا روش عقلی با بهره‌گیری از متون دینی است. روش نقلی می‌تواند با تکیه بر ظواهر و بی‌توجهی کامل به استدلال‌های عقلی و منطقی و برهانی باشد و نیز می‌تواند راه میانه‌ای بین توجه به نقل و بها دادن به عقل باشد. هر مکتب کلامی یک شیوه و روش استدلالی را برمی‌گزیند؛ در این بین روش و شیوة بررسی مسائل اعتقادی در دیدگاه مکتب کلامی امامیه، معتزله و اشاعره، با تحقیقات نسبتاً وافی در خصوص آنها و انتشار آثار، روشن و آشکار است، اما روش کلامی مکتب ماتریدیه کمتر به بحث گذاشته شده و در هاله‌ای از ابهام است. در این مقاله با روش کتابخانه‌ای و شیوة توصیفی و تحلیلی به بررسی روش‌شناسی مکتب کلامی ماتریدیه و بازشناسی زوایای مهم این مسئله پرداخته شده و پرسش‌ها و ابهامات متعددی در این خصوص پاسخ داده شده است و آشکار شده که روش ماتریدیه، حد میانه‌ای بین عقل و نقل است .}, keywords_fa = {روش‌شناسی,کلام,ماتریدیه,مکتب کلامی,عقل,نقل}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95450.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95450_0ac028000fc797a069b5d812ba96d09c.pdf} } @article { author = {شه گلی, احمد}, title = {}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {علت مرگ از دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا}, abstract_fa = {مرگ سه قسم است: مرگ اخترامی؛ ارادی؛ مرگ. در علت مرگ اخترامی و ارادی اختلافی وجود ندارد؛ علت مرگ اخترامی، عدم قابلیت بدن برای تداوم تعلق نفس به آن است. علت مرگ ارادی، تزکیة نفس و ریشه کن کردن هواهای نفسانی و قطع تعلق نفس به بدن به ارادة سالک است. آنچه مسئلة اصلی این تحقیق را در بر‌می‌گیرد، بحث از علت مرگ طبیعی است. در پاسخ به علت مرگ طبیعی، سه رویکرد در فلسفة اسلامی وجود دارد. الف. رویکرد ابن-سینا و اطبا که به علت مادی و قابلی مرگ می‌پردازند و تبیین فیزیولوژیک از مرگ ارائه می‌دهند؛ ب. رویکرد کلامی که به علل غایی بالعرض مرگ می‌پردازند؛ ج. رویکرد وجودی ملاصدرا که از غایت ذاتی و سبب حقیقی مرگ بحث می‌کند و از این راه ضرورت مرگ را برای همة آحاد بشری اثبات می‌کند. از نظر ملاصدرا علت مرگ طبیعی، استکمال نفس است. این دیدگاه از حیث نظام وارگی و بدیع بودن، شایان توجه و تحقیق است؛ در این مقاله به تبیین، تحلیل و بیان وجوه تمایز نظریات موجود و کاستی‌های هر یک پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {نفس,مرگ,اخترامی,طبیعی,ارادی,علت‌مرگ,استکمال نفس,ملاصدرا}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95456.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95456_2ff8ae656c308da8c6e851205fd8c5e4.pdf} } @article { author = {کیانی, محمدحسین}, title = {}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {درباب چیستی جنبشهای نوپدید دینی}, abstract_fa = {در این مقاله، تعریف جدید و کاملی، مبتنی بر تعاریف گذشته از «جنبشهای نوپدید دینی» ارائه می‌شود. نگارنده هر چه ضرورتهای ارائة چنین تعریفی را در سر میپروراند، درمییابد که هر ضرورتی در دل خود با چالشی بزرگ دست به گریبان است. با این همه، به بررسی و تنظیم تعاریف گذشته میپردازد و مبتنی بر روش «تعریف با تحلیل مضمون» و «تعریف با ارجاع به مصداق» دو تبیین متفاوت از جنبشهای نوپدید دینی را فراهم میآورد. او در آخر نشان میدهد که برای درک چیستی جنبشهای نوپدید دینی تنها دو راه وجود دارد. ارائة تعریف خاص و موردی ناظر به پارهای از جنبشهای معنوی، که میتواند گروه نمونه را به خوبی تبیین و روشن سازد لکن فاقد جامعیت بر مصادیق خارجی است و دیگری ارائة تعریف عام و کلی ناظر به قدر متیقنهای فرقهای. این گزینه که چیزی جز ادغام دو روش تحلیل مضمونی و ارجاع به مصداق نیست، در تلاش برای اثبات جامعیت بر مصادیق خارجی قابل تقدیر است و به خوبی میتواند بسیاری از چالشهای ارائة تعریف را به نحو قابل قبولی پاسخ گوید.}, keywords_fa = {جنبشهای معنوی,تحلیل مفهومی,تعاریف الهیاتی,تعاریف روان‌شناختی,تعریف به مصداق,تعریف جزئی}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95466.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95466_e7425ca3014f897e40b839cf610ad1c1.pdf} } @article { author = {کیاشمشکی, ابوالفضل and نکوئی سامانی, مهدی}, title = {}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پیامدهای کلامی تصرفات بشر در خلقت}, abstract_fa = {در این مقاله « پیامدهای کلامی تصرفات بشر در خلقت » بررسی می‌شود و این موضوع از آن جهت دارای اهمیت و در‌خور پژوهش است که برخی از تصرفات بشر در مخلوقات الهی، موجب بروز شبهات وچالش‌های کلامی گوناگونی شده است. پس از اشاره به نمونه‌هایی از تصرفات بشر، پیامدهای کلامی این گونه تصرفات، بررسی وتحلیل و بر اساس مبانی و پیش‌فرض‌های فلسفی و کلامی به شبهات پاسخ داده می‌شود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، دامنة تصرفات بشر هر چقدر هم که گسترده و مخرب و مفسده آمیز باشند، با اصول اعتقادی مبرهن نظیر اصل فاعلیت مطلق الهی و تدبیر عام و فراگیر خداوند و حکیمانه و غایت مند و احسن بودن خلق الهی، تعارض و مغایرتی ندارند .چون منطقاً فاعلیت بشر تابع مشیت و تدبیر عام و حکیمانه و قوانین وسنن تکوینی الهی است و خارج از این قوانین و نظام الهی امکان تحقق ندارد، لذا فرض دخالت بشر در خلق و تدبیر الهی و غایات مخلوقات یا مخدوش نمودن نظام احسن و نیز فرض امکان نابودی شرایط حیات در زمین، طبق مبانی و پیش‌فرض‌های مورد اشاره، منتفی است.}, keywords_fa = {خلقت الهی,تصرفات بشر,مهندسی ژنتیک,شبیه‌سازی,پیامدهای کلامی,حکمت,نظام احسن}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95475.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95475_02c2eb562bfba0a7f19eda7b8ca1db59.pdf} } @article { author = {شکر, عبدالعلی}, title = {}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {حکمت در نگاه مفسران قرآن و فیلسوفان}, abstract_fa = {حکمت به معنای دانش نظری متقن است که به عمل متناسب با آن منتهی می‌گردد و مانع از جهل است. فیلسوفان مسلمان حکمت را به معرفت ذات حق، تبحر در حرفه و صناعت، علم به اسباب قصوی، تحصیل برترین معلوم از طریق برترین علوم، استکمال نفس و شناخت اعیان موجودات تعریف کرده‌اند. همچنین واژة حکمت بیست مرتبه در قرآن ذکر شده است که با الهام از روایات و دیدگاه مفسران، معانی چندی از قبیل علم به قرآن و مواعظ و احکام آن، پیامبر و شناخت امام، علم لدنی، معرفت ذات حق، اخلاقیات و عقاید از آن به دست می‌آید. حاصل بررسی‌ها نشان می‌دهد که حکمای مسلمان تحت تأثیر آموزه‌های قرآنی، فلسفة اسلامی را پرورش داده‌اند. به همین جهت معانی بیان شده در این دو حوزه، به‌رغم تفاوت در تعبیر، اشاره به یک حقیقت دارند و آن معرفت ذات حق و شناخت حقایق آفرینش اوست؛ به گونه‌ای که کمال و سعادت انسان را در پی داشته باشد. گرچه فلسفه با حکمت متفاوت است، اما فلسفة اسلامی به حدی به حکمت نزدیک‌ است که بسیاری از حکما آن دو را مترادف تلقی کرده و برخی نیز همانند سهروردی و میرداماد مکتب خویش را بر اساس حکمت پی‌ریزی کرده‌اند. این نوشتار در تلاش است از طریق تحلیل مفهومی، سازگاری میان مفهوم فلسفی حکمت با آموزه‌ قرآنی آن را نشان دهد.}, keywords_fa = {قرآن,حکمت,فلسفه,علم,فیلسوفان مسلمان}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95485.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95485_5ac03c70e7e50a421908903eba269831.pdf} } @article { author = {خسروپناه, عبدالحسین}, title = {}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چیستی فلسفة علوم انسانی}, abstract_fa = {فلسفة علوم انسانی به توجه به نظریة دیدبانی، به چیستی علوم انسانی تحقق یافته با رویکرد تاریخی و چیستی علوم انسانی بایسته با رویکرد منطقی و چگونگی تحقق آن می‌پردازد. علوم انسانی با رویکرد تاریخی به معنای عام و خاص به‌کار رفته است. علوم انسانی خاص با رویکرد منطقی عبارت از علوم رفتاری و اجتماعی اسلامی و مجموعه گزاره‌های نظام‌مندی است که با بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی (تجربی و غیرتجربی) و مبانی غیرتجربی (عقلی وحیانی و شهودی) به تبیین یا تفسیر رفتارهای فردی و اجتماعی انسان تحقق یافته می‌پردازد و با بهره‌گیری از ارزش‌های انسانی، انسان تحقق یافته را به انسان مطلوب تغییر می‌دهد. پیشینة علوم انسانی اسلامی در سه مرحله بیان شده و دیدگاه‌های مختلف غرب گرایی و غرب ستیزی و غرب گریزی و غرب گزینی معرفی شده است. آسیب شناسی و تحول علوم انسانی در سه ساحت بهینه‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی انجام می‌پذیرد. فرایند راهبردی در چهار مرحله فرهنگ سازی، نقد، تولید و ترویج و فرایند اجرایی در سه مرحله تشکیل شورای مقدماتی، شورای سیاستگذاری و تشکیل گروه‌های تخصصی و فرایند معرفتی تحول در سه مرحله نقد میراث غربی، کشف میراث اسلامی و تولید فلسفه و نظریه‌های علوم انسانی اسلامی تبیین شده است.}, keywords_fa = {علوم انسانی,نظریه دیدبانی,اسلامی سازی,تحول,فرایند}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95496.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_95496_92633a8057c88224f434aa8bfa7b6405.pdf} }