@article { author = {یوسف زاده, زینب and دیباجی, سیدمحمدعلی}, title = {no title}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {15}, number = {2}, pages = {1-26}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {no}, keywords = {no}, title_fa = {نسبت نظریه ادراکات اعتباری با معقولات فلسفی}, abstract_fa = {نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی دیدگاهی است که بدون تردید مرتبط با مباحث کارکردهای ذهن و عقل است، اما مساله این است که با توجه به شناخت ما به معقولات سه گانه در فلسفه اسلامی (دو نوع معقول فلسفی و یک نوع معقول منطقی)، نظریه ادراکات اعتباری چه نسبتی می تواند با این ها داشته باشد، همچنین چه تقریرهایی از نظریه علامه در معاصرت ایشان و پس از او انجام گرفته است.در این مقاله با بررسی مبانی و علل پیدایش بحث معقولات در فلسفه اسلامی، همچنین تمایز این سه نوع معقول از یکدیگر، در پاسخ به دو سوال مذکور ضمن بیان دیدگاههای معاصر در این باره، این مطلب مورد بحث واقع شده است که ادراک اعتباری از کارکردهای عقل عملی است و به عنوان قسم دیگری از معقول پا به عرصه مباحث فلسفی گذاشته است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96159.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96159_cec02319da18862598cfac8caf2f636c.pdf} } @article { author = {سالم, مریم}, title = {ندارد}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {15}, number = {2}, pages = {27-52}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {ندارد}, keywords = {ندارد}, title_fa = {تبیین جایگاه وجود شناختی و معرفت شناختی علیت از دیدگاه ارسطو و ابن سینا}, abstract_fa = {با بررسی آثار ارسطو و ابن سینا به خوبی در می یابیم که علل در نظام فلسفی آنها نقش مهمی در ایجاد و تحقق اشیاء در خارج و شناخت آن‌ها دارند و به عبارت دیگر جایگاه وجود شناختی و معرفت شناختی علل از اهمیت به سزایی برخورداراست. اگرچه از نظر ارسطو علیت ایجادی به معنای وجودبخشی، معنا و مفهومی ندارد و علت فاعلی تنها خارج کننده شیء از حالت بالقوگی به حالت بالفعلی است، اما بدون علل نمی توان هیچ گونه پیدایشی را در این عالم تبیین نمود، بنابراین هرچهار نوع علل برای تحقق و تبیین پیدایش از طریق حرکت لازم است. نزد ابن‌سینا علیت نه تنها در بحث خلقت و آفرینش نقش مهمی دارد، بلکه عامل پیوند‌دهنده تمام موجودات و خالق آن‌ها است و باعث می‌شود که جهان از نظمی به هم پیوسته و ضروری بهره‌مند شود. بنابراین علیت فقط در حرکت و از قوه به فعل رسیدن اشیاء مؤثر نیست، بلکه چیزی فراتر از حرکت در پیدایش موجودات نقش دارد و علت فاعلی موجودات را از امکان ذاتی خارج کرده و آنها را واجب کرده و موجود می کند.}, keywords_fa = {"علیت"-"علل اربعه"-"ایجاد"-"حرکت"-"معرفت"-ا"رسطو"- "ابن سینا"}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96195.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96195_290c65e549dcd86790d9bbdf8366c1e8.pdf} } @article { author = {هدایت‌افزا, محمود and لوائى, شاکر}, title = {no title}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {15}, number = {2}, pages = {53-76}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {no}, keywords = {no}, title_fa = {مقایسه‌ای بین وجود و ماهیّت صدرایی با نومن و فنومن کانتی}, abstract_fa = {می‌دانیم تأثیرگذارترین فیلسوفان شرق و غرب در قرون اخیر به ترتیب ملّاصدرای شیرازی و کانت فیلسوف مشهور آلمانی است، به طوری که در هر حوزه، اکثر قریب به اتّفاق فیلسوفان متأخّر، یا در مسیر شرح و یا در طریق نقد بخشی از آثار و افکار ایشان قلم زده‌اند. هر یک از این دو فیلسوف برای خود اصول و اصطلاحات ویژه‌ای داشته‌اند که بعضی از آنها قابلیّت مقایسه با یکدیگر را دارند. نوشتار پیش رو به دنبال مقایسه‌ی «وجود و ماهیّت» صدرایی با «نومن و فنومن» کانتی است. در این راستا، ابتدا سه تفسیر از هر یک از این زوج مفاهیم ارائه گردیده و سپس شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها مورد بحث قرار گرفته است. در ضمن بیان تفسیرهای گونه‌گون از وجود و ماهیّت صدرایی، به اقسام حیثیّت تقییدیّه توجّه ویژه‌ای شده و پیرامون تفاسیر متعدّد از نومن و فنومن کانتی، بر دو نگاه معرفت‌شناسانه و روان‌شناسانه تأکید رفته است}, keywords_fa = {وجود,ماهیّت,ملّاصدرا,حیثیّت تقییدیّه,نومن,فنومن,کانت,مقولات فاهمه,ذهن}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96204.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96204_29612e0936e409cd243594cc2a613641.pdf} } @article { author = {حاجی ربیع, مسعود}, title = {Foundations of Interpretation in Ibn Arabi School and Allameh Tabataba'i's Viewpoint}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {15}, number = {2}, pages = {77-100}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {null}, keywords = {jjjjjjj _ kkkkkk _ jjjjjjj}, title_fa = {مبانی تاویل در مکتب ابن عربی و نظرگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa = {در این مقاله به تحقیق در مبانی تأویل در مکتب ابن عربی و نظرگاه علامه طباطبایی پرداخته ایم. در عرفان، مقوله "تأویل" عنصر مؤثری در فهم قرآن و متون روایی است. آن چه در تأویل عرفانی به دست می آید معانی باطنی ای است که بدون حفظ ظواهر حجیت ندارد. نویسنده در این تحقیق می کوشد تا مبانی اندیشه عارف را در مقوله تأویل به دست آورد. افزون بر طرح مبانی عرفانی تأویل، به طرح برخی شبهات و مسایل جدید پیرامون تأویل پرداخته و در مقام پاسخ به آنها بر آمده ایم. کار دیگر ما در این تحقیق، نظری تطبیقی به مبانی تأویل است. بدین منظور، اندیشه علامه طباطبایی را به عنوان مفسر بزرگ قرآن مدّ نظر قرار داده ایم. با این انتخاب، میان آراء عرفانی عرفا و آراء تفسیری علامه در این مسأله، تطبیق به عمل آمده و قرابت های فکری یک عارف و مفسر روشن شده است. هدف این مقاله، تحقیق در آراء ابن عربی و علامه طباطبایی جهت به دست آوردن مبانی تأویل و تطبیق این آراء است. روش ما در این مقاله، آمیزه ای از نقل و تحلیل عقلی ـ عرفانی است.}, keywords_fa = {تأویل ـ ظاهر ـ باطن ـ ام الکتاب}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96214.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96214_9a3f22c9f76f30f91feb843ede42850a.pdf} } @article { author = {کاظمی نیا, نرگس and کهنسال, علیرضا}, title = {Separation of the theory of “indivisible particle” and “Atomism” in respect of refutation}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {15}, number = {2}, pages = {101-128}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {Apparently, Atomism –that has recently become famous- seems like the theory of indivisible particles and also the proof of prime matter depends on denying the indivisible particle. This paper is to answer these questions: 1- Did the proofs for disproving the particles refute the Atoms as well and did philosophers disprove Atomism directly? 2- In either case, is belief in prime matter compatible with the Atomism? The answer is: the refutations for the indivisible particles are independent and they neither affirm nor deny the Atomism and the philosophers were wrong in refuting Democritus' theory and also affirming prime matter is not related to refuting Atomism.}, keywords = {atomism,indivisible particle,Separation,prime matter,matter(body)}, title_fa = {ناپیوستگی جزء لایتجزی و صغار صلبه از منظر ابطال}, abstract_fa = {نظریة اتمی که اکنون اقبال عام یافته است، در ظاهر همانند جزء­ لایتجزی است و برهان اثبات هیولا نیز وابسته به ابطال جزء است. مقالة حاضر درصدد پاسخ به این پرسش ­ها است که آیا دلایل ابطال جزء، اتم ­ها را نیز فرا می­گرفته است و آیا فلاسفه، مستقیماً نیز به ابطال نظریة اتمی پرداخته بودند و در هر دو صورت آیا قبول هیولا با پذیرش نظریة اتمی سازگار است. حاصل آن است که برهان ­های ابطال جزء مستقل هستند و با نظریة اتمی در نفی و اثبات تلازمی ندارند و فلاسفة ما در ابطال رأی دموکریت بر خطا بودند و اثبات هیولا ملازمه ­ای با رد نظریة اتمی ندارد.}, keywords_fa = {نظریة اتمی/ جزء ‌لایتجزی/ انفصال/ هیولا/جسم}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96163.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96163_97098bdd9746d9b26d4f8221c4b19a38.pdf} } @article { author = {نجفی, روح الله}, title = {no title}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {15}, number = {2}, pages = {129-148}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {no}, keywords = {no}, title_fa = {فرضیه ای در باب علّت «خطاپذیری فهم ها از قرآن »}, abstract_fa = {مقاله حاضر، به طرح فرضیه ای درباره علّت امکان راهیابی خطای ناعامدانه به فهم های صادقانه و عالمانه از قرآن می پردازد. بر وفق فرضیه مزبور، هر فهمی از آیات قرآن، ناگزیر بر مجموعه ای از مبانی و مقدمات استوار است و مقدمات فهم متن، چنان گسترده و متنوعند و چنان از هرسو، امکان آشکار شدن زوایایی نهان از فهم متن انتظار می رود، که امکان احصاء شدن مقدمات فهم، عملاً منتفی می گردد. در نتیجه هر فهمنده در مقام فهم قرآن، علاوه بر مقدماتی و مفروضاتی که نسبت به آنها آگاهی دارد، ناگزیر به پاره ای از مقدمات هم اتکا دارد که نزد وی آشکار نیستند و صحت آنها در معرض پژوهش او قرار نگرفته است . پنهان ماندن و تحقیق نشدن پاره ای از مقدمات فهم متن نزد فهمنده قرآن، زمینه را برای تأثیرگذاری مقدمه ای ناصواب و به تبع آن شکل گیری تفسیری خطا فراهم می سازد. }, keywords_fa = {فهم,مقدمات فهم- تفسیر قرآن- خطاپذیری تفسیر- فرایند تفسیر}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96174.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96174_61acc6a5bf8331395b75d6d182fa91a6.pdf} } @article { author = {سیاوشی, لیلا}, title = {The plan of the philosophy of history for science in Husserl’s later thought}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {15}, number = {2}, pages = {149-182}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {This article, accordance with Husserl’s later work, insists on two main categories. On the one hand, the science departed from human life and culture leads to crisis. Husserl seeks to find a way to get rid of the crisis through teleological-historical inquiry into the primal meaning of science and search for original self-evidences on which have grounded science. On the other hand, he presents the life-world as a ground on which is grounded science and strives to regress science’s intuitional sources through realization of the life-world’s priority in order of the ontic validity. The life-world as the meaning-fundament of the modern science sounds as a horizon of historical sediment meanings and consciences of this horizon involves awareness of the intentional history. Accordingly, in Husserl’s later phenomenology be insisted on both the role of historical reflection as an attitude to know the route of thought and science and history be considered as the horizon and context of science. The main idea of present article is that in order to planning a philosophy of history for science in the framework of Husserl’s later thought, the concept of crisis plays main role. How does Husserl use due to crisis the component of history? Does he relinquish by recognizing the crisis concepts of reason, philosophy and science and to appeal relativism and historicism or does he likewise believe the dream of “philosophy as strong science” and to strive in order to revive the reason and to improve science?}, keywords = {the crisis of European sciences,the life-world,the teleological-historical inquiry}, title_fa = {طرح فلسفه تاریخ برای علم در اندیشه متاخر هوسرل}, abstract_fa = {این نوشتار بر اساس آخرین اثر هوسرل بحران علوم اروپایی و پدیده شناسی هوسرل بر دو مقوله اصلی تاکید می کند: از یک سو علم جدا شده از زندگی و فرهنگ بشر به بحران می انجامد و ریشه یابی بحران نیازمند تامل غایت شناختی-تاریخی است. هوسرل با پژوهش غایت شناختی-تاریخی درباره معنای اولیه علم و جستجوی بداهت های اولیه ای که علم بر آن استوار شده، می کوشد تا راهی برای خروج از بحران بیابد. از سوی دیگر او زیست جهان را به عنوان بنیاد و زمینه ای که علم بر آن استوار می شود معرفی می کند و با تشخیص تقدم زیست جهان از حیث اعتبار وجودی، سعی دارد به سرچشمه های شهودی علم بازگردد. زیست جهان به مثابه «بنیاد معنی» علم جدید، افق رسوب تاریخی معناها و آگاهی از آن متضمن آگاهی از تاریخ قصدی است. بنابراین در پدیده شناسی متاخر هوسرل، هم بر نقش تامل تاریخی به مثابه رویکردی برای شناخت سیر تفکر و علم تاکید می شود و هم تاریخ همچون افق و بستر علم درنظر گرفته می شود. ایده اساسی این نوشتار آنست که در تدوین یک فلسفه تاریخ برای علم در چارچوب اندیشه متاخر هوسرل، مفهوم بحران نقش اصلی ایفا می کند. با توجه به بحران علم، هوسرل چگونه از مولفه تاریخ بهره می جوید؟ آیا هوسرل با تشخیص بحران، از مفاهیم عقل، فلسفه و علم رویگردان شده و به نسبی گرایی و تاریخ گرایی متوسل می شود یا همچنان به رویای «فلسفه به مثابه علم متقن» باور دارد و در جهت احیای عقل و بهبود علم می کوشد؟}, keywords_fa = {بحران علم جدید,پژوهش غایت شناختی-تاریخی,زیست جهان}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96182.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_96182_ea43e0e5843078ed74df001e827d5395.pdf} }