@article { author = {salami zavareh, abdalreza and saeidi, hasan}, title = {Review and Verification Unity pertaining to Divine Acts in Verses and traditions to mystical cognitive system}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {17}, number = {3}, pages = {69-90}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {Abstract Unity pertaining to DivineActs, both in terms of scientific understanding and in terms of practical andfor it the apparent conflictwith human Will is an challenge issue. Ashaareh, prefer it forhuman willand is belief to his compulsion in his verbs and MOtazel, side with human willand is belief to abandonment and only, Imamiah, following the interpretation ofthe their elders, accept human will on the side of Unity pertaining to DivineActs and the divine will, as point of view "command in between twocommand". Theperspective of the philosophers and Gnostics, is near to the perspective ofImamiah. But Gnostics believe to more accurate interpretation to what have expressed others. Means the proof of will in human as manifestation of the divine attribute (or name) in him. Ourgoal in this document, that takes place by the analytical method and visitingto library resources, is thatthis Unity be definingrelying on the verses andtraditions from the perspective of the Mystic that is function of the questionof the unity of existence.}, keywords = {unity,Unity pertaining to Divine Acts,human will,divine will compulsion}, title_fa = {بررسی و تطبیق توحید افعالی در آیات و روایات با نظام وجود شناختی عرفانی}, abstract_fa = {چکیده: توحید افعالی هم از نظر فهم علمی و هم به لحاظ عملی و هم به جهت تعارض ظاهری آن با اراده انسان مسئله ای چالشی است. اشاعره، آن را بر اراده انسان مقدم دانسته و قائل به جبر او در افعالش شدند و معتزله جانب اراده انسان را گرفته و قائل به تفویض شدند و تنها، امامیه، پیرو تفسیر بزرگان خود، اراده انسان را در کنار توحید افعالی و اراده الهی، به صورت دیدگاه «امر بین امرین» پذیرفتند. دیدگاه فلاسفه و عرفا به دیدگاه امامیه نزدیک است اما عرفا در مبحث وحدت وجود عنایت خاصی به این مسئله، داشته و به تفسیری دقیق تر از آن چه دیگران بیان کرده اند اعتقاد دارند. یعنی اثبات اراده در انسان به عنوان تجلی صفت (یا اسم) الهی در او. هدف ما در این نوشتار که با روش تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای صورت می گیرد آن است که این توحید از منظر عرفانی که تابعی از مسأله وحدت وجود است با تکیه بر آیات و روایات تبیین گردد.}, keywords_fa = {توحید,توحید افعالی,اراده انسان,اراده الهی,جبر}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_97023.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_97023_47eaad3d759ce7f8b0a0846ab9d72bee.pdf} }