@article { author = {hatami, mohammad mehdi and sadeqi, reza}, title = {A critique on epistemological basics of eliminative materialism}, journal = {The Mirror of Knowledge}, volume = {19}, number = {2}, pages = {41-60}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-8010}, eissn = {2588-512X}, doi = {}, abstract = {The eliminative materialism does not accept behavior explanation based on mental states and puts emphasis that human behavior should be explained just based nervous events. The supporter of this view, for the rejection of belief in mental states, call folk view which is against neuroscience. The following article, through the analysis of the epistemological basics of eliminative materialism, shown that this view is somehow an unreasonable monopoly of ontology. It will also be arguing that with defying the existence of mental state, not only there will be no space for psychology as a scientific and practical section, there is also no place for the key concepts of social sciences. Scientific psychology goes forward with assuming the existence of individuals in the social world of life and assumption which is the formation of psychology is scientific cannot interpreted in a physicalist way.Theaffirmative claim of this article is the fact that human nature can be understood deeply just through the interaction of psychology and neuroscience. Belief in immaterial mental states is not against neuroscience or other experiments sciences and definition based onimmaterial soul is an unmatchedand coherent ontological basis to defend scientific psychology.}, keywords = {Eliminative materialism,dualism,Reductionism,incommensurability,immaterial soul}, title_fa = {نقد رویکرد معرفتی چرچلندها در بحث از ماتریالیسم حذف‌گرا}, abstract_fa = {ماتریالیسم‌‌ حذف‌‌گرا تبیین رفتار بر اساس حالت‌‌های ذهنی را نمی‌پذیرد و تأکید دارد که رفتار انسانی را صرفاً باید بر اساس رویدادهای عصبی تبیین کرد. طرفداران این دیدگاه برای کنار گذاشتن باور به حالت‌های ذهنی، آن را دیدگاهی عرفی می‌نامند که در برابر علم عصب‌‌شناسی قرار دارد. مقالة‌‌ پیش‌‌رو با تحلیل مبانی معرفتی ماتریالیسم‌ ‌حذف‌‌گرا نشان می‌‌دهد که این دیدگاه نوعی انحصارگرایی وجودشناختی است که در تبیین سرشت ذهن، ناتوان است. همچنین استدلال خواهد شد که با انکار وجود حالت‌های ذهنی نه تنها جایی برای روان‌شناسی ‌‌به عنوان یک حوزة‌‌ معرفت‌‌بخش علمی و کاربردی باقی نمی‌ماند، بلکه جایی برای مفاهیم محوری علوم اجتماعی نیز نمی‌ماند. روان‌شناسی علمی با فرض وجودِ اشخاص در زیست‌‌جهانی اجتماعی پیش‌‌ می‌‌رود و این فرض که اساس تشکیل روان‌شناسی علمی است نمی‌‌تواند فیزیکالیستی تعبیر شود. ادعای ایجابی مقاله این است که صرفاً با تعامل دو علم روان‌شناسی و عصب‌شناسی است که امکان فهم دقیق هویت انسان فراهم می‌شود. باور به حالت‌های ذهنی غیرمادی هیچ منافاتی با علم عصب‌شناسی یا سایر علوم تجربی ندارد و تعریف انسان بر اساس نفس مجرد، مبنای وجودشناختی بی‌بدیل و منسجمی برای دفاع از روان‌شناسی علمی است.}, keywords_fa = {ماتریالیسم‌‌حذف‌‌‌‌گرا,فیزیکالیسم,دوگانه‌انگاری,تقلیل‌گرایی,قیاس‌ناپذیری,نفسِ غیرمادی}, url = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_97278.html}, eprint = {https://jipt.sbu.ac.ir/article_97278_50aa8aad9b3ad0b6d645544a3b2cb051.pdf} }