ORIGINAL_ARTICLE
مخالفت نظریۀ رؤیاهای ارسولانه با قرآن
برخی از ناقدان نظریۀ روایت رؤیاهای رسولانه چهار دسته استدلال آورده اند برای اینکه این نظریه خلاف قرآن است. شواهدی قرآنی، نصوصی از قرآن، آموزه هایی قرآنی، و نشانه هایی لفظی در متن قرآنی را مستند اثبات ادعای خویش ساخته اند. ارزیابی این استدلالها نشان می دهد که گاهی بحث کلامی با بحث پدیدارشناختی و زبان شناختی یکسان گرفته شده و گاهی نظریۀ رقیب یعنی رویکرد سنتی "تلاوت" مبنای استدلال قرار گرفته و طبعا آنرا دوری ساخته و گاهی اشتراک لفظ راهزن ناقدان شده است. فرض اعلام نشدۀ اغلب آنان دایر بر اینکه علی الاصول می توان برای نظریه ای مرتبه دومی دلیل نقض مرتبه اولی آورد حکایت از تفکیک نکردن سطوح زبانی و معرفتی ست. برای بسیاری از مدعیات آنان، می توان جدلا دلیل نقض از آیات قرآن آورد. در نتیجه، اساسا نمی توان در تعیین تکلیف با این دو نظریۀ رقیب، به متن قرآنی توسل جست.
https://jipt.sbu.ac.ir/article_97111_7b4592f60f3b9b3554b3ec138de26019.pdf
2018-06-22
1
28
: نظریۀ تلاوت
نظریۀ روایت رؤیاهای رسولانه
پدیدارشناسی وحی
زبان شناسی وحی
حسین
واله
h_valeh@sbu.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
- آرمین، محسن، "ابهام در مفاهیم، ناتوانی در تطبیق؛ نقد نظریه«رؤیاپنداری قرآن»(۱)" منتشر در سایت جرس، شهریور 92
1
- آرمین، محسن، " رؤیاپنداری قرآن، تعبیر تا تحریف؛ نقد نظریه «رؤیاپنداری قرآن»(۲)"، منتشر در سایت جرس، مهر 92
2
- اسدی، احمد رضا، "سفیر حق و سفیر وحی "، منتشر در سایت بی بی سی فارسی، خرداد 95
3
- انصاری دوگاهه، محمد و بنی اسدی، صغری، "بررسی و نقد پدیدارشناسی خیال در تجربۀ وحیانی نبوی"، مطالعات ادبیات، عرفان و فلسفه، دور دوم، شماره 2و3، تابستان 1395
4
- ایازی، سید محمد علی، "نه طوطی نه زنبور؛ پژوهشی در وحی نبوی "، منتشر در سایت نویسنده به آدرس:
5
- بازرگان، عبد العلی، " ده نکته در نقد نظریه «رویاهای رسولانه» عبدالکریم سروش"، منتشره در سایت بی بی سی فارسی، اردیبهشت 95
6
- بهشتی، احمد و نجاتی، محمد و قهرمانی فرد، محمد تقی، "گذر از تفسیر به تعبیر؛ جواز یا عدم جواز"، قبسات، شماره 75، بهار 1394
7
- پیمان، حبیب الله، "نقدی بر نظریۀ رؤیای رسولانۀ دکتر سروش؛ پرسش از خاستگاه کلام قرآنی" ایران فردا، تیرماه1395، شمارۀ 22، تهران
8
- خرمشاهی، بهاء الدین، " طبیعت الهی یا الهیات طبیعی؛ در نقد تفسیر جدید از وحی"، منتشر در سایت نویسنده به آدرس: www.b-khoramshahi.com/article/81-2016-10-25-23-56-47.html
9
- خسروپناه، عبد الحسین، " ۱۰ نکته درباره دیدگاه «رؤیای رسولانه» عبدالکریم سروش" ، منتشر در سایت خبرگزاری بسیج، اردیبهشت 95
10
- ساجدی، ابوالفضل و ساجدی، حامد، "رؤیا انگاری وحی؛ نقدی بر آرای دکتر سروش"، معرفت کلامی، سال ششم، شارۀ یکم، بهار و تابستان 1394
11
- سهروردی، شهاب الدین یحیی، مجموعۀ مصنفات، تحقیق هانری کربن، انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران، تهرن،ف 2535
12
- شیرازی، صدرالدین محمد، المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال آشتیانی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1380
13
- طباطبائی، مصطفی، "تقریر سخنرانی توسط گروه تحقیقاتی رد شبهات ملحدین"، منتشر در صفحه فیس بوک گروه، پست مورخ 20 می 2016 به آدرس:
14
https://ia600409.us.archive.org/30/items/NaghdeRoyahyeRasoolanenoAtheism/Naghde%20Royahye%20Rasoolane%20(@no_atheism).pdf
15
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تعارض سینوی در مسئله اتحاد عاقل و معقول
مسئلۀ معرفت به اشیاء عالم یکی از بحثانگیزترین مباحث تاریخ فلسفه است. دراینمیان، بحث از معرفت، بدون باور به ارتباط قوای شناختی با موضوعات شناخت ممکن نیست؛ و یکی از اقسام شناخت، شناخت عقلی بوده است که مستلزم توجه به رابطه عاقل و معقول است. یکی از کسانی که در اینباب به تفصیل سخن گفته، ابنسینا است، که گاهی بهصراحت و اشارت از ارتباط اتحادی عاقل و معقول دفاع کرده و گاهی نیز این نظریه را رد کرده است. همین امر، مسئلۀ تعارض سینوی در باب اتحاد عاقل و معقول را قابلتوجه میسازد. بررسی این تعارض و راه برونرفت ازآن، موضوعِ پژوهشِ اندیشمندان ناظر به وی بوده است. مقالۀ حاضر، ضمن بررسی نارساییهایی موجود در دیدگاههای ایشان، به ارائه راه نوینی برای حل این تعارض سینوی در پرتو تحلیل تاریخی میپردازد.
https://jipt.sbu.ac.ir/article_97125_5a54dafc696caca17d315f89424869dd.pdf
2018-06-22
29
42
مجید
احسن
ahsan.majid62@gmail.com
1
استاد مدعو گروه فلسفه دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
میلاد
نوری یالقوزآغاجی
nourimilad79@yahoo.com
2
پژوهشگر فلسفه تطبیقی
AUTHOR
- آشتیانی، سید جلال الدین ، شرح حال و آراء فلسفی ملاصدرا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، قم: ،1380ش
1
- ابن سینا، الاشارات و التنبیهات مع شرح الخواجة و المحاکم، ج1و3، بلاغت، قم: 1375ش
2
- ــــــ ، المبدا و المعاد، موسسه مطالعات اسلامی، تهران: 1363ش
3
- ــــــ ، الشفا(الالهیات)، مرعشی،قم: 1404ق
4
- ــــــ ، الشفا(النفس)، مرعشی، قم: 1404الف
5
- ــــــ ، التعلیقات، الاعلام الاسلامی، بیروت، 1404ب
6
- احسن، مجید و سید یدالله یزدان پناه، «شاخصههای کلان مکتب فلسفی»، مجله معرفت فلسفی، (1391ش)، شماره 38
7
- احسن، مجید و حسن معلمی، «تاملی بر دیدگاه ابن سینا و سهروردی در اصالت وجود یا ماهیت»، مجله معرفت فلسفی، (1389)،شماره27
8
- افلوطین، اثولوجیا، نشر بیدار، قم: 1413ق
9
- بابادی، فرنوش و شمس الله سراج، « تبیین اختلاف آراء ابن سینا در باب مسئله اتحاد عاقل و معقول »، مجله حکمت سینوی، (1393)، شماره52
10
- بهشتی، احمد، تجرید، بوستان کتاب، قم: 1385ش
11
- فخررازی، المباحث المشرقیه،ج 1،بیدار،قم،1411ق
12
- ــــــــ ،شرحی الاشارات، ج2، مرعشی،قم،1404ق
13
- حسن زاده آملی، اتحاد عاقل به معقول، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، تهران:1362(نسخه(pdf
14
- سبزواری، شرح المنظومه، ج2، ناب، تهران،1379ش
15
- سهروردی، مجموعه مصنفات،ج 1موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران،1375ش
16
- ملاصدرا، الاسفار، ج3، دار احیاء التراث، بیروت، 1981م
17
- ـــــــ ، مجموعه رسائل فلسفی، حکمت، تهران، 1375ش
18
- ـــــــ ، مفاتیح الغیب، موسسه تحقیقات فرهنگی، تهران، 1363ش
19
- مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج5، صدرا، تهران: 1377ش
20
- یزدان پناه، سید یدالله ، حکمت اشراق،ج1، سمت، قم: 1389ش
21
- Brentano, Franz, "Nous poiētikos: Survey of Earlier Interpretations", Essays on Aristotle's De Anima, electronic version, 1995.
22
- Alexander of Aphrodisias, The De Anima of Alexander of Aphrodisiacs, Trans. By Athanasios P. Fotinus, Washington: Washington D.C. university press, 1979.
23
- Aristotle, the Complete Works of, edit. by Jonathan Barnes, Princtone: Princeton University Press, 1984.
24
- Themistius, On Aristotle’s On the Soul, Trans. By Robert B. Todd, Ithaca: Cornell University Press, 1996.
25
- Parmenides, The Fragments of Parmenides, by A.H. Coxon, Las Vegas, Zurich & Athens: Parmenides Publishing, 2009.
26
- Plato, Complete Works, by John M. Cooper & Ds. Hutchinson, Cambridge: Hackett Publishing, 1998.
27
ORIGINAL_ARTICLE
تاریخمندی وحی در حکمت متعالیه؛ نقد دیدگاه دکتر سروش
مساله تاریخمندی وحی، قرآن را حقیقتی تاریخی می داند که مقید به ظرفیت و آگاهی مخاطبان عصر نزول بوده و تابع شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوره است. معتقدان به این مبنا با تاکید بر تعامل(تاثیر و تاثر) وحی با مقتضیات مختلف عصر نزول، به انکار نزول دفعی قرآن پرداخته و جامعیت فرازمانی و فرامکانی گزاره ها و احکام وحیانی را نفی می کنند. تجربه نبوی یکی از تئوری های مهم در این حوزه محسوب می شود. دکتر سروش ذیل تبیین این تئوری مدعی است که تجربه نبوی نظریه ای ریشه دار در تفکر جهان اسلام بوده و خیل عظیمی از فارابی گرفته تا ابن سینا، خواجه و ملاصدرا بدان اذعان نموده اند. سنجش تئوری مذکور نشان می دهد که تجربه نبوی در بردارنده دو آسیب جدی(مغالطه بومی سازی و انتحال) است. لذا با توجه به تفارق حداکثری دو کتاب مقدس قرآن و انجیل موجود و تفاوت مفهومی و مصداقی وحی در این دو حوزه، تعمیم و تسری مباحث مطرح در حوزه وحی شناختی مسیحیت به الهیات اسلامی و یکسان انگاری فرایندها و نتایج از سنخ مغالطه اشتراک لفظ است زیرا وحی در مسیحیت و اسلام جز در لفظ، شباهت چندانی با یکدیگر ندارند. دوم در مدعای ریشه دار بودن تجربه نبوی، صرفنظر از خلط بین دو مفهوم متخیله و قوه خیال، بررسی موید آن است که مدعای ریشه داری حداقل در تفکر صدرایی صائب نیست. زیرا ملاصدرا با اغماض از کارکرد قوه متخیله در تبدیل معقولات وحیانی به محسوسات و جزئیات، بر اساس تطابق عوالم سه گانه وجودی و با استمداد از شهود دو قوه حس مشترک و خیال پیامبر از عالم خیال منفصل به تبیین جزئیات وحی می پردازد. همچنین صدرالمتالهین بر اساس مبانی فلسفی خویش معتقد است: شخص معصوم به جهت اینکه وحی را در نهایت روشنی، وضوح و اطلاق دریافت می کند؛ در نتیجه بی نیاز از هر گونه دستکاری احتمالی قوای نفسانی خواهد.
https://jipt.sbu.ac.ir/article_97131_58e77d343e128c87d3a29145da349393.pdf
2018-06-22
43
62
وحی – ملاصدرا – سروش – انجیل
قرآن
محمد
نجاتی
mnejati1361@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس
LEAD_AUTHOR
یاسر
سالاری
yaser581@yahoo.com
2
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
AUTHOR
مصطفی
مجد
makd.mostafa@gmail.com
3
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
AUTHOR
۱- قرآن مجید.
1
۲- ابن سینا،حسین بن عبدالله، الاشارات و التنبیهات، با شرح خواجه، تحقیق کریم فیضی، قم، مطبوعات دینی، ۱۳۸۳.
2
۳- ------ ، المباحثات، تحقیق و تعلیق محسن بیدارفر، قم، انتشارات بیدار، ۱۳۷۱.
3
۴- ------ ، المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدا... نورانی، تهران، انتشارات مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، ۱۳۶۳.
4
۵- ابن فارس،ابوالحسین احمد بن فارس بن زکریا، معجم مقائیس اللغه، تحقیق و ضبط عبد السلام محمد هارون، بیروت، دارالجبل،۱۴۱۱.
5
۶- ابوزید، نصر حامد، نقد گفتمان دینی، ترجمه حسن یوسفی اشکوری و دیگران، تهران، نشر یادآوران، ۱۳۸۳.
6
۷- سروش، عبدالکریم؛ بسط تجربه نبوی، تهران، صراط، ۱۳۷۸.
7
۸- ------ ، مقالات محمد(ص) راوی رویاهای رسولانه(۱و۲)،بی نا، بی جا، بی تا.
8
۹- ------ ، « مقاله بسط تجربه نبوی» ، مجله کیان، شماره۳۹، سال۱۳۷۶.
9
۱۰- سروش دباغ، ۱۳۸۵، آئین در آئینه مروری بر آراء دین شناسانه عبدالکریم سروش، تهران، انتشارات سروش.
10
۱۱- سهروردی، شهاب الدین یحیی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح و مقدمه هانری کربن و دیگران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی،۱۳۸۰.
11
۱۲- فارابی، ابونصر، اندیشه های اهل مدینه فاضله، ترجمه و تحشیه جعفر سجادی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۹.
12
۱۳- فخّار نوغانی، وحیده،«بررسی و نقد مفهوم وحی گزارهای و غیرگزارهای در الهیات مسیحی»،فلسفه دین،دوره ۱۳، شماره ۱،۱۳۹۵، ۱۱۳-۱۳۸
13
۱۴- کاپلستون، فردریک چارلز، تاریخ فلسفه(از ولف تا کانت)، ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، تهران، انتشارات علمی فرهنگی، ج۶، ۱۳۷۵.
14
۱۵- کانت، ایمانوئل، تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل، تهران، نشر دانشگاهی، ۱۳۶۷.
15
۱۶- کتاب مقدس، ترجمه تفسیری، انجمن پخش کتاب مقدس،بی تا.
16
۱۷- کورنر،اشتفان، فلسفه کانت، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران، خوارزمی، ۱۳۸۰.
17
۱۸- مجتهد شبستری، محمد، قرائت نبوی از جهان، ترجمه فرشاد نوروزی، بی جا(فرمت پی دی اف)، ۱۳۸۹.
18
۱۹- مصباح یزدی، محمد تقی، اصول عقاید، قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۶۷.
19
۲۰- ----- ، قرآن شناسی، تحقیق و نگارش محمود رجبی، قم، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۰.
20
۲۱- ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، الشواهد الربوبیه، تصحیح و تحقیق مصطفی محقق داماد، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا،۱۳۸۲.
21
۲۲- ------ ، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه(الف)، قم، طلیعه النور، ۱۴۲۹ه-ق
22
۲۳- ------ ، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه(ب)، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، ۱۳۸۰
23
۲۴- ------ ، مفاتیح الغیب، تصحیح و مقدمه نجفقلی حبیبی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، ۱۳۸۶
24
۲۵- ------ ، المبدا و المعاد، تصحیح و تحقیق محمد ذبیحی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، ۱۳۸۱
25
۲۶- ------ ، کسر اصنام الجاهلیه، تصحیح و تحقیق محسن جهانگیری، تهران، صدرا، ۱۳۸۱.
26
۲۷- نجاتی، محمد،«حس مشترک در فلسفه اسلامی و کارکرد معرفت شناختی و دین شناختی آن در حکمت سینوی» ، قم، اندیشه نوین دینی، تابستان ۱۳۹۰، صص۹-۲۶.
27
۲۸- میشل،توماس، کلام مسیحی،مترجم حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب،۱۳۸۱
28
۲۹- هاکس، مستر جیمز، قاموس کتاب مقدس، تهران، اساطیر،۱۳۷۷.
29
۳۰- هوردن،ویلیام، راهنمای الهیات پروتستان، ترجمه طه طاووس میکائیلیان، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۸.
30
۳۱- Evans, C. Stephen, »Faith and Revelation «, in The Oxford Handbook of philosophy of religion, Edited by William j. Wainright, Oxford University press, New York, ۲۰۰۵.
31
۳۲- Farmer, H.H, The World and God, London, nisbet,۱۹۴۲
32
۳۳- Taylor, Mathew, Ocr philosophy of religion, London, Routledge,۲۰۰۷.
33
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مفهوم «فطری بودن خداشناسی» در مکتب تفکیک (با تکیه بر دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی و شیخ محمود حلبی)
معرفت فطری در مکتب میرزا مهدی اصفهانی و پیروان ایشان به معرفتی اطلاق میشود که نقطه مقابل معرفت عقلی است و برای رسیدن به این معرفت، فرد باید از تمامی استدلالات عقلی، افکار و اندیشهها جدا گردد به گونهای که زمینه هر نوع استدلال و تعقلی منتفی میشود. در این تحقیق با رد نظریه مذکور اثبات شده است معنای صحیح معرفت فطری، این است که انسان به گونهای روشن و بدیهی به وجود خداوند تعالی اقرار و تصدیق داشته و نیازی به اقامه براهین پیچیده و دشوار و طولانی نباشد، در این تفسیر نیز سنخ معرفت و شناخت، استدلالی و عقلی است اما استدلالی در نهایت سادگی و روشنی، در حالی که در معرفت مطرح شده در مکتب تفکیک سنخ مدعا به گونهای دیگر بوده و استدلال عقلی ابطال میشود. ایشان با استناد به معرفت قلبی، معتقدند که در این نوع از معرفت، کنه ذات خداوند به طور مستقیم شناخته میشود به طوری که هرگونه واسطه بین عارف و معروف از میان میرود. ما ضمن بررسی ادله ایشان با ارائه روایاتی ثابت کردیم که سنخ این معرفت نیز عقلی خواهد بود. محور اصلی این پژوهش بررسی اسنادی مبتنی بر نسخ خطی و واکاوی اندیشهها و آثار مؤسس مکتب تفکیک و شاگرد خاص ایشان، شیخ محمود حلبی است نه آثار غیر مستقیمی که افراد دیگری درباره ایشان نوشتهاند.
https://jipt.sbu.ac.ir/article_97138_77cbdbe6fd22c58cbc9674554cf9d019.pdf
2018-06-22
63
82
فاطمه
سلیمانی پور
soleymanipur@ut.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه پردیس فارابی
LEAD_AUTHOR
سید قاسم
حسینی
g.hosseni@quran.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
AUTHOR
رضا
مختاری
mokhtarireza@ut.ac.ir
3
عضو هیئت دانشگاه پردیس فارابی
AUTHOR
قرآن کریم
1
نهجالبلاغه
2
حرانی، ابن شعبه، تحف العقول ؛قم، جامعه مدرسین، 1404ق.
3
اصفهانی، میرزا مهدی، معارف القرآن؛ قم، نسخه خطی کتابخانه گلپایگانی، بیتا.
4
ــــــــــــــــــــــــــــ، ابواب الهدی؛ تحقیق: مفید حسین، انتشارات منیر، 1387.
5
ــــــــــــــــــــــــــــ، ابواب الهدی؛ نسخه نجفی، بینا، 1363.
6
ــــــــــــــــــــــــــــ، ابواب الهدی؛ ترجمه: مفید حسین، انتشارات منیر،1389.
7
ــــــــــــــــــــــــــــ، مصباح الهدی، تحقیق: جمشیدی حسن، بوستان کتاب، 1387.
8
ــــــــــــــــــــــــــــ، اعجازالقرآن؛ نسخه خطی کتابخانه آستان قدس، بیتا.
9
ــــــــــــــــــــــــــــ، ختام الخاتمه؛ نسخه خطی کتابخانه آستان قدس، بیتا.
10
ــــــــــــــــــــــــــــ، تقریرات؛ نسخه خطی کتابخانه آستان قدس، بیتا.
11
باقی اصفهانی، محمدرضا، مجالس توحید فطری؛ مجموعه گفتارهایی از علامه آیت الله حاج شیخ محمود تولایی(حلبی)، قم، انتشارات نصایح، 1381.
12
برقی، احمدبن محمد، المحاسن،قم، تهران، دارالکتب الاسلامیه،1371ق.
13
تهرانی، میرزا جواد، میزان المطالب؛ تهران، آفاق، 1392.
14
جمعی از نویسندگان، احیاگر حوزه خراسان؛ تهران، آفاق، 1394.
15
حکیمی، محمدرضا ، مکتب تفکیک؛ قم، دلیل ما، 1393.
16
حلبی، شیخ محمود، معارف الهیه؛ نسخه خطی کتابخانه آستان قدس، بیتا.
17
خراسانی، محمدجواد، هدایة الامة إلى معارف الأئمة؛ قم، بعثت، 1416ق.
18
سید ابن طاووس، علی، کشف المحجة لثمرة المحجة، قم، بوستان کتاب،1375.
19
بحرانی، سید هاشم ، معالم الزلفی؛ قم، الهادی، 1404ق.
20
حر عاملی، إثبات الهداة؛ بیروت، اعلمی، 1425ق.
21
صدوق، محمدبن نعمان، الامالی، تهران، کتابچی،1376ش.
22
ـــــــــــــــــــــــــــــــ، التوحید، قم، جامعه مدرسین، 1398ق.
23
ــــــــــــــــــــــــــــــ، عیون اخبار الرضا(ع)؛ نشر جهان، 1378ق.
24
طبرسی، ابوعلی، الاحتجاج؛ قم، نشر مرتضی،1403ق.
25
مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1403.
26
قزوینی خراسانی مجتبی، بیان الفرقان؛ با تعلیقات سید جعفر سیدان، قم، دلیل ما، 1388.
27
قزوینی خراسانی مجتبی، بیان الفرقان؛ حدیث امروز، 1393.
28
کلینی، محمدبن یعقوب، الکافى؛ تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1407ق.
29
ملکی میانجی، محمدباقر، توحید الإمامیة؛ تهران، نباء، 1385.
30
ORIGINAL_ARTICLE
بسط مدل مفهومی مراتب و مراحل تحول اخلاقی با تأکید بر آرای ارسطو
معنای فضیلت در فلسفه اخلاق ارسطو از منظر چیستی و ماهیت به صورت صریح مورد بحث قرار گرفته است ولی چگونگی رشد و تحول فضیلت و مراحل آن به صورت واضح تشریح نشده است. ازاینرو این مقاله در پی آن است تا مراحل ارسطویی رشد و تحول فضایل اخلاقی و ویژگی های هر مرحله را با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی استخراج نماید. برای انجام این مهم در گام اول با بررسی ادبیات پژوهشی در این حوزه چارچوب اولیه یا همان مراتب و مراحل تحول فضیلت مشخص شد و درگام بعد با تحلیل متن کتاب اخلاق نیکوماخوس ویژگیهای هر مرحله استخراج گردید. نتایج نشان می دهند که در کل مراتب و مراحل تحول اخلاقی عبارتاند از مرحله اخلاق تودهوار، مرحله ناپرهیزکاری اخلاقی، مرحله پرهیزکاری اخلاقی و در نهایت مرحله فضیلتمندی. یافتهها نشان میدهد که در مرحله اخلاق تودهوار افراد لزوماً شرور محسوب نمیشوند ولی مسائل اخلاقی برای آنها موضوعیت و الویت نداشته و نسبت به مسائل اخلاقی بی تفاوت هستند. در مرحله ناپرهیزکاری اخلاقی افراد دانش اخلاقی کاملی را در اختیار نداشته و این دانش ناقص به عمل اخلاقی ختم نمیشود. در مرحله پرهیزکاری اخلاقی افراد دانش اخلاقی بالایی دارند و این دانش به عمل اخلاقی ختم میشود ولی التذاذ اخلاقی به صورت کامل رخ نمیدهد. در نهایت افراد در مرحله آخر دانش اخلاقی را به عمل اخلاقی ختم کرده و درعینحال از عمل اخلاقی خود التذاذ کافی اکتساب مینمایند.
https://jipt.sbu.ac.ir/article_97144_118a6dc9f4e069cfc6a501b5c7134205.pdf
2018-06-22
83
102
ارسطو
روانشناسی اخلاق
فضیلت
عاملین اخلاقی
مراحل رشد فضیلت
سید رمضان عقیلی
عقیلی
aghilinour@gmail.com
1
عضو هیئت دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
جمیله
علم الهدی
alamolhodaj@gmail.com
2
عضو هیئت دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
کوروش
فتحی وارجارگاه
kouroshfathi@hotmail.com
3
عضو هیئت دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
منابع
1
ابوطالبی، حمید. (1392). انسان شناسی اخلاق. تهران، انتشارات کویر.
2
امیدی، مهدی(1390). تبیین اخلاق فضیلت در فلسفه سیاسی کلاسیک. معرفت سیاسی، 3(2): 7-26.
3
ارسطو.(1378). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران، انتشارات طرح نو.
4
ارسطو.(1389). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران، انتشارات طرح نو.
5
ارسطو.(1391). اخلاق نیکوماخس. جلد اول و دوم. ترجمه سید ابوالقاسم پورحسینی. تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
6
ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمودرضا(1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 2(4): 15-44.
7
آذرگین، آروین و توکلی، غلامحسین.(1394). امکان پذیری اکراسیا از منظر سقراط و ارسطو. فصل نامه پژوهش های فلسفی، 9(15): 2-22.
8
خزایی، زهرا (1389). اخلاق فضیلت. تهران، انتشارات حکمت
9
کرات، ریچارد(1394). اخلاق ارسطو. ترجمه مریم خدادای. تهران، ققنوس.
10
حسین زاده یزدی، محمد، لگنهاوزن، محمد، شکری، مهدی.(1394). تبیین و نقد چیستی فضیلت از منظر لیندا زاگزبسکی. فصل نامه اندیشه دینی، 15(1)، صص: 1-28.
11
Annas, J.(1993). The Morality of Happiness. Oxford: Oxford University Press
12
Barnes, J. (1982). Aristotle. New York: Oxford University Press.
13
Baumeister, R. F. Thierney, J. (2011). Willpower: Rediscovering the greatest human strength. New York: Penguin. Cambridge University Press.
14
Carr, D. Arthur. G. Kristjansson. K. (2017). Varieties of Virtue Ethics. Macmillan Publishers, London.
15
Crisp, R. (2000). Nicomachean ethics. Cambridge: Cambridge University Press.
16
Curzer, H. (2012). Aristotle and the virtues. Oxford: Oxford University Press
17
Denise, T. C., White, N. P., & Peterfreund, S. P. (2005). Great traditions in ethics (7th ed.). Belmont, CA: Thomson/Wadsworth.
18
Erginel. M .M.(2016). Akrasia and conflict in the Nicomachean Ethics. British Journal for the History of Philosophy, Volume 24, 2016 - Issue 4: 573-593.
19
Garrett.D.J.(1933). Moral Status of "the Many" in Aristotle. Journal of the History of Philosophy. 31(8), 171-189. Available at: https://sci-hub.cc/10.1353/hph.1993.0045.
20
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1981). Effective evaluation: Improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches. Jossey-Bass.
21
Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288.
22
Hughes, G. J. (2001). Routledge philosophy guidebook to Aristotle on ethics.
23
Irwin, T. (1999). Nicomachean ethics (2nd ed.). Indianapolis, IN: Hackett.
24
Kaid, L. L., & Wadsworth, A. J. (1989). Content analysis. Measurement of communication behavior, 197-217.
25
Kraut, R. (2010). Aristotle’s Ethics .Stanford Encyclopedia of Philosophy
26
Kristjansson K. (2007). Aristotle, Emotions and Education. Burlington, Ashgate Publishing Company.
27
Kristjansson K. (2013). Virtues and Vices in Positive Psychology: A Philosophical Critique. Cambridge: Cambridge University Press.
28
Kristjansson, K. (2015). Aristotelian Character Education. London: Routledge.
29
London: Routledge.
30
McIntyre, A. (2007) After Virtue: A study in moral theory. Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press.
31
Pakaluk, M. (2005). Aristotle’s Nicomachean ethics: An introduction. Cambridge:
32
Potter, W. J., & Levine‐Donnerstein, D. (1999). Rethinking validity and reliability in content analysis.
33
Sanders. W(2014). Aristotelian Model of Moral Development. Journal of Philosophy of Education,21(39): 0-22.
34
Sherman, N. (1989). The Fabric of Character: Aristotle’s Theory of Virtue. Oxford, Clarendon Press.
35
Snow. N.(2015). Cultivating Virtue, Perspectives from Philosophy, Teology and Psychology. New York, Oxford University Press.
36
Stohr, K. (2002). Moral Cacophony: When Continence is a Virtue. Journal of Ethics. 7.4, 339–363. https://sci-hub.cc/10.1023/A:1026111711649
37
ORIGINAL_ARTICLE
مکانیزم گفت و گو در سیاست خارجی از منظر کلام سیاسی اسلام
سیاست خارجی و درک ماهیت رفتاری واحدهای سیاسی در عرصه بین الملل از موضوعات مهم مورد توجه مکاتب، اندیشمندان و نظام های سیاسی می باشد. در کلام سیاسی اسلام به عنوان یکی از انشعابات علم کلام و از حوزه های مطالعات سیاسی که در صدد تبیین آموزه های سیاسی دینی است، تبیین الگوهای رفتاری سیاست خارجی در آموزه های قرآن کریم، روایات و سیره معصومین(ع) تجلی خاصی دارد. بر این اساس و به منظور رسیدن به اهداف سیاست خارجی، مکانیزم های متعددی در کلام سیاسی اسلام متصور است که از مهم ترین آنها مکانیزم سیاسی و فرهنگی می باشد، که بررسی و تامل در آن نشان از اهمیت بسیار کلام سیاسی نسبت به گفت و گو و مذاکره با دیگر نظام های سیاسی در راستای حل اختلافات و چالشهای موجود در عرصه بین الملل است.
https://jipt.sbu.ac.ir/article_97117_1108a813ad488a78875ca499a81b3ad9.pdf
2018-06-22
103
122
اسلام
سیاست خارجی
کلام سیاسی
گفت و گو
علی
قاسمی
ali.qasemi@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابن بابویه، محمد بن علی، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ترجمه آقا نجفى اصفهانى، محمد تقى، 2جلد، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، بى تا.
2
اشتراوس، لئو، فلسفه سیاسی چیست؟، ترجمه فـرهنگ رجـایی، تـهران، انـتشارات عـلمی ـ فرهنگی، 1373.
3
بشیریه، حسین، "هابر ماس: نگرشی انتقادی و نظریه تکاملی" اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، 1372.
4
بهروزلک، غلامرضا، چیستی کلام سیاسی، قبسات، ش 28، تابستان 1382.
5
خسروپناه، عبدالحسین، انتظارات بشر از دین، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و انـدیشه مـعاصر، 1382.
6
داود عجک بسام، الحوار الاسلامی ـالمسیحی: المبادی ـ التاریخ ـ الموضوعات ـ الاهداف، بیروت: دارقتیبه، 1998م.
7
راغب أصفهانى، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت – دمشق : دار القلم - الدار الشامیة، 1412ق.
8
سماور لاری، ریچارد ای. پورتر، استفانی لیزارا، ارتباط بین فرهنگ ها، ترجمه غلامرضا کیانی و سید اکبر میرحسنی، تهران: انتشارات باز، 1379.
9
شریف الرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة (للصبحی صالح)، 1جلد، قم: هجرت، 1414ق.
10
طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1417ق.
11
العروسى الحویزى، عبد على بن جمعة، تفسیر نور الثقلین، قم: اسماعیلیان، 1415ق.
12
عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، تهران: المطبعة العلمیه، 1380ق.
13
کلینى، محمد بن یعقوب، أصول الکافی، ترجمه سیدجواد مصطفوى، تهران: کتاب فروشى علمیه اسلامیه، 1369ش.
14
کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، قم: دار الحدیث، 1429ق.
15
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، 111جلد، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1403ق.
16
براید شن، مک، یک جهان چندین صدا، ترجمه ایرج پاد، تهران: سروش، 1375.
17
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1374.
18
هابرماس، یورگن، "دین و خشونت"، کیان، سال هشتم، شماره 45.
19
ORIGINAL_ARTICLE
کفر و احکام آن در فریقین
چکیدهبررسی سیرة عملی پیامبر اسلام (ص) و پیشوایان بزرگ اسلام اعم از شیعه و اهل سنت ما را در رسیدن به دیدگاهی مشترک دربارة محدودة اسلام و ایمان و احکام و قوانینی که به سبب آن بر مسلمانان فرقههای مختلف اسلامی و اهل کفر بار میشود، یاری میکند. بنابراین ضرورت دارد که معیارهای اسلام و کفر مورد بررسی قرار گیرد تا باورهای نادرست فرق اسلامی نسبت به یکدیگر از میان برود. در این نوشتار سعی شده است موضوعاتی از قبیل شاخصهها و محدود اسلام و کفر از دیدگاه فریقین، سیرة نبوی و تکفیر مسلمانان، کفایت اسلام ظاهری ، دیدگاه فقهای فریقین دربارة تکفیر مورد بررسی قرار گیرد تا دیدگاههای تکفیرهایی که به هر بهانهای مسلمانان را کافر میدانند مورد ردّ و نقد عالمانه قرار گیرد.
https://jipt.sbu.ac.ir/article_97119_d19913ae2dd959d0943384199d68819c.pdf
2018-06-22
104
144
اسلام ظاهری- شهادتین- ایمان- کفر- تکفیر
حسین
رحمانی تیرکلایی
rahmanitirkalai1391@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
ابن ابى العز الدمشقى، على بن على بن محمد؛ شرالعقیده الطحاویه، بیروت ،موسسه الرساله ،1411ه ق .
1
ابن اثیر، مبارک بن محمد، الجامع الاصول ، بیروت ، دار الفکر ، 1403 ه ق.
2
ابن حجر العسقلانى، أحمد بن على، فتح البارى فى شرح صحیح البخارى، بیروت ،دارالکتب العلمیه ،1424 ه ق .
3
ابن حجر هیثمى، احمدبن محمدبن على، تحفه المحتاج بشرح المنهاج، بیروت ، مکتبه التجاریه الکبری ، 1357ه ق .
4
ابن حزم، علی بن احمد ، الفصل فى الاهواء و الملل و النحل، بیروت، دار الجبل، تحقیق محمّد ابراهیم نصر و عبدالرحمن عمیره.
5
ابن سعد، ابو عبدالله ، طبقات ابن سعد، بیروت ، دار الصادر ، 1960 م .
6
ابن عابدین، محمد امین بن عمر ، رد المحتار، ج6 ، بیروت ، دار احیاء التراث ، 1407ه ق.
7
ابن عربى، محى الدین، فتوحات مکیه، المکتبه العربیه ، 1405 ه ق.
8
ابن منظور، محمد بن مکرم ، لسان العرب، ادب حوزه، 1405 ه ق.
9
اشعرى، ابوالحسن؛ مقالات الاسلامیین، بیروت ، دارالنشرفرانز شتاینر ، 1400 ه ق.
10
بخارى، محمد بن اسماعیل، صحیح بخارى، بیروت ، دار احیاء التراث العربى.
11
برنجکار، رضا، آشنایى با فرق اسلامى ، قم ، کتاب طه ، 1439ه ق .
12
ترمذى، محمد بن عیسى، سنن ، بیروت، دار الفکر ، 1403 ه ق.
13
تفتازانى، سعدالدین، شرح المقاصد، بیروت ، عاله الکتب ، 1419 ه ق .
14
حسینى، سید شرف الدین، الفصول المهمه، قم، موسسه بعثت، طبع اول ، 1423ه ق .
15
خویی ، سید ابوالقاسم ، التنقیح فى شرح العروه الوثقى، قم ،التوحید للنشر،1418ه ق.
16
خمینى، روح الله ، کتابالطهاره ، ج3 ، تهران ، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ،1380 ه ش.
17
ذهبى، شمس الدین محمد بن احمد، سیرأعلام النبلاء ، بیروت ، موسسه الرساله ، 1414 ه ق .
18
رى شهرى، محمد، میزان الحکمه، قم ، دار الحدیث، 1375 ه ش.
19
سبحانى، جعفر، بحوث قرآنیه، قم، انتشارات موسسه امام صادق(ع)، 1419 ه ق.
20
سجستانى، ابوداود، سنن ابوداود سجستانى، بیروت ، دارالفکر ، 1410 ه ق
21
سلفى الافغانى، الشمس، عداء الماتریدیه للعقیده السلفیه، بیروت ، مکتبه الصدیق ، 1419 ه ق
22
شعرانى، احمد بن على، الیواقیت و الجواهر، بیروت، دار الکتب العلمیه ، 1419 ه ق.
23
شیخ صدوق، ابوجعفرمحمد ، عیون اخبار الرضا(ع)، نجف اشرف، نشر حیدریه ، 1386 ه ق
24
شیخ صدوق، محمدبن على ابن بابویه؛ کتاب الهدایه، قم ، موسسه امام هادی ، 1376 ه ش
25
طباطبایى یزدى ، سید محمد کاظم ، العروه الوثقى ، تهران ، دینا ، 1392 ه ش
26
عاملى، شیخ حر، وسائل الشیعه، قم، موسسه آل البیت(ع)، 1414 ه ق.
27
غزالى، فیصل التفرقه بین الاسلام و الزندقه، بیروت ،دارالکتب العلمیه ، 1413 ه ق.
28
قارى، ملا على، شرح کتاب الفقه الاکبر(متن الفقه الاکبر)، بیروت ، دارالبشائرالاسلامیه ، 1419 ه ق.
29
قاضی عیاض ،الشفاء، دار الفیحاء، عمان ، 1407 ه ق.
30
کلینى، محمد بن یعقوب، اصول کافى، تهران، مطبعه الاسلامیه، 1388 ه ق.
31
متقى هندى ، کنزالعمال، ج 2 ، تحقیق: بکرى حیانى، و صفوه السقاء، بیروت، موسسه الرساله ، 1409 ه ق
32
مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، ج 68 ، بیروت ، موسسه الوفاء ، 1403 ه ق.
33
مجموعه اى از نویسندگان وهابى، الجامع الفرید، جده، دار الاصفهانى.
34
مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، بیروت ، دار احیاء التراث العربى .
35
مطهرى،. مرتضى ،مقدمه اى بر جهان بینى، قم ،انتشارات صدرا، 1379 ش.
36
.مغنیه، محمد جواد، هذه هى الوهابیه، نرم افزار معجم عقایدى، قم ، مرکز معجم فقهى آیت الله گلپایگانى.
37
نسائى، احمد بن شعیب، سنن نسائى، بیروت ،دار الفکر ، 1408 ه ق.
38