دانشگاه شهید بهشتی
آینه معرفت
2251-8010
2588-512X
6
2
2006
06
22
قلمرو شریعت و حجیت فعل معصوم
24
FA
مرتضی
سمنون
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
m-semnoon@sbu.ac.ir
شریعت
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96731.html
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96731_f8071c435d609775f26fdebee9106c02.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
آینه معرفت
2251-8010
2588-512X
6
2
2006
06
22
پاسخ به کثرت گرایی دینی و انحصار گرایی مسیحی
29
FA
علی
کربلایی پازوکی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
ayenehmarefat@sbu.ac.ir
کثرت گرایی
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96749.html
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96749_c271a98be336c21d30ace6a0cafd1b6c.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
آینه معرفت
2251-8010
2588-512X
6
2
2006
06
22
عقلانیت در اندیشه رازی
17
FA
منوچهر
صانعی
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
ayenehmarefat@sbu.ac.ir
اندیشه رازی
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96724.html
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96724_81d01ae7485986ef696e4ceaddcec017.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
آینه معرفت
2251-8010
2588-512X
6
2
2006
06
22
ذهن و هوش مصنوعی از دیدگاه سرل
FA
سیدنصیر
احمدحسینی
دانشجوی دکتری مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی
ayenehmarefat@sbu.ac.ir
ذهن و هوش
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96717.html
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96717_e56a416d5d19af41e0ec4f5ece860e5a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
آینه معرفت
2251-8010
2588-512X
6
2
2006
06
22
بررسی پیشینه نظریه مکمل در باب علم و دین
25
FA
رضا
تقیان ورزنه
هیئت علمی دانشگاه پیام نور ورزنه
r.taghian33@yahoo.com
علم و دین
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96739.html
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96739_4289a461735a9c2d30d0279e093dae8c.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
آینه معرفت
2251-8010
2588-512X
6
2
2006
06
22
عرفان در سخنان معصومین
13
FA
محمد
اسدی گرمارودی
هیئت علمی دانشگاه صتعتی شریف
asadigarmarodi@sharif.edu
معصومین
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96721.html
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96721_a25008803b5ffe5cba418ad387f5df4c.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
آینه معرفت
2251-8010
2588-512X
6
2
2006
06
22
تطور اصل برائت از دیدگاه اصولیون
FA
حسین
رحیمی واسکسی
دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قم
hoseinrahimivaskasi@gmail.com
حمید
کاویانی فرد
استادیارگروه فقه و مبانی حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قم
hamid.kaviani.fard@gmail.com
عصمت السادات
طباطبایی لطفی
استادیارگروه فقه و مبانی حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قم
esmat.taba@gmail.com
نسرین
کریمی
استادیارگروه فقه و مبانی حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قم
kariminasrin49@yahoo.com
اصل برائت در اصطلاح فقهای اصولی عبارتست از حکم به عدم ثبوت تکلیف برای مکلف در موردی که اصل وجود تکلیف مشکوک باشدفقهای اصولی مجرای کلی اصل برائت را شک در تکلیف تبیین نموده اند و آن را در تمامی شبهات تحریمی و وجوبی جاری دانسته اند،در مقابل اخباریون این اصل را تنها در شبهات وجوبی جاری دانسته و در مقابل شبهات تحریمی به احتیاط روی می آورند. توجه و تدبر در دیدگاه فقهای اصولی متقدم و متأخر نشان از تحول و تطور در اجرا و استناد این اصل در تاریخ فقه امامیه را می دهد. توجه به دیدگاه فقهای متقدم اصولی از قبیل ابن ادریس حلی،شیخ طوسی،شیخ مفیدو.. نشان از این مدعا دارد که اصل برائت یا همان برائت شرعی بدین گستردگی که امروزه در مسائل شرعی مطرح می باشد،مورد نظر نبوده است و اگرچه در دورههای متقدم فقه اصولی، بحث اصل برائت در ضمن مباحث حظر و اباحه مطرح می گردید، اما در دورههای متأخرتر و دیدگاه های فقهای اصولی آن، این دو حیثیت جداگانهای از اصل برائت پیدا نمودند،چرا که بحث حظر و اباحه ناظر به حکم اشیاء از حیث عناوین اولیه مستفاد از ادله اجتهادی بوده است،ولی در مقابل بحث اصل برائت و احتیاط ،ناظر به حکم شک در احکام واقعیه است؛ نتیجتاً اباحه حکمی واقعی و اصل برائت حکمی ظاهری است. ضمن اینکه مورد اباحه شبهه تحریمیه است، ولی مورد برائت اعم از شبهه وجوبیه و تحریمیه است.این تحول و تطور در دیدگاه فقهای اصولی در دوره های متأخر ناظر به پیچیدگی ها و نیازهای حال حاضر در تبیین احکام شرعی بوده است که به نظر می رسد با توجه به نفوذ کلام اخباریون در سده های گذشته و نیز تنوع کمتر مسائل شرعی در آن زمان،فقهای اصولی با اغماض در مورد آن به بحث و گفتگو پرداخته اند.
اصول عملیه-اصل برائت-اصولیون-اخباریون-تطور اصل برائت
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96711.html
https://jipt.sbu.ac.ir/article_96711_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf