TY - JOUR ID - 103070 TI - نقش حکومت و تربیت در تبیین شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی در آراء و اندیشه‌های فارابی JO - آینه معرفت JA - JIPT LA - fa SN - 2251-8010 AU - صمدیه, مریم AU - شمسی, محمد مهدی AU - صفرزاده ملکی, علی AD - استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه (نویسندة مسئول) AD - گروه معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تبریز AD - استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 22 IS - 3 SP - 145 EP - 164 KW - فارابی KW - فعل اخلاقی KW - ضعف اخلاقی KW - مدینة فاضله KW - مدینة فاسقه KW - تربیت KW - عادت DO - 10.52547/jipt.2023.228242.1307 N2 - آراء و اندیشه‌های فارابی در تبیین شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی، با بررسی نقش مدینة‌ فاضله نمایان می‌شود. از نظر فارابی، وظیفة حکومت و مدینة فاضله،‌ ایجاد زمینة مناسب برای عادت‌ها و سنت‌های فاضله در شهرها و بین امت‌هاست که از طریق تعلیم و تربیت امکان‌پذیر می‌شود. در واقع در دیدگاه فارابی مدینه و حکومت می‌تواند شرایط تربیت صحیح و به تبع آن زمینة بروز و ظهور رفتارهای اخلاقی پسندیده گردد و آن زمانی است که مدینه از نوع فاضلة آن باشد؛ اما در عین حال مدینه می‌تواند زمینه‌ساز شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی گردد و آن زمانی است که مدینه از نوع فاسقه باشد. مدینة فاسقه، مدینه‌ای است که اهالی آن به همة آراء و عقاید اهالی مدینة فاضله باور دارند؛ اما به آن عمل نمی‌کنند و افعال و کردارشان شبیه افعال و کردار اهالی مدینة جاهلیه است. علت‌ این امر را می‌توان در تربیت اهالی مدینه فاسقه و چگونگی حکومت آن جستجو کرد. در واقع تربیت، اساس شکل‌گیری رفتارهای اخلاقی اعم از پسندیده و ناپسند است. البته بایستی به‌ این نکته اشاره شود که فارابی در عین حال به نقش عادت، لذت، ضعف اراده و ضعف در سنجش نیز در‌ ایجاد شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی اشاره می‌کند. UR - https://jipt.sbu.ac.ir/article_103070.html L1 - https://jipt.sbu.ac.ir/article_103070_824fc40db04765a79a163bb90445f15f.pdf ER -