ارزیابی دیدگاه مکتب تفکیک در باب وجود واشاره به برخی مبانی آن

سیدمحمداسماعیل سیدهاشمی‌‌؛ رضا سلیمانی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1393

چکیده
  مکتب تفکیک با این انگیزه طراحی و ارائه شده است که شناخت حقایق و معارف دینی را به دور از التقاط فلسفی و عرفانی، با شیوه‌ای دینی ممکن نماید و تأویل‌ها و تفاسیری را که ظواهر شریعت از پذیرش آن ابا دارد، از روند فهم دینی کنار نهد و بر این ادعاست که با این روش می‌توان به حقایق دینی که سعادت حقیقی ما در گرو علم به آن است، دست یافت. یکی از کلیدی‌ترین ...  بیشتر

میرداماد و وجود و ماهیت

غزاله نویسی؛ رضا اکبریان

دوره 14، شماره 4 ، دی 1393

چکیده
  در ‌این مقاله دیدگاه میرداماد در خصوص وجود و ماهیت و رابطة آن دو بیان می‌‌‌گردد و ضمن مشخص شدن موضع صریح او در خصوص اصالت ماهیت، افکار‌این فیلسوف بزرگ اصالت ماهیتی در مورد معنا و نیز جایگاه هستی‌شناسانه وجود و ماهیت و‌ اینکه با چه نظری می‌‌توان به اعتباریت وجود قائل شد و ماهیت اصیل چگونه است، روشن می‌‌گردد. در حقیقت‌این مقاله ...  بیشتر

امکان تحصیل معرفت اطلاقی و نفس الامری در حکمت متعالیه

محمد نجاتی؛ یاسر سالاری؛ احمد بهشتی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 1-16

چکیده
  ملاصدرا در قبال مساله امکان تحصیل معرفت اطلاقی و نفس الامری برای نفس دو رویکرد کاملا متفاوت دارد. وی در نگرش عام، بنابر بر مشرب قوم، توانایی نفس انسان در شناخت حقایق اشیاء را مورد تردید قرار می دهد. صدرالمتالهین در نگرش خاص به جهت تاکید بر ماهیت وچودی و کمالی ادراکات نفس و وحدت آنها با نفس در حین ادراک، به ارائه تبیین در این خصوص می پردازد. ...  بیشتر

نسبت نظریه ادراکات اعتباری با معقولات فلسفی

زینب یوسف زاده؛ سیدمحمدعلی دیباجی

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 1-26

چکیده
  نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی دیدگاهی است که بدون تردید مرتبط با مباحث کارکردهای ذهن و عقل است، اما مساله این است که با توجه به شناخت ما به معقولات سه گانه در فلسفه اسلامی (دو نوع معقول فلسفی و یک نوع معقول منطقی)، نظریه ادراکات اعتباری چه نسبتی می تواند با این ها داشته باشد، همچنین چه تقریرهایی از نظریه علامه در معاصرت ایشان ...  بیشتر

بررسی مقایسه ای آراء ابن میمون و علامه طباطبایی در توحید ذات و صفات

سید محمد اسماعیل سید هاشمی؛ ذلیخا مجدانی

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 1-24

چکیده
  توحید ذات و صفات باری تعالی از موضوعات مهم در الهیات، کلام، فلسفه و فلسفه دین ودغدغه متکلمان، فیلسوفان و عرفای ادیان ابراهیمی بوده است. در این مقاله تلاش بر این است که با نگاهی مقایسه­ای ، نظرات دو فیلسوف و مفسر یهودی و مسلمان مورد بررسی وتحلیل قرار گیرد. این دو اندیشمند سعی کرده اند صفات الهی مطرح شده در کتاب آسمانی خود را به گونه ای ...  بیشتر

بررسی و تحلیل هستی‌شناختی ادراک عقلی از دیدگاه ابن‌سینا

سیداحمد غفاری قره باغ؛ حمزه حمزه

دوره 15، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 1-19

چکیده
  ادراک دارای انواع گوناگون است و مهمترین آنها، ادراک عقلی است. شناخت حقیقت و چگونگی حصول این ادراک ، یکی از مسائل مهم در فلسفه به‌شمار می‌رود. ابن سینا ره در این موضوع معتقد به دو رویکرد است؛ رویکرد اول همان نظریه تجرید است، یعنی تجرید ماهیت از عوارض غریبه آن. ابن سینا ادراک را حاصل انتزاع صورت شیء خارجی و حلولش در نفس می‏داند. به عبارت ...  بیشتر

تمایز ابن سینا و سهروردی در تمایز وجود و ماهیت

حمید حسنی؛ رضا اکبریان

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 1-20

چکیده
  ابن سینا، نظام فلسفی خویش را بر اصل تمایز وجود و ماهیت مبتنی ساخته است، اما، برخی دیگر از فلاسفه و متفکرین در جهان اسلام شدیدا این سخن ابن سینا را مورد انتقاد قرار داده اند. از گذشته عقیده بسیاری از صاحب نظران بر این بوده، و هنوز هم عقیده بسیاری بر این است، که، گروهی از این منتقدان، از جمله سهروردی و ابن رشد، در فهم منظور ابن سینا از این ...  بیشتر

تنقیح نظریه صور مرتسمه در علم الهی از دیدگاه ابن سینا

مریم سالم

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 1-18

چکیده
  یکی از معضلاتی که فلسفه ابن سینا را به شدت دچار چالش نمود نظریه صور مرتسم در ذات الهی به عنوان متعلقات علم الهی در مرتبه ذات و قبل از ایجاد موجودات بود. غزالی، شیخ اشراق، خواجه طوسی و بسیاری از متفکرین اسلامی، اعم از متکلم و فیلسوف، با بی اعتمادی به این نظریه سراغ راههای دیگری برای تبیین علم الهی رفتند. ملاصدرا ضمن موافقت با دیدگاه کلی ...  بیشتر

تحلیل و نقد اشکالات نظریه شبح

زکریا بهارنژاد؛ سید امین میرحسینی

دوره 16، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 1-14

چکیده
  مسئله حکایت گری معلومات ذهنی از جهان خارجی و کیفیت آن، از موضوعات اساسی در فلسفه اسلامی به شمار می رود. یکی از نظریه هایی که در باب این حکایت گری بیان شده، نظریه شبح نام دارد، که بر اساس آن تنها شبح و تصویری از شیء خارجی به ذهن می آید. این نظریه در میان حکمای طراز اول اسلامی طرفداری نداشته و توسط ملاصدرا و شارحان او مورد نقد قرار گرفته ...  بیشتر

تحلیل و تبیین «تحقّق خارجی ماهیت»

حسین اسلامی؛ قاسم پور حسن

دوره 16، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 1-18

چکیده
  در تفسیر معنای «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت» دو نظریه عمده وجود دارد. گروهی بر آنند که؛ هر چند آنچه حقیقتا و بالذات ملأخارج را پر کرده وجود است اما از آنجا که ماهیت چیزی جز تعین و نحوه وجود نیست، در خارج عین وجود و به تبع آن حقیقتا موجود است. در نقطه مقابل گروهی معتقدند؛ آنچه حقیقتا عالم عین را در بر گرفته است صرفا حقیقت وجود است و ماهیات ...  بیشتر

سنخ شناسی خودآگاهی در فلسفه‌ی صدرایی

رضا رضازاده؛ طیبه امامی

دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 1-16

چکیده
  هدف این مقاله طرح و بررسی نظریه‌ی ملاصدرا در باب خودآگاهی و اقسام آن با تکیه بر سنخ‌شناسی آگاهی در سنت فلسفه‌ی اسلامی است. گستره، تأثیر و افق نظریه‌ی خودآگاهی در جای جای نظام اندیشه صدرایی جریان دارد و فهم خواننده را از خود، خدا و جهان دگرگون می کند. بنابراین بازخوانی و بازشناسی این مسئله اهمیت و ضرورتی روشن دارد به ویژه پیامدهای ...  بیشتر

سیر تاریخی تقریرات مشهورترین برهان اصالت وجود و نقود اهل نظر بر آن

محمود هدایت‌افزا

دوره 17، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 1-22

چکیده
  با تأمّل در آثار ملّاصدراى شیرازى درمى‌یابیم که مهم‌ترین و یا حدّاقل مشهورترین برهان مثبتِ اصالت وجود، استدلال از طریق سببیّت وجود در تحقّق اشیاء (ماهیّات) است که در المشاعر، به صرف اختلاف در تقریر ـ و نه محتوا ـ دو دلیل نمایانده شده است. نیز برخى فضلاى معاصر، تقریرات ملّاهادى سبزوارى و مدرّس زنوزى از این برهان را، استدلال جدیدى انگاشته‌اند، ...  بیشتر

ارسطو و فرونسیس (حکمت عملی)

مریم صمدیه؛ مجید ملایوسفی

دوره 17، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 1-24

چکیده
  ارسطو نخستین فیلسوفی است که به صورت مفصل و مستقل مبحث فرونسیس یا حکمت عملی را در مرکز توجهخویش قرار داده و بدان پرداخته است. وی فرونسیس را از جمله فضایل عقلانی می­دانست که لازمه رسیدن به سعادت برای هر فرد و جامعه­ای محسوب می­شود. ارسطو در بیان جایگاه هستی شناختی فرونسیس آن را به جهت توجه به عمل متمایز از سایر فضایل عقلانی همچون ...  بیشتر

بررسی تطبیقی اراده الهی از دیدگاه ابن سینا و اسپینوزا

اکبر عروتی موفق؛ ابوالقاسم اسدی

دوره 18، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 1-20

چکیده
  در میان اوصاف ثبوتی خداوند، صفت اراده از اهمیتی ویژه برخوردار است. در حالی که عموم فلاسفه و متکلمین مرید بودن خداوند را پذیرفته­اند، ولی در مورد معنای آن اختلافات زیادی بین فلاسفه و نحله­های مختلف کلامی در طول تاریخ بوجود آمده است در این مقاله که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده با مراجعه به آثار ابن سینا و اسپینوزا صفت اراده و مباحث ...  بیشتر

مخالفت نظریۀ رؤیاهای ارسولانه با قرآن

حسین واله

دوره 18، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 1-28

چکیده
  برخی از ناقدان نظریۀ روایت رؤیاهای رسولانه چهار دسته استدلال آورده اند برای اینکه این نظریه خلاف قرآن است. شواهدی قرآنی، نصوصی از قرآن، آموزه هایی قرآنی، و نشانه هایی لفظی در متن قرآنی را مستند اثبات ادعای خویش ساخته اند. ارزیابی این استدلالها نشان می دهد که گاهی بحث کلامی با بحث پدیدارشناختی و زبان شناختی یکسان گرفته شده و گاهی نظریۀ ...  بیشتر

«اصالت وجود یا اصالت ماهیّت؛ نزاعی لفظی یا معنوی؟»

سردار دکامی؛ محمد سعیدی مهر؛ رضا اکبریان

دوره 18، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 1-28

چکیده
  چکیده: با مطرح شدن مسئله تمایز وجود و ماهیّت و تا پیش از میرداماد، موضع تلویحی و حتّی تصریحی فیلسوفان مسلمان را در باب اصیل دانستن یکی از این دو یا هر دو، و حتّی عباراتی حاکی از لفظی بودن نزاع نزد برخی از آنان در آثارشان دیده می­شود. از زمانی که ملّاصدرا وجود را اصیل دانست، و مبحث مستقلّی درباره اصالت وجود گشود، مسئله لفظی دانستن نزاع ...  بیشتر

هیولای اولی ، معقول اول یا ثانی فلسفی در حکمت متعالیه؟

غلامرضا شاملی؛ قاسم کاکایی؛ محمد بنیانی

دوره 18، شماره 4 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-20

چکیده
  در‌بارة‌ اقسام جواهر نظرات متفاوتی ارائه شده است‌. یکی از علل اختلاف نظرها این است که برخی هیولی را داخل در جواهر می‌دانند و برخی آن را داخل نمی‌دانند‌. ابن‌سینا هیولی را وجودی خارجی دانسته و براهینی را در اثبات وجود آن بیان می‌کند. پیش از ملاصدرا افرادی مانند ابوالبرکات و شیخ اشراق و خواجه نصیر الدین طوسی و پس‌از او افرادی مانند ...  بیشتر

حکمت صدرایی و جنسیت انسانی:تحلیلی بر پایه برخی مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت شناختی

علیرضا حسن پور؛ مجید ضیایی قهنویه؛ مهناز مظفری فر

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 1-20

چکیده
  هدف این مقاله بررسی مسئلة‌‌ جنسیت بر اساس هستی‌‌شناسی، انسان‌‌شناسی و معرفت‌‌شناسی ملاصدرا است. با اینکه ملاصدرا به طور مستقیم به مسئلة جنسیت نپرداخته است، ولی با بررسی برخی مؤلفه‌‌های هستی‌‌شناسی، انسان‌‌شناسی و معرفت‌‌شناسی او می‌‌‌‌توان بر برخی از لایه‌‌های پنهان اندیشة‌‌ این حکیم در این زمینه پرتو افکند. انسان ...  بیشتر

رقیب انگاری خدا و طبیعت در آراء تفسیری فخر رازی

روح الله نجفی

دوره 19، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 1-18

چکیده
  فخرالدین رازی، از پیشوایان علم کلام و از مفسران شهیر قرآن است که در قرن ششم و هفتم هجری می‌‌زیست. پژوهش حاضر بر آن است تا از نسبت خدا و طبیعت در دیدگاه‌های تفسیری فخررازی پرده بردارد. در‌ این خصوص، شواهد وافر نشان از آن دارد که خدای فخر به قوانین طبیعت پایبند نیست بلکه چه بسا مشیت او بر خلاف قوانین طبیعت رخ می‌‌دهد. افزون بر‌ این، ...  بیشتر

ملاک ابزاری بودن یک دانش با نگاه به علم منطق

مجتبی قربانی؛ سید احمد غفاری قره باغ

دوره 19، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 1-16

چکیده
  در یک دسته‌بندی، علوم به آلی و اصالی تقسیم می‌‌شوند. علومی مانند منطق، اصول فقه و جبر به مثابه علوم آلی و سایر علوم مانند فلسفه، فقه و حساب، به‌مثابه علوم اصالی مطرح می‌‌شوند. آلی و اصالی بودن دو اصطلاح‌اند که البته تعریف دقیقی از آن‌‌ها ارائه نشده است. برای فهم ملاک‌این دو علم، باید به فهم متعارف علم‌شناسان از‌این دو اصطلاح ...  بیشتر

بررسی عقل از دیدگاه ملاصدرا و میرزا مهدی اصفهانی

مهدی آزادپرور

دوره 19، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 1-18

چکیده
  عقل ازنظر ملاصدرا بر شش معنا به‌صورت اشتراک لفظی اطلاق می‌شود. ازنظر وی یکی از مهم‌ترین معنای عقل، همان قوة ادراکی است که انسان با آن به ادراک اشیاء می‌پردازد. همچنین خداوند متعال به برخی انسان‌ها نوری عطا می‌کند که به‌وسیلة آن تبعیت از دستورات دینی ممکن می‌شود. میرزا مهدی اصفهانی عقل را نوری می‌داند که خداوند متعال ‌این نور ...  بیشتر

مقایسه تقسیم عوالم هستی از منظر علامه طباطبایی و عرفان اسلامی

محمد رضا خانی؛ ابراهیم خانی

دوره 20، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.52547/jipt.2020.97357

چکیده
  علامه طباطبایی با تمسک به آیاتی از قرآن کریم به تشریح دوگانه‌ای هستی‌شناسانه در تقسیم عوالم با عنوان دوگانه امر و خلق می‌پردازند. از منظر ایشان عالم خلق، همان عالم ماده است و عالم امر که باطن عالم ماده است شامل عالم مثال و عالم عقل می‌شود. از سوی دیگر در عرفان اسلامی دوگانه‌ای با عنوان جهت حقی و جهت خلقی مطرح است که مشابهت قابل توجهی ...  بیشتر

حدوث عالم از دیدگاه صدرالمتألهین و تطبیق آن با آیات و روایات

محسن ایزدی؛ سید محمد جواد سید هاشمی؛ علی بادپا

دوره 20، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.52547/jipt.2020.97383

چکیده
  مسئلة حدوث یا قدم زمانی عالم از مباحث مهم و محل نزاع بین حکما و متکلّمان بوده است. متکلمان اسلامی‌‌غالباً با توجه به ظاهر متون دینی معتقد به حدوث زمانی کل جهان اعم از عالم فرشتگان و عالم طبیعت شده‌اند و در مقابل آنان حکمای اسلامی‌‌مجردات و مادة اولیه عالم طبیعت را فوق زمانی دانسته و بر حدوث ذاتی تأکید داشته‌اند. ملاصدرا نیز درعین ...  بیشتر

ذات و تجلی غیبی خداوند از دیدگاه ابن عربی و د لئون

مریم السادات نوابی قمصری

دوره 20، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.52547/jipt.2020.97411

چکیده
  مقالة حاضر پژوهش تطبیقی آراء ابن‌عربی و موسی د لئون نویسندة کتاب معروف زوهر در موضوع ذات و تجلی غیبی خداوند است. در رویکرد هستی‌شناسانه ‌این دو‌اندیشمند، در موضوع تبیین ذات خداوند و ظهور او در مراتب غیب، قرابت قابل تأملی ملاحظه می‌گردد. ذات از منظر وجودشناختی ‌این دو‌اندیشمند، در مرتبه‌ای فراتر از وجود، در ظلمت عدم است. از ظلمت، ...  بیشتر

نگاه نقادانه به جایگاه علوم تجربی در نظریة کاشفیت آیت‌الله جوادی آملی

حسن زرنوشه فراهانی؛ صابر خلیلی

دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.52547/jipt.2021.212721.0

چکیده
  از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در معارف دینی، ارتباط علم و دین است که ابتدا در غرب مطرح شد و از آن‌جا به کلام اسلامی راه یافت و اختلاف نظرات فراوانی را پدید آورد. آیت الله جوادی آملی به عنوان یک فقیه فیلسوف و مفسر عالیقدر قرآن در کتب مختلف خود به این بحث پرداخته‌اند، و نظریة‌ خود را با عنوان «نظریة کاشفیت» مطرح نموده‌اند. این نظریه ...  بیشتر