دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-80106220060622قلمرو شریعت و حجیت فعل معصوم2496731FAمرتضی سمنونهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170614شریعتhttps://jipt.sbu.ac.ir/article_96731_f8071c435d609775f26fdebee9106c02.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-80106220060622پاسخ به کثرت گرایی دینی و انحصار گرایی مسیحی2996749FAعلی کربلایی پازوکیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170614کثرت گراییhttps://jipt.sbu.ac.ir/article_96749_c271a98be336c21d30ace6a0cafd1b6c.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-80106220060622عقلانیت در اندیشه رازی1796724FAمنوچهر صانعیهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170614اندیشه رازیhttps://jipt.sbu.ac.ir/article_96724_81d01ae7485986ef696e4ceaddcec017.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-80106220060622ذهن و هوش مصنوعی از دیدگاه سرل96717FAسیدنصیر احمدحسینیدانشجوی دکتری مدرسه عالی فقه و معارف اسلامیJournal Article20170614ذهن و هوشhttps://jipt.sbu.ac.ir/article_96717_e56a416d5d19af41e0ec4f5ece860e5a.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-80106220060622بررسی پیشینه نظریه مکمل در باب علم و دین2596739FAرضا تقیان ورزنههیئت علمی دانشگاه پیام نور ورزنهJournal Article20170614علم و دینhttps://jipt.sbu.ac.ir/article_96739_4289a461735a9c2d30d0279e093dae8c.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-80106220060622عرفان در سخنان معصومین1396721FAمحمد اسدی گرمارودیهیئت علمی دانشگاه صتعتی شریفJournal Article20170614معصومینhttps://jipt.sbu.ac.ir/article_96721_a25008803b5ffe5cba418ad387f5df4c.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-80106220060622The evolution of the principle of innocence from the perspective of the oligarchsتطور اصل برائت از دیدگاه اصولیون96711FAحسین رحیمی واسکسیدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قمحمید کاویانی فرداستادیارگروه فقه و مبانی حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قمعصمت السادات طباطبایی لطفیاستادیارگروه فقه و مبانی حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قمنسرین کریمیاستادیارگروه فقه و مبانی حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قمJournal Article20200520The principle of omniscience in the so-called jurisprudence is the verdict of non-approval of the obligation for the obligee in the case where the principle of existence is suspected to have substantiated the general conduit of the principle of omniscience in the assignment, and has considered it in all current sanctions and penalties. The Akhbaris regard this principle only in the current rumors and are cautious against the sanctions. Attention and contemplation in the view of earlier and later jurisprudential scholars shows the evolution and application of this principle in the history of Imamiyyah jurisprudence. Consideration of the views of earlier jurists such as Ibn Idris Hali, Sheikh al-Tusi, and Sheikh Mufidu. It shows that the principle of al-Shari'ah, or al-Shari'ah, has not been extensively discussed in religious matters today, although it has The earliest jurisprudential jurisprudence discussed the issue of the principle of virtue while discussing the subject of virtue and jurisprudence, but in later periods and the views of its jurisprudents, the two found a separate prestige from the concept of virtue, since the issue of jurisprudence and jurisprudence The earliest titles have been based on ijtihadic evidence, but in contrast to the discussion of the principle of justification (I), refers to the order in sentences is real doubt is therefore legal and permissible actual and apparent legal presumption of innocence. While it is argued that the sanctions are in doubt, it is justified in the sense of sanctions and sanctions. This evolution in the view of the mainstream jurists in later periods has been related to the complexities and needs of the present in explaining the religious laws. In view of the influence of the word of the Akhbaris in the past centuries and the lesser variety of religious issues at the time, the main jurists have neglected to discuss it.اصل برائت در اصطلاح فقهای اصولی عبارتست از حکم به عدم ثبوت تکلیف برای مکلف در موردی که اصل وجود تکلیف مشکوک باشدفقهای اصولی مجرای کلی اصل برائت را شک در تکلیف تبیین نموده اند و آن را در تمامی شبهات تحریمی و وجوبی جاری دانسته اند،در مقابل اخباریون این اصل را تنها در شبهات وجوبی جاری دانسته و در مقابل شبهات تحریمی به احتیاط روی می آورند. توجه و تدبر در دیدگاه فقهای اصولی متقدم و متأخر نشان از تحول و تطور در اجرا و استناد این اصل در تاریخ فقه امامیه را می دهد. توجه به دیدگاه فقهای متقدم اصولی از قبیل ابن ادریس حلی،شیخ طوسی،شیخ مفیدو.. نشان از این مدعا دارد که اصل برائت یا همان برائت شرعی بدین گستردگی که امروزه در مسائل شرعی مطرح می باشد،مورد نظر نبوده است و اگرچه در دورههای متقدم فقه اصولی، بحث اصل برائت در ضمن مباحث حظر و اباحه مطرح می گردید، اما در دورههای متأخرتر و دیدگاه های فقهای اصولی آن، این دو حیثیت جداگانهای از اصل برائت پیدا نمودند،چرا که بحث حظر و اباحه ناظر به حکم اشیاء از حیث عناوین اولیه مستفاد از ادله اجتهادی بوده است،ولی در مقابل بحث اصل برائت و احتیاط ،ناظر به حکم شک در احکام واقعیه است؛ نتیجتاً اباحه حکمی واقعی و اصل برائت حکمی ظاهری است. ضمن اینکه مورد اباحه شبهه تحریمیه است، ولی مورد برائت اعم از شبهه وجوبیه و تحریمیه است.این تحول و تطور در دیدگاه فقهای اصولی در دوره های متأخر ناظر به پیچیدگی ها و نیازهای حال حاضر در تبیین احکام شرعی بوده است که به نظر می رسد با توجه به نفوذ کلام اخباریون در سده های گذشته و نیز تنوع کمتر مسائل شرعی در آن زمان،فقهای اصولی با اغماض در مورد آن به بحث و گفتگو پرداخته اند.