دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017320180923The most famous arguments and pleadings are not historical authenticity expert on itسیر تاریخی تقریرات مشهورترین برهان اصالت وجود و نقود اهل نظر بر آن12297005FAمحمود هدایتافزاپردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20161109As well as some contemporary scholars, pleadings, mollahadi sabzevari and lecturer Zonouzi of this argument, Angashthand new arguments, pleadings diverse as a result of the demonstration unit, the disregard for the philosophic principles enshrined in this version, content and how to draw conclusions from their premises; four independent proof was considered. Others confirmed this claim, similar objections from the idea predicates. In this way, the fish forger attribution theory, emphasizing the essence of the fish without dignity Tqyydyh and distorted forms of "begging" in terms of some conceptual principles, foremost critics has been the object of desire.
As a result of objections from view, forms of "begging the question" is more strength.با تأمّل در آثار ملّاصدراى شیرازى درمىیابیم که مهمترین و یا حدّاقل مشهورترین برهان مثبتِ اصالت وجود، استدلال از طریق سببیّت وجود در تحقّق اشیاء (ماهیّات) است که در المشاعر، به صرف اختلاف در تقریر ـ و نه محتوا ـ دو دلیل نمایانده شده است. نیز برخى فضلاى معاصر، تقریرات ملّاهادى سبزوارى و مدرّس زنوزى از این برهان را، استدلال جدیدى انگاشتهاند، در نتیجه تقریرات گونهگون از برهان واحدى، از روی بیتوجّهی به قواعد فلسفى ملحوظ در این تقریرات، محتواى مقدّمات و نحوۀ نتیجهگیرى از آنها؛ چهار برهان مستقل قلمداد شده است. مؤیّد دیگر این ادّعا، ایرادات مشابه اهل نظر بر این تقریرات است. در این طریق، نظریۀ انتساب ماهیّات به جاعل، تأکید بر مجعول بالذّات بودن ماهیّات بدون حیثیّت تقییدیّه و اشکال «مصادره به مطلوب» از حیث برخى مبادی تصوّرى؛ بیش از هر چیز مطمح نظر منتقدان بوده است. نوشتار پیش رو ابتدا هر یک از تقریرات برهان مزبور را، توضیح و پس از تبیین یکسانى محتواى این براهین از حیث مقدّمات، حدّ وسط و مفروضات اوّلیّه؛ نقدهاى اهل نظر را بر آن، مورد سنجش قرار داده است. نتیجه آنکه از میان ایرادات اهل نظر، اشکال «مصادره به مطلوب» از قوّت بیشترى برخوردار است.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97005_4816d09c8a67783d9efbaf7487495aa0.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017320180923he attributes of metaphysics student in islamic philosophers' viewویژگی های طالب فلسفه اولی از منظر فیلسوفان مسلمان234697016FAرضا اکبریهیئت علمی دانشگاه امام صادقسعید حسن زادهدانشگاه امام صادقJournal Article20170314Many of Islamic philosophers such as Alfarabi, Ikhwan alsafa, Ibn sina, Suhrewardi and Mulla sadra have considered many attributes essential for metaphysics students or who wants to study metaphysics. Some of these attributes are moral and others are related to knowledge. What are related to knowledge are about the sciences should be known before metaphysics or about modes of the student during studying metaphysics. Some of these attributes are exclusive to some especial philosophy systems and some are for all. Some of these attributes are vital and others are changeable or unnecessary. Believing in a religion and Avoiding inordinate desires, ambition of position and vices are examples of vital moral features. Studying physics and mathematics before metaphysics is essential only for some metaphysics systems like Peripatetic metaphysics, since some parts of their philosophy are based on those two sciences. Knowing logic is needed for all logical philosophies but can be non-essential.فیلسوفان مسلمان از جمله فارابی، اخوان الصفاء، ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا برای آموزش فلسفه شرایطی ذکر کرده اند. این شرایط اخلاقی یا معرفتی است و شرایط معرفتی برخی ناظر به حالات طالب فلسفه در مسیر آموزش فلسفه است و برخی ناظر به علوم مقدماتی ای که قبل از فلسفه اولی باید بخواند. از ویژگی های مطرح شده، برخی اختصاص به یک نظام خاص فلسفی دارد و برخی مربوط به همه فلسفه ها می شود. بعضی از این ویژگی ها ضروری و غیر قابل جایگزین است و برخی دیگر الزامی نیست. از جمله ویژگی های اخلاقی ضروری، دوری از شهوات، ریاست طلبی و ترک عادات نفسانی است، همچنین پایبندی به یک شریعت. از جمله ویژگی های ضروری که اختصاص به یک نظام فلسفی دارد، تقدم آموزش ریاضیات و طبیعیات بر الهیات است؛چرا که به عنوان مثال، برخی از مباحث فلسفه اولی مشائی، مبتنی بر مسائلی در ریاضیات و طبیعیات است. تقدم آموزش منطق از جمله ویژگی هایی است که برای هر فلسفه ای با روش برهانی، نیاز است، اما ضروری نمی باشد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97016_7181ef5d3c2930d2c8c788c867ae03a4.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017320180923Previous Knowledge of Divine and Human Authority from the Point of Muslim Philosopher Mulla-Sadra Viewsعلم پیشین الهی و اختیار آدمی از دیدگاه فیلسوف مسلمان، ملاصدرا476897020FAعباس عباسزادههیئت علمی دانشگاه تبریز0000-0001-9802-581xسمانه ارجمند منشدانشجوی کارشناس ارشد دانشگاه تبریزJournal Article20170318In terms of determinism and authority, the determinists has excuses God's prior knowledge. Philosophers on her principles have answers on this issue. The philosopher, Mulla-Sadra and his theory can be helpful in this direction. In several cases (mental existence, sane and reasonable Union) raised the issue of science as a divine attribute. Mulla-Sadra unraveled difficulty of understanding the science of theology with the deployment of its own principles,' BASIT AL HAGHIGHE'. He believes that God is not enclosed in time and there is no possibility side in his science. Mulla-Sadra proves authority for human being by Personal unity and believes that God's knowledge demands that human action has been acted by the Power and authority of God. With this theory, he has negated doubts about determinism through God's former science. In this regard, the followers of Mulla-Sadra, Have emphasized to Intellectual integrity with different explanations.در بحث جبر و اختیار، جبریون علم پیشین الهی را مستمسک خود قرار دادهاند. فلاسفه بر مبنای اصول اعتقادی خویش پاسخهایی بر این مسئله آوردهاند. در این میان ملاصدرااز فلاسفهای است که تحلیل نظریه وی میتواند در این مسیر راهگشا باشد. وی در موارد متعددی (وجود ذهنی، کیف، اتحاد عاقل و معقول) بحث علم را مطرح کرده است که از آن جمله طرح مبحث علم به عنوان صفت الهی است. ملاصدرا دشواری درک علم الهی را با به کارگیری از مبانی اختصاصی خود از جمله قاعدهی بسیط الحقیقه، حل میکند و علم واجب تعالی به ماسوا را علم اجمالی در عین کشف تفصیلی میداند. وی معتقد است خدا محصور در زمان نیست و در علم او هیچ جنبه امکانی وجود ندارد. ملاصدرا با اثبات اختیار برای انسان از طریق وحدت شخصی وجود میگوید علم و آگاهی خدا هر چند در سلسلهی اسباب صدور فعل از انسان قرار دارد ولی اقتضای علم او این است که فعل انسان با قدرت و اختیار او صورت گیرد و در نتیجه شبهه جبر از طریق علم پیشین الهی را به طور کلی نفی میکند. در این راستا پیروان مکتب ملاصدرا هر یک با بیانهای مختلف بر جامعیت این اندیشه تأکید نمودهاند.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97020_9606620a9e9b456bd2806cbed7c98231.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017320180923Review and Verification Unity pertaining to Divine Acts in Verses and traditions to mystical cognitive systemبررسی و تطبیق توحید افعالی در آیات و روایات با نظام وجود شناختی عرفانی699097023FAعبدالرضا سلامی زوارهدانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتیحسن سعیدیهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170703Abstract Unity pertaining to DivineActs, both in terms of scientific understanding and in terms of practical andfor it the apparent conflictwith human Will is an challenge issue. Ashaareh, prefer it forhuman willand is belief to his compulsion in his verbs and MOtazel, side with human willand is belief to abandonment and only, Imamiah, following the interpretation ofthe their elders, accept human will on the side of Unity pertaining to DivineActs and the divine will, as point of view "command in between twocommand". Theperspective of the philosophers and Gnostics, is near to the perspective ofImamiah. But Gnostics believe to more accurate interpretation to what have expressed others. Means the proof of will in human as manifestation of the divine attribute (or name) in him. Ourgoal in this document, that takes place by the analytical method and visitingto library resources, is thatthis Unity be definingrelying on the verses andtraditions from the perspective of the Mystic that is function of the questionof the unity of existence.چکیده: توحید افعالی هم از نظر فهم علمی و هم به لحاظ عملی و هم به جهت تعارض ظاهری آن با اراده انسان مسئله ای چالشی است. اشاعره، آن را بر اراده انسان مقدم دانسته و قائل به جبر او در افعالش شدند و معتزله جانب اراده انسان را گرفته و قائل به تفویض شدند و تنها، امامیه، پیرو تفسیر بزرگان خود، اراده انسان را در کنار توحید افعالی و اراده الهی، به صورت دیدگاه «امر بین امرین» پذیرفتند. دیدگاه فلاسفه و عرفا به دیدگاه امامیه نزدیک است اما عرفا در مبحث وحدت وجود عنایت خاصی به این مسئله، داشته و به تفسیری دقیق تر از آن چه دیگران بیان کرده اند اعتقاد دارند. یعنی اثبات اراده در انسان به عنوان تجلی صفت (یا اسم) الهی در او. هدف ما در این نوشتار که با روش تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای صورت می گیرد آن است که این توحید از منظر عرفانی که تابعی از مسأله وحدت وجود است با تکیه بر آیات و روایات تبیین گردد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97023_47eaad3d759ce7f8b0a0846ab9d72bee.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017320180923Jesus's Divinity, the Main Dispute between Quran and Christianityالوهیّت عیسی اصلی ترین مناقشه قرآن و مسیحیّت9110897032FAاحمد عسگریهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170125Against the classical approach of christian theologians and missionaries who reject Quranic view on Christianity as falsehood and erroneous,there is ,however, a new approach that intends to reconcile the view of Quran and Christianity claiming that the criticism of Quran is directed not to the official Christianity, but either to sectarians or to polytheism in Arabs. These scholars think the doctrine of trinity is to be compared to and explained by the doctrine of Names and Attributes of God in Quran. In spit of their attempts in reconciliation there still seems to be a fundamental difference: while in Christianity Jesus himself has the ultimate importance for the truth and salvation, in Quran Jesus, Muhammad, and every other prophets are only messengers and callers to the truth, the truth which is independent of every of themآنچه در آیات متعدد قرآن در خصوص عیسی و مسیحیّت وارد شده همواره محل توجّه و موضوع بحث از جانب متکلّمان و مبلّغان مسیحی بوده است. در دوره اخیر برخی از متکلّمین مسیحی، برخلاف رویه متداوّل سنّتی که سعی در مجادله و تقابل داشت، در جهت تقریب منظر اسلام و مسیحیّت در خصوص عیسی تلاش کرده اند. در مساعی این متفکرین دو نکته حائز اهمیّت است، اوّل ادعای آنکه انتقادات قرآن در مواضعی که به شدّت و تندی میگراید نه متوجّه مسیحیّت رسمی بلکه ناظر بر برخی افهام و تعابیر خاصّ از مسیحیّت است؛ دوم آنکه سعیی وافر در پیش گرفته اند تا از عقیده مسیحیّت در خصوص تثلیث بر پایه تطبیق آن با بحث اسماء و صفات الهی در قرآن دفاع کنند، و براین اساس تقریب منظر اسلام و مسیحیّت را در این موضوع به انجام رسانند. علیرغم مساعی وافر این متفکران به نظر میرسد همچنان فرقی فارق مابین دو منظر وجود دارد. درحالی که در مسیحیّت "شخص" عیسی محوریت تامّ و منحصر به فرد در نجات دارد، در قرآن عیسی و محمّد همانند سایر پیامبران تنها هادی به سوی حقیقتند، حقیقتی که مستقل از آنهاست. لذا مسیحیّت قائل به الوهیّت عیسی است و قرآن منکر آن.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97032_8c60cd073f2a59d632a572a9744f2253.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017320180923Check Ash'arites theory about the Word of Godبررسی دیدگاه اشاعره پیرامون وحی10912897008FAنعمت الله قربانی پطرودیدانشجوی دکتری دانشگاه پیام نورعلی علم الهدیهیئت علمی دانشگاه پیام نورمحمد رضا ضمیریهیئت علمی دانشگاه پیام نورقمJournal Article20170501Abstract
Discussion about the truth of God's word for a word attributed to God's nature Vtasyrgstrdh profoundly personal and social life of believers extraordinary importance is in
On this occasion, this study examined the theory that differs from the norm Ash'arites the truth of God's word is accepted by Muslims, were developed
The latter theory first substantive word that the Word of God, eternal and ancient, soul Vghyrlfzy, single, distinct from the will of science, know-mentioned non-transferable Vghyrhal
Dradlh conceptual framework, then their arguments to prove the properties of the Word of God expressed in the verses of the Quran and traditions transmitted Baastzhar intellectual Vdrnv often with two green division Ady Vtmsyl to prove themselves.
Finally, the paper by analyzing and critiquing their theories and principles, as well as Vabtal case their arguments to the conclusion shewas theory about the truth of the Word of God is Ash'arites chain are interdependent.
Sports Basft old deem the Word of God from there to the Word of God and finally to Sayrvyzhgyha breath Baabtal They reached first base other branches Shvndzmn domino nullifies that rational arguments are very weak public-transcript proved Ady is not their suppliers.
As well as the theory of verbal word soul has Pyamdhavlvazm opposed to accepted principles of Muslims as denying the revelation of God's word in the Bible is Vtnzl it as far as human speech.بحث وگفتگو پیرامون کلام الهی ازجهت انتساب به خداوندمتعال وتاثیرگسترده وعمیق آن درزندگی فردی واجتماعی متدینین، ازاهمیت فوق العاده ای برخورداراست.در این تحقیق، ویژگیهای کلام الهی از نظر اشاعره موردبررسی قرارگرفت.دراین نوشتار بعد از ذکرمقدمات، دیدگاه اشاعره درخصوص کلام الهی که معتقدند قائم به ذات،ازلی وقدیم،نفسی وغیرلفظی،واحد،متمایز از علم واراده،غیرقابل انتقال وغیرحال است وادله هر یک تبیین شد.آنها در ادله نقلی با استفاده از ظاهر ایات وروایات ودراستدلال عقلی غالبا با دوروش سبر وتقسیم وتمثیل به اثبات ادعای خود پرداختند. ودر بخش نقد نظریه ، مبانی وهمچنین مورد به مورد ادله آنها موردتحلیل و بررسی قرار گرفت واشکالات این نظریه ذکر شد. و به این جمع بندی رسید که نظریه اشاعره درمورد کلام الهی بطور پیوسته وابسته ومترتب بر هم می باشند.یعنی باصفت ذات پنداشتن کلام الهی به کلام قدیم واز آن به کلام نفسی ونهایتا به سایرویژگیها رسیدند.در نتیجه باابطال اولین مبناء سایر فروعات پیاپی باطل می شوند.علاوه بر این ادله عقلی ونقلی آنها بسیار ضعیف واثبات کننده ادعای آنها نمی باشند. از همه مهمتر اینکه نظریه کلام نفسی دارای پیامدهاولوازم کلامی مخالف با اصول پذیرفته شده مسلمانان همانند نفی وحیانی بودن کلام الهی دارد وموجب تنزل آن تا سرحد کلام بشری می شود.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97008_e3a05f1f7180db8a02d0260433942a80.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017320180923The inherent dignity, Intellect and humanism, Islam and western context (by emphasizing Motahari and Hobbes, Locke, Spinoza and berlin beliefs)حیثیت ذاتی، عقل و امانیسم؛ اسلام و غرب با تاکید بر "مطهری و هابز،لاک، اسپینوزا، برلین"12914897012FAحسین یزدیدانشگاه آزاد واحد تهران شمالJournal Article20170405Right after medieval ages in the west and when freedom became a recurrent problem and gaining importance as a significant value, religion and freedom were investigated by Islamic scholars and researchers. This study is an attempt to investigate the foundations of freedom within different Islamic schools of thought. Shiite sect was defined as an existing sect possessing the foundations of freedom thought based on reasoning. In addition various reasons from Islam's school of thought with regard to considering freedom as a natural right will be investigated.
The author attempts to investigate both similarities and differences between Islam's and West's schools of thoughts with regard to freedom as one of the human's inherent rights using a comparative framework. Actually, humanism is considered to be the origin of freedom in Western schools of thought; however, it is human's intellect that is considered as the origin of freedom in Islam. The human is allowed to develop and ascend through his own freedom. In fact, while blowing his soul into human, the God has taught him to be a free being. From Islamic point of view, freedom is regarded as one of the components of prosperity and bliss geometry and the problem has been treated as a puzzle and geometrical issue. Values such as freedom, justice, security, wealth, etc. are not regarded as independent and parallel. The difference between Islam's and West's perspective with regard to inherent dignity will result in differences within the realm of freedom.From a western perspective being based upon Humanism, others' freedom is regarded as the limits of one's freedom. However, from an Islamic perspective based upon reason, the limitsof freedom include individual's benefits, society's benefits and existing from the boundaries of reason as well as others' freedom. Moreover, the factors contributing to maintenance of freedom will be investigated.پس از طرح آزادی به صورت مساله بعد از قرون وسطی در مغرب زمین و اهمیت دادن به آن به عنوان یک ارزش مهم، نسبت دین و آزادی در اسلام مورد بررسی فلاسفه و اندیشمندان اسلامی قرار گرفت. در این مقاله به زیربنای مساله آزادی میان فرق مختلف فکری اسلامی پرداخته شده است و به صورت استدلالی فرقه امامیه به عنوان فرقه موجود و دارای زیربنای تفکر آزادی معرفی گردیده است و ادله مختلف مکتب فکری اسلام در وجود داشتن حق طبیعی آزادی مورد بررسی قرار می گیرد.در این مقاله سعی نویسنده بر آن است تا با مطالعه تطبیقی، ضمن بررسی مشابهت دو مکتب فکری فلسفی اسلام و غرب بر حق طبیعی و ذاتی آزادی، به اختلاف نظر این دو مکتب در منشاء حیثیت ذاتی انسان بپردازد. منشا این حق ذاتی در غرب، امانیسم است و در اسلام عقل انسانی است که بوسیله آن قابلیت تعالی و تکامل وجود دارد و این همان است که خداوند در خلقت انسان از دمیدن روح خود به وی یاد کرده است و نکته مهم آنکه در دیدگاه اسلامی، آزادی جزئی از هندسه سعادت می باشد و مساله به صورت پازل و هندسه دیده شده است و اینگونه نیست که ارزشهای آزادی، عدالت، امنیت، ثروت و غیره به صورت مستقل و هم عرض دیده شوند. تفاوت نگاه اسلام و غرب در منشا حیثیت ذاتی به تفاوت دیدگاه در حدود و ثغور آزادی می انجامد. در نگاه غربی بر پایه مبنا بودن امانیسم حد و مرز آزادی، آزادی دیگران است. اما در نگاه تفکر اسلامی بر پایه مبنا بودن عقل برای حیثیت ذاتی، حد و مرز آزادی علاوه بر آزادی دیگران، مصالح فرد و اجتماع و خروج از مرز عقل نیز در نظر گرفته می شود. همچنین عوامل نگهداشت آزادی مورد مطالعه قرار می گیرد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97012_e4e04d02c5f31daf0c9de3259b83a33a.pdf