دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017420171222Aristotle and Phronesis (Practical Wisdom)ارسطو و فرونسیس (حکمت عملی)12497035FAمریم صمدیهدانشگاه بین المللی امام خمینیمجید ملایوسفیدانشگاه بین المللی امام خمینی0009-0003-1384-0519Journal Article20170730-
Aristotle is the first philosopher who specifically focuses on phronesis or practical wisdom in detail. He has dealt with it in three areas of essence, elements of phronetic act, and phronesis functions. For Aristotle, phronesis was a moral and intellectual virtue and a prerequisite for the prosperity of every individual and community. In his elaboration of the ontological position of phronesis, Aristotle differentiates it from other intellectual virtues such as episteme, techne, intuitive intellect, and Sophia. He argues that these last three items have to do with theory, while phronesis is about praxis and practice. He also differentiates between phronesis and Techne. Although techne, like phronesis, is about practice, practice in techne is of poiesis and construction nature. Phronesis, on the other hand, is a comprehensive and applied type of knowledge that not only dictates the daily activities, but also utilizes knowledge as a guide and a calculator. Moreover, what is referred to as an action in phronesis encompasses a variety of elements like perceiving the goal, desire, rational deliberation and prohairesis or rational choice. Aristotle also believes that phronesis gives a valuable framework for leading man’s life.ارسطو نخستین فیلسوفی است که به صورت مفصل و مستقل مبحث فرونسیس یا حکمت عملی را در مرکز توجهخویش قرار داده و بدان پرداخته است. وی فرونسیس را از جمله فضایل عقلانی میدانست که لازمه رسیدن به سعادت برای هر فرد و جامعهای محسوب میشود. ارسطو در بیان جایگاه هستی شناختی فرونسیس آن را به جهت توجه به عمل متمایز از سایر فضایل عقلانی همچون اپیستمه، تخنه، عقل شهودی و سوفیا دانسته است. از نظر وی اپیستمه، عقل شهودی و سوفیا با تئوری سروکار دارند، در حالی که فرونسیس با پراکسیس و عمل سروکار دارد. وی همچنین فرونسیس را متفاوت از تخنه دانسته است در حالی که در تخنه نیز همچون فرونسیس با عمل سروکار داریم؛ اما عمل در تخنه از نوع پوئسیس و ساختن است حال آنکه فرونسیس به عنوان یک نوع معرفت جامع و کاربردی نه تنها اعمال زندگی روزمره را تعیین میکند بلکه معرفت در فرونسیس همچنین به عنوان هدایتگر و محاسبهگر نیز عمل میکند. افزون بر این عملی که در فرونسیس مدنظر است شامل مؤلفههای متعددی همچون درک غایت، میل، سنجش و انتخاب عقلانی است. وی معتقد است که فرونسیس میتواند چهارچوبهای ارزشمندی برای راهنمایی زندگی انسان ارائه دهد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97035_b3f330dd65873a53c5a0fadff513d686.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017420171222Determining the subject of the derivatives of existence principality and the amount of their being innovative, according to the view of Allameh Tabatabaiتعیین موضوع فروعات اصالت وجود و بررسی میزان ابتکاری بودن آنها در نگاه علامه طباطبایی(ره)254297049FAامیر راستیندانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدسید مرتضی حسینی شاهرودیهیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161226Principality of existence is the most important innovation of mullasadra and the most essential philosophical principle of his transcendental philosophy. This principle has many branches, each of them being a potential innovation. In the meantime, Allameh Tabatabai in "Nehayhat-o-alhekmah" correctly and explicitly discusses about these results precisely after explaining and proving the principality of existence. The study of these derivatives shows that not all of them have the same subject as the principle itself, a problem that can be effective in the innovation of some of them. The possibility of being directly derived from the principle, and not from other principles or by help of other proofs, is another factor for being innovative.اصالت وجود مهمترین اصل فلسفی و سنگ بنای حکمت متعالیه و برجستهترین نوآوری فلسفی ملاصدرا است. این اصل اصیل، فروعات و نتایج فلسفی فراوانی را نیز در پی دارد که مورد توجه حکمای صدرایی قرار گرفته است که هرکدام این قابلیت را دارد تا یک نوآوری حِکمی محسوب شود. البته جایگاه طرح این نتایج در آثار ملاصدرا و شارحانش پراکنده است. در این میان، مرحوم علامه طباطبایی در کتاب «نهایهالحکمه» به درستی و با صراحت، مقام بحث را مشخص کرده و دقیقاً پس از تبیین و اثبات اصالت وجود، به مهمترین نتایج و فروعات آن اشاره کرده است. بررسی گزارههایی که به عنوان نتیجه و فرع اصالت وجود مطرح شده، نشان میدهد که موضوع تمام آنها، دقیقاً همان موضوع اصالت وجود نیست و نمیتوان آن را حکمی عام برای تمام وجودات دانست. مسألهای که میتواند در میزان نوآوری این فروعات مؤثر باشد. قابلیت استخراج مستقیم این فروعات از اصالت وجود نیز، در این مهم اثرگذار است.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97049_91dc58219b1f5b25767a1c216ca40e41.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017420171222Epistemological dimention of Reasonساحت معرفتشناختی عقل نزد ارسطو435497053FAحسن قنبریهیئت علمی دانشگاه تهران0009-0000-0085-9470Journal Article20170612In this article, at first, we conceder the Positivistic criterion about meaning and the Wittgenstein’s theory of meaning, namely Picture theory of meaning. Then refer to Swinburne’s criticism to this criterion. And then we deal with Coherence that for Swinburne is criterion to meaning. He believe that a meaningful sentence must make a claim about how things are. In this respect, He rejects positivistic view about religious language that theological propositions are not claims about reality. There we say that according to Swinburne the logical Coherence is really criterion to meaningfulness. According to Swinburne theological propositions are meaningful if and only they have logical coherence. Therefore, There is a God is coherent because in it there is not logical contradiction. In fact ,in Swinburne view, according to orthodoxy of believers God is a spirit without body and having a body is not necessary for being a person. In continuation we say that how this criterion work in theism. In the end, we criticize Swinburne’s view both about His criticism on positivism and about being a person.در این نوشتار نگاه ارسطو به عقل را در دو مبحث نظریه شناخت و نفس بررسی می کنیم. در نظریه شناخت گفته خواهد شد که مکانیسم شناخت نزد ارسطو چهار مرحله دارد؛ حس، یادآوری، تجربه و کلی. کلی نزد ارسطو همان شناخت عقلی است که منتزع و برگرفته از سه مرحله پیشین است؛ بر همین اساس است عبارت معروف منقول از ارسطو که "من فقد حسا فقد علما". در مبحث نفس ضمن تبیین معنای نفس نزد ارسطو، عقل به عنوان قوه ای از نفس شناخته می شود که عهده دار تمامی مراحل چهارگانه شناخت است. در پایان درباره عقل منفعل و فاعل به تفصیل بحث خواهد شد و تفسیر مشهور از عقل فعال به عنوان عقل مفارق از انسان نقد خواهد شد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97053_a833fcfdce3872a207ceb2bb10c5ba60.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017420171222The Way God’s Immediate Knowledge Relates to Material Beings from Suhrawardi’s Point of Viewنحوه تعلق علم خداوند به موجودات مادی از نظر سهروردی چکیده556697059FAرضا قاسمیان مزارهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20161220God’s knowledge is an issue which has long been the subject of discussion among philosophers. Among these philosophers, Suhrawardi believes that God is the cause of material beings. So, like any other causal agent, he knows his creatures. Adopting an analytical method and with the aim of accounting for God’s knowledge over his creatures from Suhrawardi’s point of view, the present paper first deals with the knowledge of non-existent possible material beings and explains that, due to their existence in the celestial sphere, they are true. This is followed by an account of knowledge over existent material beings; possibilities whose presential material existence makes them the subject of God’s knowledge. As God is the illuminator of all lights and is considered the essence of light, he makes them visible and perceivable through illumination. از نظر سهروردی،خداوند علت موجودات مادی بوده و همانند هر علت دیگر به معالیل خود علم دارد؛ علم گرچه ممکن است گاهی پیشینی و گاهی همراه معلول و یا بعد از آن(پسینی) باشد اما در کلمات سهروردی از علم قبل الایجاد سخنی به میان نیامده و تنها علم مع الفعل مورد بررسی قرار گرفته است؛بر اساس نظر او،مادیات در دو دسته(مادیات موجود و مادیات معدوم )تقسیم بندی شده اند که مادیات معدوم، از طریق وجود شان در بدنه فلک و مادیات موجود،خود به وجود مادیشان، به صورت حضوری، متعلق علم پروردگار بوده و دفتر علم خداوند محسوب می شوند اما این به آن معنا نیست که در ذاتِ موجودات مادی و غواسق اقتضای حضور وجود داشته و آنها همانند مجردات به حسب ذاتشان می تواند متعلق علم خداوند واقع شوند بلکه تعلق علم به آنها از آن جهت است که نور الانوار با اضائه خود، آنها را مستنیر،ظاهر و قابل ادراک می کند زیرا حقایق نوری و در راس آنها نورالانوار نه تنها خود، ظاهر و نورانی هستند بلکه دارای خاصیت اناره واضائه نیز بوده و موجب ظهور موجودات دیگر (جواهر غاسق) می شوند بنابراین سرِّ حضور را باید در هویت نوری نور الانوار جست. https://jipt.sbu.ac.ir/article_97059_08e41571fca49c1278008bd019ebd704.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017420171222Theological foundations of Social Rectification in the Infallibles’ Conductمبانی کلامی نظام اصلاح اجتماعی معصومان679297067FAمحمد حسین مدنیدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانمحمد علی مهدوی رادهیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانروح الله شهیدیهیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20170401The struggle against social corruption and reforming various fields of social life has a special place in the Imams’ guiding conduct. Their entering to social rectification and in other words, their duty to rectify the society in various aspects of social to strengthen human perfection is based on foundations of revealed knowledge. These foundations are the base of using Imams’ rectification strategies in various fields of social life. A series of the foundations have theological aspects which this research analyses them. The theological foundations of social rectification consists of: monotheism, believing on hereafter, the spirits originality and improvement, essential goodness and evilness of actions, integrity and immortality of religion, the principle of prophethood and imamate. Shia’s Imamate doctrine that is based upon divine revelation, introduces the Infallible Imams as the scientific, moral and political authority of the human society and thereby makes them responsible to rectify various fields of the society.اصلاح اجتماعی، به طور کلی، دگرگون ساختن جامعه در جهت مطلوب و بهبود وضع جامعه است. پیشوایان معصوم ضمن شناخت بُعد اجتماعی انسان و ترغیب مؤمنان به جمعگرایی، به آسیبهای اجتماعی و اصلاح آنها نیز توجه داشتهاند. اصلاحگری معصومان در ساحت اجتماع، نظاممند بوده و در چهار بخش هدفگزاری، موضوع، برنامه و مجری اصلاح اجتماعی سامان مییابد. پژوهش حاضر، با تحلیل آموزههای دین، مهمترین مبانی کلامی متناسب با هر یک از اجزای نظام اصلاح اجتماعی معصومان را ارائه میدهد.بر پایۀ یافتههای تحقیق، مبانی کلامی مرتبط با هدفگزاری اصلاح اجتماعی، عبارتند از توحیدمحوری در تمامی حرکتها و باور به معاد و نظام جزا و پاداش اخروی. مبانی مربوط به موضوع و سوژۀ اصلاح اجتماعی، به ویژگیهای انسان از جمله اصالت و تکاملپذیری روح میپردازد. جامعیت و جاودانگی دین نیز از مبانی کلامی مرتبط با برنامه و قانون اصلاح اجتماعی به شمار میرود. آخرین گروه نیز مبانی مربوط به راهبر برنامۀ اصلاح اجتماعی است. نبی و امام به عنوان مجریان نقشۀ اصلاحی، لزوماً دارای عصمتاند، پیوند ناگسستنی با وحی دارند، داناترینِ مردماناند نسبت به صلاح و فساد جامعه و آگاهتریناند در شناخت روشها و راهکارهای اصلاح. نتایج این پژوهش به شرط توفیق در استقرا و تحلیل، در پژوهشهای کلامی و سیرهپژوهی قابل بهرهبرداری خواهد بود.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97067_aac4487c4e8cb12e41bcb98687f422fd.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017420171222Fundamental Differences between Ostad Motahari’s and Allameh Jaafari’s Approaches to Meaning of Life as an Issueتفاوتهای اساسی در رویکرد استاد مطهری و علامه جعفری به مسالهی معنای زندگی.9311497073FAمحمد علی اخگرهیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شیرازعلی فارسی نژادهیئت علمی دانشگاه شیراز0000-0002-0276-6881Journal Article20170530The meaning of life, as a significant issue, has been considered by Ostad Motahari and Allameh Jaafari. The analytic-descriptive study of these two Muslim thinkers’ views shows that, in spite of considerable similarities, there are essential differences between their approaches to this issue. The differences are classified under three categories: (1) The theological and transmitted approach of Ostad Motahari to this issue in comparison with the rational and philosophical approach of Allameh Jaafari; (2) Motahari’s non-independent and reductionist attitude to the issue of meaning of life versus Jafari’s independent and pivotal attitude toward it; (3) Motahari’s lack of attention to the issue of meaning of life and his approach to take it for granted versus the serious attention of Allameh Jaafari to this question and his efforts to derive the answer through analyzing the question. These fundamental differences represent two different ways through which the meaning of life is discussed in the realm of Islamic- Iranian thinking thought.معنای زندگی به عنوان مسالهای بسیار مهم، مورد توجه استاد مطهری و علامه جعفری قرار گرفته است. بررسی توصیفی- تحلیلی دیدگاه این دو متفکر مسلمان، مبین این حقیقت است که علیرغم وجود مشابهتهای قابل توجه، تفاوتهای اساسی در رویکرد آنها نسبت به این مساله وجود دارد. این تفاوتها در سه محور اصلی قابل صورتبندی است: 1- رویکرد کلامی و نقلی استاد مطهری به این مساله برخلاف رویکرد عقلی و فلسفی علامه جعفری به آن 2- نگرش غیراستقلالی و معنای زندگی و بدیهیانگاری آن در مقابل توجه جدی علامه جعفری به مقام پرسش معنای زندگی و تلاش برای استخراج پاسخ این مساله از درون تحلیل پرسش. این تفاوتهای اساسی خود نشاندهندهی دو گونهی متفاوت بحث از معنای زندگی تحویلگرایانهی استاد مطهری به مسالهی معنای زندگی در مقابل نگرش استقلالی و محوری علامه جعفری نسبت به این مساله 3- عدم توجه استاد مطهری به پرسش در ساحت اندیشهی اسلامی- ایرانی است. https://jipt.sbu.ac.ir/article_97073_ff83d2df50bd42e0916ac054b8fb1ae5.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801017420171222the Narrations in Tafsir Atyab-ol-Bayan Abstractروایات در تفسیر اطیب البیان11514997042FAزینب وطنیدانش آموخته دانشگاه آزاد واحد تهران شمالحمیدرضا مستفیدهیئت علمی دانشگاه ازاد اسلاامی واحد تهران شمالJournal Article20170710Atib-ol-Bayan is an interpretation in Shia in Persian written by Ayat-ol-Allah Seyed Abdolhossein Tayeb who passed away on June, 1991. Although according to the author, some of the interpretational news are not to be assured of and also, the accuracy of the prophet Mohammad traditions is not traceable, every now and then narrations related to Emam (peace be with them) is abundant and narrations related to some of them is mentioned and invalid ones are not to be said. In interpretation of the verse of Zaher-ol-Dalaleh, which includes appearances and provisions, he is satisfied with the appearance and takes advantage of ahl-al-bayt and the holy prophet's narrations for achieving the essence of the verses of the holy Quran. As he states at the beginning of his interpretational work, narrations from the Emam are a trustworthy resource for his interpretation and he refers to narrations which are compatible with the verse in stating the meaning of the words or intention of the verse. According to him, interpretational narrations which are apparently contractive with the verse are indicators of the concept of the verse; however, he believes that in most of the cases, interpretational narrations indicate indicators of the concept of the verse and refers to them for eliminating ambiguity. To sum up, Tayeb could not be considered as merely reliable interpreters. The way the interpreter deals with narrations and his specific methods toward interpretational narrations is the topic being debated in the current essay.اطیب البیان فی تفسیرالقرآن تفسیری شیعی وبه زبان فارسی است نوشته آیت الله سیدعبدالحسین طیب متوفی تیرماه سال1370( هشتم محرم 141ه ق).هرچندازنظرمؤلف،برخی اخبارتفسیری مفید یقین نیست ونیز حجیت اخبار آحاددرغیراحکام از نظروی معلوم نیست؛بااین حال درجای جای این تفسیرروایات وارده ازائمه معصومین علیهم السلام به گونه ای گسترده به چشم می خوردو مفسر ذیل بعضی آیات،شأن نزول و قصه های مربو ط به آن راذکر میکندواز بیان روایات نامعتبر پرهیز می نماید .وی در تفسیر آیات ظاهرالدلاله که شامل نصوص و ظواهر می باشند،به همان ظاهراکتفا میکندودربیان آیات غیرظاهر الدلاله وبرای دستیابی به بواطن آیات قران از بیانات خاندان نبوت و عصمت و طهارت بهره می برد وچنانچه درابتدای کتاب تفسیری خود ذکر می کند ،روایات وارده ازمعصومین رابه عنوان منبعی معتبر برای تفسیرخودقرارداده واز روایاتی که موافق باظاهرآیه هستند دربیان معنای واژگان یابیان مرادآیه ونیزدرتفسیروبخصوص طرح مباحث کلامی استنادمیکند.روایات تفسیری ظاهرأمتعارض باآیه ازنظرایشان شامل مصادیقی ازمفهوم آیه،حمل بر معنای باطنی (تأویل)، تقیید، تخصیص وتبیین آیه میباشند،بااین همه معتقدست که دربیشتر مواردروایات تفسیری ناظر به مصادیقی از مفهوم آیه می باشد و به روایات تفسیری به عنوان رافع ابهام ومبین متشابهات استناد می نماید و در مجموع آنچه از بررسی کتاب اطیب البیان به دست می آید اینست که مرحوم طیب را نمی توان در زمرة مفسرین روایی محض محسوب نمود. برخورد مفسرباروایات ورویکردهای خاص وی نسبت به روایات تفسیری وروایات کلامی موضوع موردبحث وبررسی دراین مقاله می باشد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97042_e41e55b04646b4d78c8b88121d9fad8c.pdf