دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801018220180622The Inconsistency of Soroush's Theory of Prophetic Dream with Quranمخالفت نظریۀ رؤیاهای ارسولانه با قرآن12897111FAحسین والههیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180209Some Critics believe that the theory of Prophetic Dreams goes against Quran in four different ways. Quranic textual evidences, teachings and notions are sited as proof. The evaluation of these arguments shows that these criticisms rest on confusion of phenomenal topics with theological ones or circular invoking of of the rival theory of Recitation. The presupposition common to all these critics says that a second order theory can be proved by first order arguments.برخی از ناقدان نظریۀ روایت رؤیاهای رسولانه چهار دسته استدلال آورده اند برای اینکه این نظریه خلاف قرآن است. شواهدی قرآنی، نصوصی از قرآن، آموزه هایی قرآنی، و نشانه هایی لفظی در متن قرآنی را مستند اثبات ادعای خویش ساخته اند. ارزیابی این استدلالها نشان می دهد که گاهی بحث کلامی با بحث پدیدارشناختی و زبان شناختی یکسان گرفته شده و گاهی نظریۀ رقیب یعنی رویکرد سنتی "تلاوت" مبنای استدلال قرار گرفته و طبعا آنرا دوری ساخته و گاهی اشتراک لفظ راهزن ناقدان شده است. فرض اعلام نشدۀ اغلب آنان دایر بر اینکه علی الاصول می توان برای نظریه ای مرتبه دومی دلیل نقض مرتبه اولی آورد حکایت از تفکیک نکردن سطوح زبانی و معرفتی ست. برای بسیاری از مدعیات آنان، می توان جدلا دلیل نقض از آیات قرآن آورد. در نتیجه، اساسا نمی توان در تعیین تکلیف با این دو نظریۀ رقیب، به متن قرآنی توسل جست.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97111_7b4592f60f3b9b3554b3ec138de26019.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801018220180622Investigating Avicenna’s Conflict of Opinion on the Issue of Intelligent and Intelligible Unificationبررسی تعارض سینوی در مسئله اتحاد عاقل و معقول294297125FAمجید احسناستاد مدعو گروه فلسفه دانشگاه تهرانمیلاد نوری یالقوزآغاجیپژوهشگر فلسفه تطبیقیJournal Article20180126The issue of knowledge over world objects is one of the most controversial issues in the history of philosophy. Meanwhile, dealing with knowledge without a firm belief in the relationship between cognitive faculties and the objects of knowledge is almost impossible. One type of knowledge is rational knowledge which relies on the relationship between intelligent and intelligible. Avicenna is one of those philosophers who have discussed this issue in great detail. In some cases, he has provided support explicitly or implicitly for the unification of intelligent and intelligible, and in some other cases he seems to reject it. This dual position has made Avicenna’s conflict of opinion a significant issue.This issue and the way to deal with it has been discussed by philosophers. The present article is an attempt to investigate the inadequacies in Avicenna’s conflict of opinion and presents a new way of dealing with this conflict using av historical frame of analysis.
<strong> </strong>مسئلۀ معرفت به اشیاء عالم یکی از بحثانگیزترین مباحث تاریخ فلسفه است. دراینمیان، بحث از معرفت، بدون باور به ارتباط قوای شناختی با موضوعات شناخت ممکن نیست؛ و یکی از اقسام شناخت، شناخت عقلی بوده است که مستلزم توجه به رابطه عاقل و معقول است. یکی از کسانی که در اینباب به تفصیل سخن گفته، ابنسینا است، که گاهی بهصراحت و اشارت از ارتباط اتحادی عاقل و معقول دفاع کرده و گاهی نیز این نظریه را رد کرده است. همین امر، مسئلۀ تعارض سینوی در باب اتحاد عاقل و معقول را قابلتوجه میسازد. بررسی این تعارض و راه برونرفت ازآن، موضوعِ پژوهشِ اندیشمندان ناظر به وی بوده است. مقالۀ حاضر، ضمن بررسی نارساییهایی موجود در دیدگاههای ایشان، به ارائه راه نوینی برای حل این تعارض سینوی در پرتو تحلیل تاریخی میپردازد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97125_5a54dafc696caca17d315f89424869dd.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801018220180622History of Revelation in Transcendent Wisdom; Criticism of Dr Soroush's Viewتاریخمندی وحی در حکمت متعالیه؛ نقد دیدگاه دکتر سروش436297131FAمحمد نجاتیهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس0000-0002-3922-3135یاسر سالاریهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان0000-0002-4105-2531مصطفی مجدهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباسJournal Article20171230The historicity of revelation considers the Qur'an a historical fact which is tied to the capacity and awareness of the audience of the Age of Descent and is subject to the social and cultural conditions of that period. Based on this emphasis on the interaction (effect and effect) of revelation with various demands of the age of decline, denial of the Quran's worship is rejected, and the supremacy of Quran and Faramkhani reject propositions and divine decrees. The prophetic experience is one of the major theories in this field. Dr Soroush further explains this theory, claiming that the prophetic experience is rooted in the thinking of the Islamic world, and has received a great deal from Farabi to Ibn Sina, Khwaja and Mulla Sadra. The assessment of the theory suggests that the prophetic experience involves two serious damages (localization and erosion). Therefore, in view of the maximum amount of the two biblical scriptures of the Qur'an and the existing Bible, and the conceptual and reciprocal difference between the revelations in these two areas, the generalization of the issues discussed in the field of the revelation of Christianity to Islamic theology and the unification of the processes and results of the controversial nature of the word is called because Revelation in Christianity and Islam, except in the word, is not very similar to each other. Second, in claiming the rootedness of the Prophetic experience, regardless of the confusion between the two implied concepts and the power of imagination, the examination confirms that the claim of root is not at least in Sadra's thinking of the Sa'eb. Because Mulla Sadra, by neglecting the function of the devoted power, in transforming the revelation of reasoning into senses and details, based on the adaptation of the tripartite existential realms and by invoking the intuition, the two modes of the common sense and the imagination of the Prophet from the open minded world give explanation of the details of the revelation. Also, Sadr al-Mota'alīn believes in his philosophical foundations: the innocent person, in order to receive the revelation, ultimately receives clarity, clarity, and intuition, thus necessitating any possible manipulation of the powers of the soul.مساله تاریخمندی وحی، قرآن را حقیقتی تاریخی می داند که مقید به ظرفیت و آگاهی مخاطبان عصر نزول بوده و تابع شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوره است. معتقدان به این مبنا با تاکید بر تعامل(تاثیر و تاثر) وحی با مقتضیات مختلف عصر نزول، به انکار نزول دفعی قرآن پرداخته و جامعیت فرازمانی و فرامکانی گزاره ها و احکام وحیانی را نفی می کنند. تجربه نبوی یکی از تئوری های مهم در این حوزه محسوب می شود. دکتر سروش ذیل تبیین این تئوری مدعی است که تجربه نبوی نظریه ای ریشه دار در تفکر جهان اسلام بوده و خیل عظیمی از فارابی گرفته تا ابن سینا، خواجه و ملاصدرا بدان اذعان نموده اند. سنجش تئوری مذکور نشان می دهد که تجربه نبوی در بردارنده دو آسیب جدی(مغالطه بومی سازی و انتحال) است. لذا با توجه به تفارق حداکثری دو کتاب مقدس قرآن و انجیل موجود و تفاوت مفهومی و مصداقی وحی در این دو حوزه، تعمیم و تسری مباحث مطرح در حوزه وحی شناختی مسیحیت به الهیات اسلامی و یکسان انگاری فرایندها و نتایج از سنخ مغالطه اشتراک لفظ است زیرا وحی در مسیحیت و اسلام جز در لفظ، شباهت چندانی با یکدیگر ندارند. دوم در مدعای ریشه دار بودن تجربه نبوی، صرفنظر از خلط بین دو مفهوم متخیله و قوه خیال، بررسی موید آن است که مدعای ریشه داری حداقل در تفکر صدرایی صائب نیست. زیرا ملاصدرا با اغماض از کارکرد قوه متخیله در تبدیل معقولات وحیانی به محسوسات و جزئیات، بر اساس تطابق عوالم سه گانه وجودی و با استمداد از شهود دو قوه حس مشترک و خیال پیامبر از عالم خیال منفصل به تبیین جزئیات وحی می پردازد. همچنین صدرالمتالهین بر اساس مبانی فلسفی خویش معتقد است: شخص معصوم به جهت اینکه وحی را در نهایت روشنی، وضوح و اطلاق دریافت می کند؛ در نتیجه بی نیاز از هر گونه دستکاری احتمالی قوای نفسانی خواهد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97131_58e77d343e128c87d3a29145da349393.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801018220180622Review the concept of “The virtue of theology” in the school of separation (Relying on the view of Mirza Mehdi Isfahani and Sheikh Mahmoud Halabi)بررسی مفهوم «فطری بودن خداشناسی» در مکتب تفکیک (با تکیه بر دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی و شیخ محمود حلبی)638297138FAفاطمه سلیمانی پورهیئت علمی دانشگاه پردیس فارابیسید قاسم حسینیعضو هیئت علمی دانشگاه قمرضا مختاریعضو هیئت دانشگاه پردیس فارابیJournal Article20180805Allah’s natural knowledge in the school of Mirza Mehdi Isfahani and their followers refers to an epistemology that is the opposite of rational knowledge and to achieve this knowledge, person must be dissolving all thoughts from all rational arguments so that the theme of any kind of argument and thoughts separated.
In this study, By rejecting this theory, has been proven that, the true meaning of natural knowledge is to confess God's Almighty Exaltation clear and obvious, and there is no need to making complicated and difficult arguments long. In this very simplicity and clarity, interpretation too, the type of knowledge, is Rational but while in the school of separation, The Kind of claim, is in another way, And rational reasoning is falsified. He cited the knowledge of the heart in this kind of knowledge, believed that, the nature of God known directly. So any intermediary rushes away, between the mystic and the famous. While examining his arguments by giving narrations, we proved that the kind of knowledge is also being rational.معرفت فطری در مکتب میرزا مهدی اصفهانی و پیروان ایشان به معرفتی اطلاق میشود که نقطه مقابل معرفت عقلی است و برای رسیدن به این معرفت، فرد باید از تمامی استدلالات عقلی، افکار و اندیشهها جدا گردد به گونهای که زمینه هر نوع استدلال و تعقلی منتفی میشود. در این تحقیق با رد نظریه مذکور اثبات شده است معنای صحیح معرفت فطری، این است که انسان به گونهای روشن و بدیهی به وجود خداوند تعالی اقرار و تصدیق داشته و نیازی به اقامه براهین پیچیده و دشوار و طولانی نباشد، در این تفسیر نیز سنخ معرفت و شناخت، استدلالی و عقلی است اما استدلالی در نهایت سادگی و روشنی، در حالی که در معرفت مطرح شده در مکتب تفکیک سنخ مدعا به گونهای دیگر بوده و استدلال عقلی ابطال میشود. ایشان با استناد به معرفت قلبی، معتقدند که در این نوع از معرفت، کنه ذات خداوند به طور مستقیم شناخته میشود به طوری که هرگونه واسطه بین عارف و معروف از میان میرود. ما ضمن بررسی ادله ایشان با ارائه روایاتی ثابت کردیم که سنخ این معرفت نیز عقلی خواهد بود. محور اصلی این پژوهش بررسی اسنادی مبتنی بر نسخ خطی و واکاوی اندیشهها و آثار مؤسس مکتب تفکیک و شاگرد خاص ایشان، شیخ محمود حلبی است نه آثار غیر مستقیمی که افراد دیگری درباره ایشان نوشتهاند.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97138_77cbdbe6fd22c58cbc9674554cf9d019.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801018220180622Developing a conceptual levels and stages of moral development with emphasis on the ideas of Aristotleبسط مدل مفهومی مراتب و مراحل تحول اخلاقی با تأکید بر آرای ارسطو8310297144FAسید رمضان عقیلی عقیلیعضو هیئت دانشگاه شهید بهشتیجمیله علم الهدیعضو هیئت دانشگاه شهید بهشتیکوروش فتحی وارجارگاهعضو هیئت دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180627The meaning of virtue is explicitly discussed in Aristotle’s Virtue Ethics, but virtue development and the stages involved are not adequately dealt with. Therefore, this paper aims to identify the stages of virtue development and characteristics of each stage from the perspective of Aristotle by using deductive qualitative content analysis method. To do this initial framework or the stages of the virtue development was extracted. In the next step, by analyzing the text of the book of Nicomachean ethics, the characteristics of each stage were extracted. The results indicate that in general, the stages of moral development are: The moral massive, moral incontinence, moral continence, and virtuosity. The findings show that at the stage of moral massive People are not necessarily evil, but moral issues do not matter to them and they are indifferent to moral issues.in the moral incontinence people do not have a complete moral knowledge, and this incomplete knowledge does not end in moral action. In the moral continence People have high moral knowledge and this knowledge comes to an end to moral action, but moral pleasure does not occur completely. Ultimately, people in the final stage end up their moral knowledge to moral action and acquire enough pleasure from their moral practice.معنای فضیلت در فلسفه اخلاق ارسطو از منظر چیستی و ماهیت به صورت صریح مورد بحث قرار گرفته است ولی چگونگی رشد و تحول فضیلت و مراحل آن به صورت واضح تشریح نشده است. ازاینرو این مقاله در پی آن است تا مراحل ارسطویی رشد و تحول فضایل اخلاقی و ویژگی های هر مرحله را با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی استخراج نماید. برای انجام این مهم در گام اول با بررسی ادبیات پژوهشی در این حوزه چارچوب اولیه یا همان مراتب و مراحل تحول فضیلت مشخص شد و درگام بعد با تحلیل متن کتاب اخلاق نیکوماخوس ویژگیهای هر مرحله استخراج گردید. نتایج نشان می دهند که در کل مراتب و مراحل تحول اخلاقی عبارتاند از مرحله اخلاق تودهوار، مرحله ناپرهیزکاری اخلاقی، مرحله پرهیزکاری اخلاقی و در نهایت مرحله فضیلتمندی. یافتهها نشان میدهد که در مرحله اخلاق تودهوار افراد لزوماً شرور محسوب نمیشوند ولی مسائل اخلاقی برای آنها موضوعیت و الویت نداشته و نسبت به مسائل اخلاقی بی تفاوت هستند. در مرحله ناپرهیزکاری اخلاقی افراد دانش اخلاقی کاملی را در اختیار نداشته و این دانش ناقص به عمل اخلاقی ختم نمیشود. در مرحله پرهیزکاری اخلاقی افراد دانش اخلاقی بالایی دارند و این دانش به عمل اخلاقی ختم میشود ولی التذاذ اخلاقی به صورت کامل رخ نمیدهد. در نهایت افراد در مرحله آخر دانش اخلاقی را به عمل اخلاقی ختم کرده و درعینحال از عمل اخلاقی خود التذاذ کافی اکتساب مینمایند.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97144_118a6dc9f4e069cfc6a501b5c7134205.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801018220180622Mechanisms of dialogue in foreign policy from the perspective of political theology of Islamمکانیزم گفت و گو در سیاست خارجی از منظر کلام سیاسی اسلام10312297117FAعلی قاسمیعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180521Abstract:
Foreign policy and understand the nature of political behavior in the international arena are the most important issues to the attention of schools, thinkers and political systems. In the theology of political Islam as one of the branches of theology and political spheres of Political Studies, which seeks to explain the teachings of religion Explain foreign policy behavior patterns in the teachings of the Holy Quran, Hadith and Sira Imams (AS) is a specific expression. Accordingly, in order to achieve foreign policy objectives, there are mechanism of numerous theology of political Islam, which are the most important mechanism of political and cultural, that consideration, it shows the importance of Word, political dialogue and negotiate with other political systems to solve conflicts and challenges in the international arenaسیاست خارجی و درک ماهیت رفتاری واحدهای سیاسی در عرصه بین الملل از موضوعات مهم مورد توجه مکاتب، اندیشمندان و نظام های سیاسی می باشد. در کلام سیاسی اسلام به عنوان یکی از انشعابات علم کلام و از حوزه های مطالعات سیاسی که در صدد تبیین آموزه های سیاسی دینی است، تبیین الگوهای رفتاری سیاست خارجی در آموزه های قرآن کریم، روایات و سیره معصومین(ع) تجلی خاصی دارد. بر این اساس و به منظور رسیدن به اهداف سیاست خارجی، مکانیزم های متعددی در کلام سیاسی اسلام متصور است که از مهم ترین آنها مکانیزم سیاسی و فرهنگی می باشد، که بررسی و تامل در آن نشان از اهمیت بسیار کلام سیاسی نسبت به گفت و گو و مذاکره با دیگر نظام های سیاسی در راستای حل اختلافات و چالشهای موجود در عرصه بین الملل است.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97117_1108a813ad488a78875ca499a81b3ad9.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801018220180622Disbelief and its judgments in the Persian Gulfکفر و احکام آن در فریقین10414497119FAحسین رحمانی تیرکلاییهیئت علمی دانشگاه پیام نور0000-0002-8203-1577Journal Article20180310The study of the Prophet of Islam (PBUH) and the great leaders of Islam, both Shi'a and Sunni, help us to reach a common view on the limits of Islam and faith, and the laws and laws that are applied to Muslims from different sects of Islam and disbelievers. he does. Therefore, it is imperative that the criteria of Islam and disbelief be examined in order to eliminate the misleading beliefs of the Islamic distinction towards each other. In this paper, we have tried to examine topics such as the characteristics and limitations of Islam and disbelief in terms of the Persian point of view, the Prophetic and Takfir masses of Muslims, the apparent Islam's sufficiency, the viewpoint of the jurisprudents of the Takfir of the Faqihs, and the views of the takfiris who, according to all the Muslims, Reject and criticize wisely.چکیدهبررسی سیرة عملی پیامبر اسلام (ص) و پیشوایان بزرگ اسلام اعم از شیعه و اهل سنت ما را در رسیدن به دیدگاهی مشترک دربارة محدودة اسلام و ایمان و احکام و قوانینی که به سبب آن بر مسلمانان فرقههای مختلف اسلامی و اهل کفر بار میشود، یاری میکند. بنابراین ضرورت دارد که معیارهای اسلام و کفر مورد بررسی قرار گیرد تا باورهای نادرست فرق اسلامی نسبت به یکدیگر از میان برود. در این نوشتار سعی شده است موضوعاتی از قبیل شاخصهها و محدود اسلام و کفر از دیدگاه فریقین، سیرة نبوی و تکفیر مسلمانان، کفایت اسلام ظاهری ، دیدگاه فقهای فریقین دربارة تکفیر مورد بررسی قرار گیرد تا دیدگاههای تکفیرهایی که به هر بهانهای مسلمانان را کافر میدانند مورد ردّ و نقد عالمانه قرار گیرد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97119_d19913ae2dd959d0943384199d68819c.pdf