دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020120200320Division of Worlds of Existence from the Viewpoint of Allamah Tabatabai and Islamic Mysticismمقایسه تقسیم عوالم هستی از منظر علامه طباطبایی و عرفان اسلامی1209735710.52547/jipt.2020.97357FAمحمد رضا خانیقرآن پژوه سطح4 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزة علمیة قمابراهیم خانیعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20190423Drawing on Quranic verses, Allameh Tabatabai delineates an ontological dichotomy of the division of worlds called command and creation. From his viewpoint, the world of creation is synonymous with the material world, while the world of command which is the inner essence of the material world includes both the world of archetypes and the world of intellect. On the other hand, in Islamic mysticism, there is a dichotomy between the aspect of lordship and the aspect of creation which is very close to the dichotomy between command and creation. In this dichotomy, the independent and relational manifestations of the divine essence are interpreted as the lordship aspect and the trichotomy of worlds (intellect, archetype and material) as the creation aspect. The present paper starts with a detailed explanation of the Quranic dichotomy between command and creation on the one hand and the mystical dichotomy between the lordship aspect and the creation aspect on the other. The paper then concludes that despite the apparent difference between the two dichotomies they are not fundamentally different. Employing the new conceptual tools which are implicit in these thought systems, that is, the dominance of lordship aspect and the dominance of creation aspect we can consider the ontology of both systems simultaneously.علامه طباطبایی با تمسک به آیاتی از قرآن کریم به تشریح دوگانهای هستیشناسانه در تقسیم عوالم با عنوان دوگانه امر و خلق میپردازند. از منظر ایشان عالم خلق، همان عالم ماده است و عالم امر که باطن عالم ماده است شامل عالم مثال و عالم عقل میشود. از سوی دیگر در عرفان اسلامی دوگانهای با عنوان جهت حقی و جهت خلقی مطرح است که مشابهت قابل توجهی با دوگانه امر و خلق در قرآن دارد و در آن از حیثیت غیراستقلالی و عینالربطی ظهورات ذات الهی، تعبیر به «جهت حقی» و از انتساب وجود به موجوداتِ عوالم سه گانه (عقل، مثال و ماده) تعبیر به «جهت خلقی» میشود. در عین حال تفاوتهایی در تقسیم عوالم از منظر علامه طباطبایی و عرفان اسلامی وجود دارد؛ زیرا طبق دوگانه امر و خلق در بیان علامه طباطبایی، عالم مثال و عالم عقل از عوالم امری محسوب میشوند ولی طبق دوگانه جهت حقی و خلقی در عرفان اسلامی، این دو عالم از عوالم خلقی هستند. حال در این مقاله تلاش شده است پس از تشریح تفصیلی دوگانه قرآنی امر و خلق و دوگانه عرفانی جهت حقی و جهت خلقی نشان داده شود که بهرغم تفاوت ظاهری در تقسیم عوالم طبق این دو نظر، تفاوتی بنیادین میان آنها نیست و میتوان با تکیه بر ابزار مفهومی جدیدی که در هر دو نظام فکری مستتر است ولی به آن تصریح نشده است یعنی مفهوم «غلبه جهت حقی» و «غلبه جهت خلقی» دستاوردها و دقتهای هستیشناسانه هر دو نظریه را به طور توامان با یکدیگر محل توجه قرار داد.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97357_acb2d6dfc5c1dbbc842f03a5d3464204.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020120200320Analysis of Philosophical Tendencies of Hakim Sabzevari on How Diversity Originated from the Unified Beingتحلیل گرایشهای فلسفی حکیم سبزواری پیرامون چگونگی پیدایش کثیر از واحد (نظام فیض)21509736910.52547/jipt.2020.97369FAعین الله خادمیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20190908The present paper aims to analyze Mulla Hadi's philosophical tendencies on the system of effusion. According to Haji, effusion is considered as emanation of something from God so that nothing is deducted from Him and nothing is added to Him in the ascent. He divides creation into two types of real and agentive. He introduces real creation as an expanded existence. In peripatetic terms, like peripatetic philosophers, he makes a connection between the theory of intellects and the Ptolemaic system. He believes that each intellect from the first up to the ninth has created a constellation but the tenth intellect does not have a constellation. It is the sustainer of earthly beings. Like peripatetic philosophers, he refers to the worlds of Lahout, Jabrut,Malakut and Nasut. In explaining illumination, he refers to archetypes and light. In his Sadra'i explanation, Mullah Hadi uses an anecdote (hadith) from Imam Ali (a. s.) on the nature of reason, and like Mulla Sadra, he seeks to collect the views on the first emanation of intellect or the expanded existence. In explaining Mashaei-Ishraqi (peripatetic-illuminative) and Ishraqi-Sadra'i, (illuminative–transcendental) he uses a combination of Masha'i-Ishraqi and Sadra'i elements.از نظر حاجی افاضه آن است که از فیاض، فیض صادر شود و از او چیزی کاسته نشود و در قوس صعود چیزی به او افزوده نشود. او ایجاد را به دو قسم- حقیقی و مصدری- تقسیم کرده و ایجاد حقیقی را وجود منبسط معرفی کرده است و در تبیین مشایی بسان حکیمان مشایی میان نظریة عقول و هیأت بطلمیوس ارتباط برقرار کرده و بر این باور است که از عقل اول تا عقل نهم، هر کدام یک فلک ایجاد کرده و عقل دهم فلکی ندارد، اما مدبر موجودات زمینی است و بسان این حکیمان از عوالم لاهوت، جبروت، ملکوت و ناسوت سخن میگوید. او در تبیین اشراقی از ارباب انواع و نور سخن میگوید. ملاهادی در تبیین صدرایی از حدیث حضرت علی(ع) پیرامون ماهیت عقل استفاده میکند و هم مانند ملاصدرا در صدد جمع آراء درباره صادر اول بودن عقل یا وجود منبسط است. او در تبیین مشایی- اشراقی و اشراقی- صدرایی، به صورت ترکیبی از عناصر مشایی، اشراقی و صدرایی بهره گرفته است.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97369_f872ae6267eb2e8a09be968aa814363d.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020120200320Cosmological foundation of symbolism in Mulla sadra’s transcendental wisdomمبانی جهانشناختی رمزپردازی در حکمت متعالیة صدرایی51709737110.52547/jipt.2020.97371FAاحمدرضا هنریدانشآموخته دکتری حکمت متعالیه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20190721Several ways has used for transmission of meaning especially metaphysical meaning in human culture and civilization during the history that symbolism is included. Symbolism has used in different fields such as wisdom and traditional arts and it has a history in Islamic civilization. We can find it in Suhrawardi’s illuminationist wisdom and Islamic mysticism widely. Because of Mulla sadra’s transcendental philosophy has had a significant place in Islamic philosophy, it’s deserve to consider that which cosmological foundations of this wisdom are appropriate to symbolism and can be a theoretical supporter for it. Cosmological foundations of Mulla sadra’s transcendental wisdom, For the existential approach, are totally appropriate and compatible with symbolism. These foundations incorporate platonic ideas, imaginal world, substantial motion and etc that each one expresses symbolism in a specific way. Then Cosmological foundations of Mulla sadra’s transcendental wisdom provide a framework that based on it symbolism will has a firm and intellectual basis and also make available a criteria to evaluate right and intellectual symbolism.رمزپردازی شیوهای برای انتقال معانی است که در حوزههای مختلفی مانند حکمت و هنرهای سنتی کاربرد داشته و در عرصة فرهنگ و تمدن اسلامی نیز دارای سابقه است. سهروردی و عرفا از رمزپردازی به شکل گستردهای استفاده کردهاند. از آنجا که حکمت متعالیه یکی از مهمترین مکاتب حِکمی در حکمت اسلامی است این مسئله قابل تأمل است که در حوزة جهانشناسی کدامیک از مبانی این حکمت با رمزپردازی تناسب داشته و میتواند به عنوان پشتیبان نظری آن قرار گیرد؟ مبانی جهانشناسی حکمت متعالیه به دلیل بهرهمندی از نگاه وجودی، با مسئلة رمزپردازی کاملاً سازگار و متناسب است. از این میان میتوان به مبانیای همچون مثُل افلاطونی، تطابق عوالم، عالم مثال و حرکت جوهری اشاره کرد که هر یک به نحوی مبین رمزپردازی است؛ لذا مبانی جهانشناسانه حکمت متعالیه چارچوبی را فراهم مینمایند که بر اساس آن رمزپردازی دارای بنیانی عقلانی خواهد بود و همچنین معیاری را برای ارزیابی رمزپردازیهای صحیح و عقلانی در اختیار قرار میدهد. در این مقاله برای دستیابی به مطلوب از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97371_81ec8e514b975efb9c88c85dd7d9c6c6.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020120200320A Survey of Origins of Optional Determination of Concrete Entityبررسی منشأ تعین اختیار در اعیان ثابته71909737710.52547/jipt.2020.97377FAمسعود حاجی ربیععضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی0009-0000-7761-1385محمد حسن مهدی پوردانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی0009-0005-0281-2234Journal Article20190415Does the mystics’ analysis of the way concrete entity is constituted and formed include the optional determination of the reality of authority of concrete entity? Most mystics believe that the concrete entity of autonomous beings has all the affirmed capacities at the level of the innate knowledge of the Supreme Being, from the beginning to the present, inherently, unchangeable and fixed. In fact, the truth of free will of the concrete entity of autonomous beings is an intrinsic part of the requirements of concrete entities. According to the rule of " الذاتی لایعلّل", the authority of concrete entities is not determining and originating. This theory is necessarily deterministic. The present study has taken a critical stance toward the one-dimensional view (quality of limited mood) that considers the affirmed requirements of the concrete entity as the outcome of the mystical causal order (epenthesis conditional mood) as a result of the process of merging names. Adopting a rational analytical method and adhering to the religious principles, we try to support the thesis that the scientific agent in this process is the refinement and determination of the three names of knowledge, power and will of the Supreme Being consistent with the affirmed capacity of the concrete entity. The conclusion is that the proposed thesis is consistent with the theory of intermediate position (Amri bain al-Amrain).<br /> تحلیلی که عرفا از نحوة تکون و شاکلهبندی اعیان ثابته در تعینات حقی ارائه میکنندایا قابلیت تعین اختیاریِ حقیقت اختیار در اعیان ثابته را دارد یا نه؟ غالب عرفا معتقدند که اعیان ثابته موجودات مختار، تمام استعدادهای ثبوت یافته مخصوص به خود را در مرتبة علم ذاتی حق تعالی، از ازل الی الابد به صورت ذاتی، لایتغیر و ثبوتی دارا بوده و حقیقت اختیار در اعیان ثابته موجودات مختار، جزء شئون ذاتی اقتضائات اعیان ثابته است، طبق قاعدة " الذاتی لایعلّل "، اختیار در اعیان ثابته تعین ساز و منشأ بردار نیست.این نظریه مستلزم جبرگرایی است. دراین مقاله با نقد نگاه تک ساحتی ( حیثیّت تقیدیِه نفادی) به شکل گیری اقتضائات ذاتی اعیان ثابته، با روش تحلیلی عقلی و با استمداد از مبانی دینی، در صدد اثباتاین نظریه هستیم که اقتضائات ثبوت یافته در اعیان ثابته که بر اساس ترتّب علّی و معلولی عرفانی(حیثیت تعلیلیهاندراجی) در اثر فرایند امتزاج اسماءایجاد شده، فاعل علمی دراین فرایند، تناکح و تعین اسماء ثلاثه علم و قدرت و ارادة حق تعالی بر اساس میزان پذیرش استعدادهای ثبوت یافته در اعیان ثابته خواهد بود و ثمرةاین تحلیل انطباق با نظریة امر بینالامرین است.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97377_b3c81bc4752a6ee31cedcd8cca6b809c.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020120200320Monopoly of Knowledge of Interpretation in Amir -al- mo'menin Ali in view of Islamic Mysticismانحصار علم تأویل اعلی در امیرالمؤمنین علی (ع) از منظر عرفان اسلامی911109738010.52547/jipt.2020.97380FAمسعود اسمعیلیعضو هیئت علمیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190902Will be presented soon. Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.در عرفان اسلامی علم تأویل اعلی و نهایی قرآن کریم، از طریق وصایت وجودی از جانب رسول اکرم (ص)، در اختیار امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) قرار دارد و چون ایشان تنها باب علم رسول (ص) است، دیگران هم اگر از این علم تأویل بهره میبرند، بهتبع و بهوراثت از ایشان است و ممکن نیست کسی بهطور مستقل و بدون بهرهگیری از وی، چنین علمی را دارا شود یا همرتبه ایشان در این علم گردد، لذا این مرتبه از تأویل در انحصار علی (ع) خواهد بود. تأویل در مراتب نهایی، تنها به نحو شهودی و در مرتبة ولایت و توسط ولیّ ممکن است و تنها شامل دین نیست، امور هستیشناسانه را نیز در بر میگیرد و تأویل نهایی قرآن کریم به عنوان تجلی کلامیِ جامع، ایصال به بالاترین مقام اطلاقی است. همچنین تأویل امری تشکیکی است و به وزان درجات آن، درجاتی از تأویلگران وجود دارد و عالیترین درجة تأویل، در اختیار عالیترین انسان کامل است. گزارش و توصیف بیان عارفان در این خصوص، بر محور تائیه ابنفارض و بیت مشهور آن (و أوضحَ بالتأویل ما کان مشکلاً/ علیٌّ بعلمٍ نالَه بالوصیّة) میچرخد. در این مقاله با بیاناتی از ابنفارض، فرغانی، کاشانی، قیصری و صائنالدین ترکه در ابتدا به گزارش و تحلیل بیان عارفان در این خصوص پرداخته شده و سپس دو نمونه از مهمترین استدلالهای عرفانی براین مطلب از طریق دو مفهوم قرابت (قرب وجودی حضرت علی (ع) نسبت به رسول اکرم (ص)) و خلافت ارائه شده استhttps://jipt.sbu.ac.ir/article_97380_59eb4ce79d539e09a9a82216e1f1423a.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020120200320Investigating News Traits from the Perspective of Allame Javadi Amoli and Judge Abdul Jabar Motazliبررسی تطبیقی صفات خبری از دیدگاه علامه جوادی آملی و قاضی عبدالجبارمعتزلی1111329736010.52547/jipt.2020.97360FAمریم رستگاردانشجوی دکتری دانشگاه قممحمدعلی اخویانعضو هیئت علمی دانشگاه قمعلی پیرهادیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20191013The Most Extensive Discussion and Discussion News Pages by Allameh Javadi Amoli and Judge Abdul Jabar A Leader That Can Review and Enable YouTheir contribution to such principles as objectivity of essence and attributes, the theory of Tanzania, the contradiction of anthropogenic traits with the abstraction of the essence of God, the interpretation of these attributes, disbelief in the incarnation of God, and the use of unified interpretation such as interpretation, permissibility, and bug fixing. And it is the justification of news traits that results from the unit and the difference, in the quantity of tools and quality of explanation that Abdul Jabbar has on the question of news traits by looking at "response to doubt" and "resolving conflict" by relying on reason; , The first epistemic source, explains itصفات خبری پردامنهترین بحث صفات الهی است که ضرورت تبیین و تصویر صحیح آن، غور در دیدگاهها و بررسی تطبیقی آراء متفکران را میطلبد، در این راستا، پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی، به تطبیق آراء دو اندیشمند کلامی امامیه و معتزله؛ علامه جوادیآملی و قاضی عبدالجبار معتزلی پرداخته است که پس از مروری کوتاه بر دیدگاههای مشهور، به مقایسة آن پرداخته است که وجه اشتراک آنان در مبانیای چون؛ عینیت ذات و صفات، نظریة تنزیه، تنافی صفات انسانگونه با تجرد ذات خداوند، تأویل این صفات، عدم اعتقاد به تجسیم خداوند و بهرهگیری از منهج واحدی چون تأویل، مجاز و لغت در رفع اشکال و توجیه صفات خبری است که به نتیجة واحد میانجامد و وجه اختلاف، در کمیت ابزار و کیفیت تبیین است که عبدالجبار در مسألة صفات خبری با نگاه "پاسخ به شبهه" و "رفع تعارض" با تکیه بر عقل؛ به عنوان محور و از نظر رتبی، اولین منبع معرفتی، به تبیین آن میپردازد در حالی که علامه جوادی با سیستمی اعتقادی، که در آن، عقل به عنوان یکی از منابع معرفتی، مستفاد از معارف و هدایت عقل معصومان به تأویل آیات صفات خبری میپردازد و با حذف لوازم، در پی دستیابی اصل معنا، معنای نهایی و جدّی کلام الهی در آیات، با در نظر گرفتن تمام قرائن، از جمله آیات تنزیه و مسائل عقلی است که به همراه بیان عرفانی به تبیین صفات خبری پرداخته که دارای عمق و کیفیت قابل تأملی است.https://jipt.sbu.ac.ir/article_97360_2e094239620ee2cd721d07f20d43ad0b.pdfدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020120200320The Epistemological Foundations of Modern Islamic Civilization Based on Usul Alkafiمبانی معرفتشناختی تمدن نوین اسلامی با تکیه بر کتاب اصول کافی1331529736510.52547/jipt.2020.97365FAعلی قاسمیعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیهادی کاظم زادهدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20190707Islamic civilization is based on several theoretical foundations which can be described as ontological, anthropological, sociological, and epistomological. One of the most important theoretical foundations of this civilization is the epistemological one that is closely related to the type of civilization model in society. Since getting at a model of civilization is essential, understanding and explaining these foundations is also important. Accordingly, the present article tries to explain the two important foundations of rationalism and inclusiveness adopting the textual and contextual method, as an introduction to explaining the model of modern Islamic civilization. Since such an endeavour necessitates drawing on religious texts, the present paper explains the most important epistemological theoretical foundations of modern Islamic civilization with an emphasis on Usul Alkafi.تمدن اسلامیبر بنیانهای نظری متعددی از قبیل هستی شناختی، انسانشناختی، جامعهشناختی و ارزش شناختی استوار است. یکی از مهمترین بنیانهای نظری این تمدن، بنیانهای معرفتشناختی است که ارتباط تنگاتنگی با نوع الگوی تمدنی در جامعه پیدا میکند. ازآنجاکه رسیدن به یک الگوی تمدنی از اهمیت اساسی برخوردار است، فهم و تبیین این بنیانها نیز دارای اهمیت است. در مقالة حاضر، بر این اساس تلاش شده با الگوی روشی متن و زمینه محوری به تبیین دو بنیان مهم عقلگرایی و شمول گرایی پرداخته شود که در نتیجه درآمدی بر تبیین الگوی تمدنی نوین اسلامیخواهد بود. از آنجاکه انجام این مهم مستلزم مراجعه به متون دینی است. در این مقاله با چنین روشی به تبیین مهمترین بنیانهای نظری معرفتشناختی تمدن نوین اسلامیبا تأکید بر کتاب اصول کافی پرداخته شد.کلیـدواژههــا: مبانی دینی، معرفتشناسی، تمدن سازی، تمدن نوین اسلامی. https://jipt.sbu.ac.ir/article_97365_a3535758976e4175552d2df30218abb4.pdf