دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801063-420060923سیرتطورمفهوم خدا در فلسفه غرب از هابزتانیوتن2596677FAصالح حسن زادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170613هابز -نیوتندانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801063-420060923تحلیل اعتباریت ماهیت در حکمت متعالیه3796695FAعلی اکبر ایمانیهیئت علمی دانشگاه تربیت معلمJournal Article20170613ماهیتدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801063-420060923زمان و مکان در منظومه معرفت شناسی کانت2396671FAسیدمحمد اسماعیل سیدهاشمیهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170613کانتدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801063-420060923مقایسه شک امام محمد غزالی و رنه دکارت2996687FAزکریا بهارنژادهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-2596-6728Journal Article20170613دکارتدانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801063-420060923مقایسه آراء فارابی و ارسطو در المنطقیات و ارغنون درباره مغالطات1596665FAرضا عارفپژوهشگر پژوهشکده علوم انشانی و اجتماعی جهاد دانشگاهیJournal Article20170613فارابی -دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801063-420060923امکان تقریبی آراء هراکلیتوس و صدرالمتالهین در باب صیرورت3696690FAمینو حجتهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170613صیرورت - صدرالمتالهیندانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801063-420060923investigate the acceptance of the principle of party autonomy in law of Iran and Englandبررسی پذیرش حاکمیت اراده در ایقاعات در حقوق ایران و انگلیس3996708FAسیدمحسن صالحی ابریدانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)، اصفهانمجتبی نیک دوستیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان ، ایرانمحمد جعفری فشارکیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان ، ایرانJournal Article20200601The purpose of this study is to investigate the acceptance of the principle of party autonomy in law of Iran and England. In the modern Roman-German system, the principle of party autonomy means the human will’s underlying on the legitimacy of legal obligations and acts. This is, only, the parties’ will that lead to the legal acts and gives legitimacy to them and if there is a restriction, it has existed due to the law. In jurisprudence, legal acts are somethings that the legislators are responsible for or certifies them and the authority must be from God. The main problem of law of Iran is that it has tried to combine the jurisprudence approach and the principle of freedom of will that has originated from western law. Accordingly, we are confused about law of Iran somehow and in this situation, either the jurists have to think about new arrangements or law of Iran have to fully accept the principle of freedom of will that it is not possible, because the law has been written under the influence of Imamieh jurisprudence. So, jurists must consider new arrangements.هدف از این پژوهش بررسی پذیرش حاکمیت اراده در ایقاعات درحقوق ایران و انگلیس می باشد. اصل حاکمیت اراده در نظام رومی- ژرمنی مدرن به معنای مبنا بودن ارادة انسان در مشروعیت تعهدات و اعمال حقوقی است، این تنها ارادة طرفین می باشد که اعمال حقوقی را ایجاد و مشروع می کند و اگر محدودیتی هم وجود دارد این محدودیت به خاطر قانون ایجاد شده است. در فقه اعمال حقوقی امری است که شارع مسبب یا مصدق آن است و حجیت باید از سوی خداوند باشد مشکل اصلی حقوق ایران این است که سعی کرده رویکرد فقهی و اصل آزادی اراده را که از حقوق غربی وارد حقوق ایران شده جمع کند که به نظر نگارنده این درست نمی باشد و باعث چالش می شود و همچنین حقوق ایران در مورد قصد و رضا که از الزامات اراده می باشد در ایقاعات سکوت اختیار کرده است به خاطر این است که کلا اراده در ایقاعات با چالش ها و خلاء هایی همراه می باشد در این وضع یا باید فقها تمهیدات جدیدی بیندیشند و یا قانون ایران به تمامی اصل ازادی اراده را بپذیرد که این مورد نیز با وجود این که قانون تحت تاثیر فقه امامیه نوشته شده است ممکن نمی باشد البته فقها آزادی اراده در ایقاعات را بیشتر از عقود قبول دارند و قانون گذار اگر قصد و رضا را برای آزادی اراده در ایقاعات هم تعریف کند این مشکل حل خواهد شد منتها این چالش وقتی به صورت کلی بر طرف خواهد شد که قانون گذار اصل آزادی اراده در عقود و ایقاعات را به طور واضح و صریح مصوب نماید .