دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020320200922nature and hidden manifestation of god point of view Ibn Arabi and De Leonذات و تجلی غیبی خداوند از دیدگاه ابن عربی و د لئون1209741110.52547/jipt.2020.97411FAمریم السادات نوابی قمصریاستادیار گروه الهیات و معارف دانشگاه فرهنگیانJournal Article20200818Present paper is comparative search of point of view of Ibn Arabi, and Moses De Leon, well-known author of zohar, about nature and invisible manifestation of God. In ontology approach of two thinkers, about making clear nature of God and Him manifestation in creation ranks, there is considerable proximity. Nature of God is beyond existence in non-existence darkness. A light radiate of it and creation ranks one by one appear. Point of view Ibn Arabi and De Leon in invisible ranks two realms, absolute invisible manifestation and relative invisible manifestation, are discernible. these two realms are called with special phrases that demonstrate their realm particulars. In absolute invisible manifestation God has not relation to creation and relative invisible realm is the place of relation to creationمقالة حاضر پژوهش تطبیقی آراء ابنعربی و موسی د لئون نویسندة کتاب معروف زوهر در موضوع ذات و تجلی غیبی خداوند است. در رویکرد هستیشناسانه این دواندیشمند، در موضوع تبیین ذات خداوند و ظهور او در مراتب غیب، قرابت قابل تأملی ملاحظه میگردد. ذات از منظر وجودشناختی این دواندیشمند، در مرتبهای فراتر از وجود، در ظلمت عدم است. از ظلمت، نور وجود ساطع میگردد و مراتب هستی یکی پس از دیگری نمود مییابند. از منظر ابنعربی و د لئون در مراتب غیب به لحاظ ارتباط خداوند با خلقت، دو قلمرو تجلی غیب مطلق و غیب نسبی از یکدیگر قابل تشخیص است. این دو قلمرو نزد دو متفکر با تعابیر خاصی خوانده میشوند که ناظر بر خصوصیات مرتبهای خود هستند. درقلمرو غیب مطلق خداوند هیچ نسبتی با خلق ندارد و مرتبة غیب نسبی محل ارتباط خداوند با خلقت است.دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020320200922God's wisdom and will and the relationship between the two from in Ibn Sina and Descartesعقل و ارادة الهی و نسبت بین آن دو از نظر ابنسینا و دکارت21409742510.52547/jipt.2020.97425FAاکبر عروتی موفقعضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه بوعلی سیناابوالقاسم اسدیعضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان همدانJournal Article20191011the discussion of divine information and how to define , describe and explain them is of the most important and fundamental issues in words and philosophy during the history of human thought . among the divine attributes which are subject to many scientific controversies , the quality of science and will and the relationship between them are . Is the science of will ? or does it not involve the science and its function ? in other words , is the action of the independent subject immediately after reason and is only caused by it , or that it is sufficient for realization of an act of will of will to it and there is no necessity for the interference of reason . in this paper , the analytical - analytical method of reason and the relation between them are studied from the viewpoint of sheikh ibn Sina and Rene Descartes . according to ibn Sina , reason is preceded by the will and effect of the cause and effect of the cause and effect on all events and in his view the system of creation is good , but Descartes , contrary to Ibn Sina , has the will on reason - both in man and in God . In Descartes ' view , God is the creator of entities <br />and the quiddities maker's . Thus , in his view , even the eternal truths depend on the will of Godبحث اوصاف الهی و چگونگی تعریف، توصیف و تبیین آنها از مسائل بسیار مهم و اساسی کلام و فلسفه در طی تاریخ اندیشة بشری بوده است. از جمله صفات الهی که در معرض مناقشات فراوان علمیقرار داشته، صفت علم و اراده و رابطة بین آنها است. آیا علم از اراده بر میخیزد؟ و یا اینکه اراده مسبوق به علم و تابع آن است؟ به عبارت دیگر آیا فعل فاعل مختار بلافاصله پس از تعقل صرف به وجود میآید و تنها معلول آن است یا این که برای تحقق یک فعل تعلق اراده بر آن کافی بوده و هیچ ضرورتی برای دخالت عقل وجود ندارد. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی عقل و اراده و نسبت بین آن دو از منظر شیخالرئیس ابوعلیسینا و رنه دکارت بررسی شده است. مطابق نظر ابنسینا عقل مقدم بر اراده بوده و اصل ضرورت علیّ و معلولی بر همة اتفاقات حاکم است و از نظر او نظام خلقت احسن و اتقن است. ولی دکارت برخلاف ابنسینا اراده را بر عقل - هم در انسان و هم در خداوند- مقدم میدارد. از نظر دکارت خداوند هم خالق وجودات است و هم جاعل ماهیات. لذا از نظر وی حتی حقایق ازلی نیز به ارادة خداوند متکی هستند. دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020320200922Critique and Analysis of Education Based on Divine Illumination in Augustine's Philosophy of Languageنقد و تحلیل آموزش برمبنای اشراق الهی در فلسفة زبان آگوستین41609742910.52547/jipt.2020.97429FAمحسن بهلولی فسخودیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20191224The present paper aims to evaluate Augustine's view of education and its affinities with language in teacher talk. It accomplishes its aim by proposing three teaching models based on recollection, ostension, and illumination. Adopting a descriptive-inferential research method, the article first describes Augustine's view on the role of language and word in education and then discusses its implications for the method of teaching. According to Augustine, education, in its normal sense, begins with a focus on the use of words as indicators of reality, but, in later stages, it has to move from the verbal signs to the reality behind them as the primary purpose of teaching. The study shows that, based on Augustine's view in the illumination model, teaching and learning occur not through language but through internal understanding and some kind of insight and illumination. In fact, from Augustine's point of view,<em>هدف اصلی این مقاله بررسی دیدگاههای آگوستین دربارة آموزش و ارتباط آن با زبان در دیالوگ آموزگار با طرح سه مدل آموزش بر مبنای یادآوری، اشاره و اشراق است. در این مقاله با روش توصیفی استنتاجی ابتدا به شرح دیدگاه آگوستین دربارة نقش زبان و کلمه در آموزش پرداخته و سپس نتایج حاصل از آن در نحوة آموزش مورد بحث قرار گرفته است. به عقیدة آگوستین آموزش به معنای معمول آن با محوریت کاربرد کلمات به عنوان نشانههای واقعیت آغاز میشود اما در ادامه باید از نشانههای کلامی به سوی واقعیت نهفته در پشت آنها به عنوان هدف اصلی آموزش حرکت کرد. در نتیجة پژوهش نشان داده شده است که بر اساس نگرش آگوستین در مدل اشراق آموزش و یادگیری واقعی نه از راه زبان بلکه با درک درونی و به مدد نوعی قوه بینش و اشراق صورت میگیرد. در واقع از نگاه آگوستین آموزش به معنای دقیق کلمه تنها بر عهدة خداوند است و آموزگار انسانی نمیتواند به کسی چیزی بیش از آنچه که با آن آشنا بودهاند، بیاموزد. در ادامه دو نقد مهم بر این نگرش از سوی ویتگنشتاین و شفلر مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که با فهم دقیقتر نظریة آگوستین میتوان نقدهای مطرح شده را پاسخ گفت. </em>دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020320200922A Critical Study of Skeptical Views Raised on Impact of People of Scripture on Prophet of Islam (PBUH) and the Holy Quran with Emphasis on Orientalists’ Viewsبررسی و نقد شبهه تأثیرپذیری پیامبر(ص) و قرآن از اهلکتاب با تأکید بر آرای مستشرقان61869743810.52547/jipt.2020.97438FAسیدعلی شایگاندانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتیحسن سعیدیعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200816The holy Qur'an was revealed as universal Law to the great Prophet of Islam (PBUH) in an environment in which many religions including Judaism, Christianity, Magianism and Sabeanism had many followers. As a result, in addition to addressing the polytheists, the holy Prophet (PBUH) had many encounters with the monotheistic religions from the very beginning of his mission. A large number of the Quranic verses are dedicated to this topic. In reference to this environment, a dialogue between the followers of the Qur'an and other monotheistic religions was initiated and span throughout the history of Islam. As a result of their engagement with these discussions, some followers of these religions converted to Islam, but a great majority insisted on their opposition and carried out hostile actions against Islam. One of these hostile positions is the accusation that the holy Prophet (PBUH) did not know about Judaism and Christianity until he heard of them in Mecca and Medina. Unfortunately, a lot of pagans have fueled the opposition. All this has happened in the face of the fact that the holy Qur'an considers itself as the protector of the Torah and the Bible and levels criticisms against the errors that Christians and Jews were unaware of. Islamic scholars believe that, although Abrahamic religions and their scriptures have similarities, the Qur'an and the Prophet (pbuh) have not been influenced by the followers of Christianity due to the fact that the holy Qur'an consider itself protector of Abrahamic religions and explicitly invalidates a large number of the beliefs attributed to Christians and Jews. What reveals the necessity of this research is that it can pave the way for future research and call the attention of ordinary people at present and in future to these issues. Lack of concern and attention to these issues, especially from the perspective of pure Shiite Islam, may lead to destructive and harmful effects on Islam and the Quranic teachings. The present study is an attempt to extract the views of Orientalists and determine the boundaries of the issues while examining and criticizing the views expressed toward these issues from the perspective of the Shiite school. It intends to show how the opponents have relied on unreliable Islamic sources, made deviant, incomplete and incorrect interpretations, and most importantly drawn upon written and oral sources of the people of the scripture.قرآن کریم به عنوان شریعت جهانی در محیطی بر قلب پیامبر اعظم محمد مصطفی(ص) نازل شد که ادیان بسیاری اعم از یهودیت، مسیحیت، مجوسیت و صابعیت پیش از نزول قرآن مطرح بوده و پیروان بسیاری داشتند. از این رو پیامبر اکرم(ص) گذشته از تخاطب با مشرکان و در اصلاح اندیشههای رایج در میان پیروان این ادیان کوشش بسیاری داشته و آیات بسیاری از قرآن کریم نیز با همین هدف نازل شده است. به دنبال این معنا باب گفتگو در میان پیروان قرآن و دیگر ادیان توحیدی بازگردید و همواره این معنا در تاریخ اسلام جریان داشته و دارد. برخی از هواداران این ادیان نیز پس از مبارزات کلامی، به اسلام و قرآن ایمان آوردند و مسلمان شدند و بسیاری نیز به عناد خود ادامه و بر ضد اسلام اقدامات خصمانهای انجام دادند، از جملة این مواضع خصمانه این اتهام است که پیامبر اکرم(ص) از یهودیت و مسیحیت خبری نداشته جز آنچه از خود آنها در مکه و مدینه شنیده است و متأسفانه مشرکان متعددی به این فضا دامن زدهاند و حال آنکه قرآن کریم خود را مهیمن بر تورات و انجیل میداند و متعرض خطاهایی است که مسیحیت و یهودیت از آن خبر نداشتهاند از این رو دانشمندان اسلامیهمگی بر این اعتقادند که اگرچه اشتراکاتی در بین ادیان ابراهیمی و کتب مقدس آنان وجود دارد اما قرآن کریم صراحتاً خود را «مُهَیْمِن» بر آنان معرفی نموده و نه تنها قرآن و پیامبر(ص) متأثر از اهل کتاب و آموزههای آنان نبوده بلکه بسیاری از اعتقادات آنان توسط قرآن و پیامبر(ص) باطل شمرده شده و کتب مقدس نزد آنان نیز محرّف نامیده شده است.آنچه ضرورت این مقاله را آشکار مینماید این است که اینگونه نظریه پردازیها خصوصاً با رنگ و لعاب قرآنی، میتواند مبنا و بستری برای پژوهشهای دیگر پژوهشگران، مردم عادی علاقهمند به شناخت از اسلام در زمان کنونی و حتی در نسلهایآینده قرار گیرد لذا عدم واکنش یا عدم توجه دانشمندان نسبت به بررسی و نقد این آثار علمی، بهویژه از دیدگاه اسلام ناب شیعی در موضوع شبهه اقتباس قرآن از اهلکتاب، میتواند در این میدان فراخ بلامنازع آثار مخرب و زیانباری را متوجه اسلام و آموزههای قرآنی نماید. در این مقاله سعی بر آن است که پس از استحصال آرای مستشرقان و مشخص نمودن مرزبندی موضوع مذکور ضمن بررسی و نقد آن آراء از منظر مکتب تشیع به تأثیرپذیری برخی از این آراء از منابع غیرمعتبر اسلامی و برداشتهای ناتمام و ناصحیح آنها بهویژه از قرآن با تأکید بر اقتباس از مصادر کتبی و شفاهی اهل کتاب اشاره نماییم.دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020320200922Faith and Forgiveness: Luther᾽ modern interpretationایمان و آمرزیدگی: تفسیر نوین مارتین لوتر871089744210.52547/jipt.2020.97442FAعلی مرادیدانشجوی دکتری دانشگاه زنجانمریم سالمعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200107 Luther was trained in a theological and philosophical attitude similar to that of Augustine and Thomas Aquinas, but he saw their theological system as ineffective in providing an answer to the problem of forgiveness; therefore, following an answer to this religious crisis, suddenly on Paul treatises, and according to the preface to his works, states that he has discovered a new conception of the doctrine of faith and its connection with disobedience according to this verse from the treatise to the Romans: "In that justice God reveals and from faith to faith, as it is written, that the righteous will live by faith. " According to this verse, the way of salvation is to introduce faith and to interpret faith as God wants, and to forgive it as conditional on having this faith. In this account of the relationship of faith and forgiveness, Luther presents a mystical interpretation of Paul's revelation with Augustine's view, which is fundamentally controversial with Aquinas's view of faith and with Plagiuos on grace. In this research, we are going to present, with an analytical approach, an accurate account of Martin Luther’s view on the relationship between faith and forgiveness associated with graceلوتر در نگرشِ الهیاتی و فلسفی بسیار شبیه آگوستین و توماس آکویناس آموزش دیده بود، اما نظام الهیاتی آنها را در ارائة پاسخی دربارة چگونگی حصول آمرزیدگی ناکارآمد میدید، لذا با مراجعه به رسائل پولس بیان میکند که موفق به کشفِ تلقیِ جدیدی از آموزه ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی براساس کتاب مقدس شده است. او راه آمرزیدگی را ایمان معرفی میکند و ایمان را زیستن به گونهای که خدا میخواهد تفسیر میکند و مصداق این ایمان را مسیحگونهِ شدنِ بشر میداند. وی تفسیری عرفانی از رسائل پولس بههمراه نگرشی آگوستینی ارائه میدهد که گامیفراتر از دیدگاه پولس است و نیز اختلافاتی اساسی با دیدگاه آکویناس در خصوص ایمان و با پلاگیوس در خصوص فیض دارد. در این مقاله قصد داریم سیر دقیق معنا و مفهوم ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی را در اندیشة لوتر به روش تحلیلی بررسی نماییم.دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020320200922Critical Assessment of Ash’arites’ Exegetic Approach to Understanding Religious Texts Based on Ayatollah Jafar Sobhani’s Perspectiveارزیابی انتقادی رویکرد تأویلی اشاعره در فهم نصوص دینی از منظر آیهالله جعفر سبحانی1091329741810.52547/jipt.2020.97418FAابوذر رجبیعضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی0009-0006-4139-2946Journal Article20200721The use of interpretation in understanding texts has long been widespread among Islamic thinkers. Apart from a small group of thinkers from both religious sects who have not made use of this method, most Islamic thinkers utilize this method in the field of exegetic and theological discussions. However, no unitary approach does exist among the proponents and opponents. Some have had a maximal level of acceptance of this method in mind while others have limited it to a minimal level and still some others have taken the middle ground. The Ash'arite theologians, especially the earlier ones, do not deny the necessity of interpretation; however, they have practically avoided it, and the requirements and the outcomes of their views show no difference from those of traditionalists. Ayatollah Sobhani, as a theological commentator, considers the use of interpretation necessary but conditional to the observance of certain criteria and principles. He has leveled criticisms against the extremist and deviant approaches in the use of this method. Based on the findings of this study, he has critically analyzed the use of this method by the Ash'arites in interpreting the Quranic verses and concluded that their approach is contrary to reason and inspired transmission. Adopting a descriptive-analytical method, the present paper examines Ayatollah Sobhani's approach to the Ash'arite interpretive method.استفاده از روش تأویل در فهم متن از گذشته بین متفکران اسلامی رایج بوده است. فارغ از گروه خاصی از فریقین که از این روش استفاده نبردهاند و آن را نفی میکنند؛ عمدة اندیشمندان اسلامی از آن در حوزة مباحث تفسیری و کلامی استفاده میکنند. البته مواجهه یکسانی با آن در میان موافقان وجود ندارد. دستهای به پذیرش حداکثری این روش نظر داشته و برخی استفادة حداقلی و برخی از بهرة اعتدالی آن سخن میگویند. متکلمان اشعری بهخصوص در طبقة متقدمان اگرچه منکر کلی تأویل نیستند؛ اما عملاً از آن اجتناب ورزیدند و لوازم و نتایج دیدگاهشان تفاوتی با اهل حدیث ندارد. استاد سبحانی در مقام یک مفسر کلامی، در تفسیر آیات قرآن و روایات، استفاده از روش تأویل را منوط به رعایت ضوابط و شرایطی مجاز دانسته و به نقد رویکردهای افراطی و تفرطی در این عرصه میان متفکران اسلامی میپردازد. براساس یافتههای این پژوهش وی استفادة اشاعره از این روش را در تفسیر آیات قرآن نقد و ارزیابی کرده است و رویکردشان را خلاف عقل و نقل میداند. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، ضمن اشاره به ضرورت و جایگاه تأویل نزد ایشان، ارزیابی انتقادیشان را به اشاعره در بهرهگیری از آن دنبال خواهیم کرد.دانشگاه شهید بهشتیآینه معرفت2251-801020320200922The doctrine of the immortality of infidels in the doom of hell: A study of the theories of Feyz Kashani and Allameh Tabatabaiنگره خلود کفار در عذاب جهنم: بررسی نظریات فیض کاشانی و علامه طباطبایی1331609742210.52547/jipt.2020.97422FAمریم خوشدل روحانیعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیزهرا رحمانیدانشجوی ارشددانشگاه زنجانJournal Article20200203AbstractIn a rational approach to the afterworld, there are questions beyond reason that confront theologians and mystics and philosophers, which is one of the issues discussed in the resurrection and later life. Serious theologians, philosophers, and commentators are in charge of the quality of punishment and divine punishment for human actions .In the meantime, the amount of punishment and the duration of the punishment in the torment has affected most of the minds, because in Islam some of the sins of immortality have been punished and many verses of the Holy Quran have confirmed this .But the argument here is whether eternity in Hell will cause eternity in torment or whether the two immortals are at odds with one another .The vast majority of Islamic theologians and commentators, including the Imamiyyah, Ash'arites, and Mu'tazilites, have believed in the eternity of punishment for some inferno.There is a similar belief among Muslim philosophers, but among them Ibn al-'Arabi and his followers have a particular justification for retribution; they have used this argument differently for rational and transmutative reasons. Among the philosophers, commentators and traditions, Mulla Mohsen Feiz Kashani's theory is discussed and since Mullah Kashani is one of the influencers of Ibn Arabi's theory in this issue, we are trying to express Ibn Arabi's viewpoint.We are here to analyze the theory of Faiz Kashani in this regard. In short, it can be stated that the late Faiz, following Ibn Arabi, insisted on not being eternally tormented and saw no relation between eternity in hell and eternity in retribution; For all beings, the torment of the immortals in Hell is for a certain period of time, and then the Hell will enjoy a different kind of heavenly blessings that is proportionate to their temperament تقریباً همة دانشمندان مسلمان، در اصلِ جاودانگی و خلود در دوزخ اتفاق نظر دارند، اما این که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم و ابدی است یا ممکن است همراه با انقطاع عذاب باشد. مسئلهای است که محل اختلاف آراء واقع شده است. از نظر فیض کاشانی هیچ ملازمهای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد. بنابراین با توجه به مسئلة شمول رحمت واسعة الهی عذاب مخلدین در دوزخ، منحصر به مدت معینی است که پس از سپری شدن این مدت دوزخیان از نعیمیکه متفاوت با نعیم بهشتیان است بهره مند میشوند. از نظر علامه طباطبایی، قرآنکریم صراحتاً به خلود عذاب اشاره دارد و منقولات و روایات متعدد، نیز موکداین مطلب میباشد. بررسی دیدگاههای مختلف در این زمینه ما را بهاین نکات رهنمون میسازد: الف) خلود از جمله مسائلی است که به علت صفت فناپذیری در دنیا مطرح نیست. در نتیجه این مسئله مختص به روز قیامت بوده که پس از برپایی آن در مورد نعمت و نقمت مطرح خواهد شد؛ ب) خلود در دوزخ از مباحث مورد تأیید آیات و روایات است که در گروهها و قشرهای مختلف متفاوت است؛ ج) برخی به تاویل آیات و روایات مبادرت ورزیدهاند و به تفکیک مباحث خلود در دوزخ بدون خلود در عذاب قائل شدهاند.این مقاله درصدد است، با روشی تحلیلی و توصیفی به بررسی نظریات فیض کاشانی و علامه طبا طبایی در این مهم بپردازد.