تقویت تاب‌آوری براساس آموزه‌های رواقیان و مولانا

نرگس نظرنژاد؛ زینب میرزاپور؛ فروزان راسخی

دوره 23، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 117-138

https://doi.org/10.48308/jipt.2023.103663

چکیده
  رواقیان به‌عنوان فیلسوفان روان‌شناس و مولانا به‌عنوان روان‌شناس دین‌ مدار به تقویت تاب‌آوری توجه کرده‌اند. مقالة حاضر، حاصل مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای، در حوزة‌ فلسفة کاربردی برای شرح، تبیین و مقایسۀ اندیشۀ رواقیان و مولانا در خصوص راه‌های تقویت تاب‌آوری در مواجهه با مشکلات روزمرۀ زندگی است. اهمیت پژوهش حاضر در ارائة راهکارهای ...  بیشتر

تجدد امثال از دیدگاه اشاعره و مولانا

نفیسه صادقی؛ ذکریا بهارنژاد

دوره 21، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 17-36

https://doi.org/10.52547/jipt.2021.221026.1046

چکیده
  چیستی مفهوم تجدد امثال (تجدد اعراض) و تأثیر آن در تبیین در نظریۀ خلقت و ارتباط آن با حق- تعالی- از نظرگاه اشاعره و مولانا موضوع‌ این مقاله است. تحقیق حاضر می‌کوشد تا در روند نظم سازمان یافتة خود به‌ این مسئلة اصلی پاسخ دهد که‌ آیا بین‌ این دو دیدگاه در مسئلة تجدد امثال‌، تفاوتی وجود دارد؟ در فرض وجود تفاوت، ریشه‌ای‌‌ترین و اساسی‌‌ترین ...  بیشتر

فهم و برداشت مولانا از خدا، جهان، انسان

صالح حسن‌زاده

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1388

چکیده
  مولانا معتقد است که در پس همة پدیده‌های این عالم، وجودی است کامل، آگاه، نامتناهی و دارای همة صفات و اسمای حسنی. مولوی این وجود را خدا می‌نامد. خداوند منشأ و سرچشمة لایزال هستی و زندگی است. خداوند خالقی است که همة کائنات را از «عدم» و فقط به ارادة خویش آفریده است. کانون و محور اندیشة مولانا خداوندِ «فعال ما یشاء» و قادر مطلق است. به نظر ...  بیشتر