بررسی نسبیت گرایی در فلسفة اخلاق ریچارد مروین هیر

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

نسبی‌گرایی یکی از دیدگاه‌های مطرح در مباحث فلسفه، به‌ویژه فلسفة اخلاق است که در پرتو آن بسیاری از مباحث اخلاقی دستخوش تغییر و دگرگونی قرار می‌گیرند. تشخیص و بررسی و نقد ‌این موضوع از نگاه منطقی و عقلانی می‌تواند به تصمیمات اخلاقی صحیح و به تبع آن رفتار و عملکرد مناسب در شرایط متفاوت منجر شود. ریچارد مروین هیر نیز یکی از ‌اندیشمندان مطرح در فلسفة اخلاق است که با نظریة هدایت‌گرایی در فلسفة اخلاقی خود، ملاک‌ها و مناط‌هایی را در نسبیت احکام اخلاقی بیان و تلاش کرده است تا قضاوت‌های اخلاقی را با استفاده از متممِ قاعدة تعمیم پذیری توجیه کند. او سعی کرده است با نگاهی ممارست گونه در انجام اصول، وفق شرایط، فاعل اخلاقی را به مهارتی سوق دهد که بتواند به فعل صحیح اخلاقی بیانجامد. همچنین در تبیین نظریة خود، آگاهی نسبت به شرایط و آموزش در اصول اخلاقی را در احکام اخلاقی دخیل دانسته است و در نهایت برای انسجام و قوت دیدگاه خود مبانی آن را به تفکر شهودی و نقدی پیوند می‌دهد. در‌ این مقاله سعی شده است ‌این موضوع به صورت نظری، از منظر مروین هیر بررسی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Examination of Relativism in Richard Mervyn Hare's Moral Philosophy

نویسندگان [English]

  • Mahdi Misaghinezhad 1
  • mahdi najafiafra 2
  • Mohammad Akvan 3
1 PhD student, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (corresponding author)
3 Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the important viewpoints in philosophy, especially in moral philosophy, is “relativism”. The critical and rational examination of relativism can lead to the right moral decisions and, accordingly, the right action in different circumstances. Richard Mervyn Hare is one of the prominent moral philosophers, who in his moral philosophy, speaking of relativism and realism, has expressed the criteria for the relativity of moral judgments. By using the rule of “generalizability”, he has tried to justify the moral judgments. Also, considering the role of practicing in using the moral principles according to the circumstances, he has tried to lead the moral agent to a skill that leads to the right moral action. Besides, in explaining his moral theory, Hare considers knowing the circumstances and teaching the moral principles as effective in making moral judgments, and finally, he links the foundations of his viewpoint to intuitive and critical thinking in order to strengthen it and to make it coherent. In this paper, we have tried to examine Hare’s viewpoint about relativism from a theoretical perspective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Richard Mervyn Hare
  • relativism
  • ethics
  • moral principles
Barnes, Barry, and David Bloor. (1982). "Relativism, Rationalism and the Sociology of Knowledge." Rationality and Relativism: 21-47.
Feyerabend, Paul. (1978). Science in a Free Society (SFS). London: NLB.
Frankena William K. (2014). Ethics. Translated by Hadi Sadeqi. Qom: Taha Cultural Institute. (In Persian)
Hare, Richard Mervin. (1981). Moral Thinking, Its Levels, Method, and Point. New York: Oxford University Press.
Hare, Richard Mervin. (1989). “Ethics”. In The Concise Encyclopedia of Western Philosophy and Philosophers, edited by James Opie Urmson & Jonathan Rée.
Hare, Richard Mervin. (1992). “Universalizability”. Encyclopedia of Ethics, Vol. 2. Edited by Lawrence C. Becker. Chicago and London: St. JAMES Press.
Hare, Richard Mervin. (1994). “Moral Philosophy”. Translated by Saeidi-Mehr. Keyhan Andishe, 52. (In Persian)
Hare, Richard Mervin. (2001). “Descriptive Meaning and Moral Principles”. Translated by Amir Divani. Arghanoon, 16. (In Persian)
Hare, Richard Mervin. (2005). Language of Morals. Translated by Amir Divani. Tehran: Taha Cultural Institute. (In Persian)
Hare, Richard Mervin. (2019). Applications of Moral Philosophy. Translated by Almasi, Kurush. Tehran: Mahris. (In Persian)
Hollingdale, R. J. (2009). A New History of Western Philosophy. Translated by Abdulhossein Azarang. Tehran: Qoqnoos. (In Persian)
Hoseini, Sayyid Akbar. (2002). “The Possibility of Moral Reasoning in Hare's Recommendationism”. Maʿrifat, 11 (54);
Jawadi, Muhsin, & Mustafa Salatin. (2014). “Report and Analysis on Ayatullah Jawadi Amuli's Viewpoint about the Ethical Relativism”. Revelatory Ethics, 1 (1): 73-100. (In Persian)
Kellenberger, J. (2008). Moral Relativism: A Dialogue. Rowman & Littlefield Publishers
Malayeri Muhammad Hossein. (2012). “Reflections on Relativism, Absolutism and Objectivity”. Rahbord, 21 (64): 293-323. (In Persian)
Mesbah Yazdi Muhammad Taqi. (2002). The Philosophy of Morality. Tehran: Islamic Development Organization. (In Persian)
Motahhari Murtiza. (2001). Collection of Works. Tehran: Sadra. (In Persian)
Nilson, Kai. (1967). “Ethical Relativism and the Facts of Cultural Relativy”. Social Research, 33: 35-49.
Pojman Louise. (1997). “Critique on Moral Relativism”. Translated by Mahmud Fathali. Naqd Va Nazar, 13-14: 324-43. (In Persian)
Pojman, Louise, & James Fieser. (2012). Ethics Discovering Right and Wrong. United States of America.
Ralz John. (1997). “The Basis of Justice in the Theory of John Rawls”. Translated by Hossein Tavasoli. Naqd Va Nazar, 10-11: 122-49. (In Persian)
Shapiro, Dan. (2008). What is Ethical Relativism? Presentation to the Knights of the Round Table, Research Associate Sheldon Chumir Foundation for Ethics in Leadership October 14.
Sheehy, Paul. (2006). “Moral Relativism”. Richmond Journal of Philosophy, 13. http://www.richmond-philosophy.net/rjp/rjp_back_issues.php
Zamani, Mahdi. (2010). “An exploration of Recommendationism in Moral Philosophy”. Metaphysics, 9-10. (In Persian)
Zamani, Mahdi. (2012). “Method of Moral Reasoning in Hare”. Ethical Research, 3.
Zare‘ Ganjarodi, Murtiza. (2016) “Functions of Critical Thinking in Ethics from Hare's Point of View”. Philosophical Meditations, 18. (In Persian)