دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
دوره 9 (1388)
دوره 8 (1387)
دوره 7 (1386)
دوره 6 (1385)
دوره 5 (1384)
تعداد مقالات: 7
تقریری جدید از دیدگاه ویلیام آلستون در باب اعتبار معرفتشناختی تجربة دینی
دوره 8، شماره 4 ، دی 1387
چکیده
آیا باورهای برآمده از تجربههای دینی موجه هستند؟ ویلیام آلستون میکوشد با تکیه بر همساختاری تجربههای دینی با تجربههای حسی نشان دهد که باورهای برآمده از تجربههای دینی هم درست به اندازة باورهای برآمده از تجربههای حسی موجه هستند. در این مقاله میکوشیم، با رویکردی متفاوت، از دیدگاه او در این خصوص دفاع کنیم. در این خصوص، ابتدا ... بیشتروظایف اخلاقی در دیدگاه دیوید راس
دوره 8، شماره 4 ، دی 1387
چکیده
سر ویلیام دیوید راس برجستهترین چهرة اخلاق وظیفهگرا پس از کانت است. در این مقاله، به تبیین نظریة ابتکاری او مبنی بر تفکیک «وظایف اخلاقی در نگاه نخست» از «وظایف در مقام عمل» برای حل مشکل تعارض وظایف، که اخلاق کانت با آن مواجه بود، میپردازیم. همچنین برخی از آراء مهم فرا اخلاقی او را که در دیدگاه هنجاری مؤثر است، بیان خواهیم کرد. راس ... بیشترنقد و بررسی اهم تقاریر برهان وجودی در فلسفة غرب
دوره 8، شماره 4 ، دی 1387
چکیده
در تاریخ اندیشة بشری، برای اثبات وجود خدا راهها و شیوههای گوناگونی ارائه شده است. در میان براهین اثبات وجود خدا، برهان وجودی بحث برانگیزترین آنها بوده است. برهان وجودی با تحلیل مفهوم خداوند، وجود واقعی او را اثبات میکند. این برهان از هر گونه مفهوم تجربی فراتر رفته است. سابقة تاریخی برهان وجودی به ارسطو میرسد، اما این آنسلم ... بیشترتعالی معنوی انسان در آموزه های مولانا
دوره 8، شماره 4 ، دی 1387
چکیده
در عرفان اسلامی، انسان، موجودی ذومراتب با ساحتهای وجودی مختلف است که هر یک از آنها دریچهای به وجود پر رمز و راز این معمای هستی است. در میان عارفان مسلمان، چهرة مولانا جلالالدین رومی در کشف رازهای درونی انسان و گشودن اسرار وجودی او بسیار برجسته است. مولوی با بهره گیری از تعالیم عمیق دینی و تجربیات عارفان پیش از خود و آمیختن آنها ... بیشترنقش الهیات سلبی در تبیینهای انسانمحورانه از وحی در اسلام
دوره 8، شماره 4 ، دی 1387
چکیده
در این مقاله، ابتدا در بحث از مدلهای گوناگون در تبیین انسانمحورانة وحی که بهویژه در آثار خاورشناسان مطرح شده به هفت مدل اشاره شده است. نویسنده درصدد است نشان دهد که بنیاد مشترک در همة این تبیینها نوعی از رویکرد سلبی در الهیات در دورة جدید است. بر اساس این رویکرد، خداوند موجودی بهکلی متعالی از انسان و جهان است و در کار تاریخ و ... بیشترعقل فعال ابن سینا در نظر توماس آکوئیناس
دوره 8، شماره 4 ، دی 1387
چکیده
جایگاه عقل فعال در فلسفۀ مشاء مسئلهای بغرنج است. یکی از مطالبی که در بارۀ آن وجود دارد این است که ارسطو از عقل فعال سخن نگفته، اما شارحان اسکندرانی و نوافلاطونی وی آن را ساخته و پرداختهاند. ابنسینا به عنوان فیلسوفی مستقل-که به اشتباه وی را نمایندۀ مشاء در حکمت اسلامی معرفی کردهاند و خود وی این مسئله را رد میکند- در بارۀ عقل ... بیشترهرمنوتیک و کلام
دوره 8، شماره 4 ، دی 1387