palette
هویت سلوکی فلسفه‌: مقایسه افلاطون و سهروردی

چکیده

نظام­پردازی هر فیلسوف و روی­آورد او به مسائل فلسفی، متأثر از انگاره وی از فلسفه­ است. این انگاره، به مثابه نقشه­ای برای سامان فلسفی است. در این مقاله به مقایسه انگاره افلاطون و سهروردی از فلسفه می­پردازیم. از آنجا که یکی از مواضع شناخت انگاره فیلسوف، تعریف وی از فلسفه است، تحلیل مقایسه­ای تعریف افلاطون و سهروردی از فلسفه را که با جهت­گیری نظام فلسفی آنان نیز سازگار است، به عنوان رهیافتی برای کشف انگاره آنان، برمی­گزینیم. هر دو فیلسوف، نگاه فرایندی به فلسفه دارند و فلسفه را گذار از عالم کثرت به عالم وحدت می­دانند. برای هر دو، ثمره این گذار مشاهده حقایق، در پرتو اشراق است. از نظر افلاطون، حیرت، درگیری وجودی با پرسش فلسفی و اشتیاق به حکمت، مراحل ابتدایی فرایند فلسفه­اند که به تحلیل درون فیلسوف اختصاص دارند . تمرین مرگ، راهکار افلاطون برای گذار از محسوسات است. ولی سهروردی بدون پرداختن به تحلیل درون فیلسوف، این فرایند را با انسلاخ از دنیا می­آغازد. غایت فلسفه، برای افلاطون تشبه به اله و هم­نشینی با او وجاودانگی است و در نگاه سهروردی، نهایت حکمت بی نهایت است.     

واژگان کلیدی
افلاطون - تشبه به اله - تمرین مر‌گ- سلوک - سهروردی.

منابع و مآخذ مقاله

- اخوان الصفا،(1412) رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء، بیروت: الدار الاسلامية.

- افلاطون،(1356) دوره کامل آثار افلاطون. ترجمه محمد حسن لطفی. جلد1و2 و 3. تهران: خوارزمی.

- بهشتی، محمدرضا، (1378) «نگرشي تاريخي به تحول مفهوم آرخه از ‏پيش سقراطيان تا ارسطو» در مهدوی‌نامه: جشن‌نامه استاد یحیی مهدوی، به کوشش سید حسن عرب و علی اصغر محمدخوانی. تهران: هرمس.

- داوری اردکانی، رضا،(1379) فلسفه چیست، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

-سهروردی، شهاب الدین،(1383) حکمه الاشراق ترجمه و شرح سید جعفر سجادی، تهران: دانشگاه تهران. -سهروردی، شهاب الدین،(1375) مجموعه مصنفات شیخ اشراق ، ج1و2و3 به تصحیح و مقدمه هانری کربن و سید حسین نصر و نجف‌قلی حبیبی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

-مصباح الشریعة، (1400 ) بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.

- کندی، ابویوسف یعقوب بن اسحاق، (بی‌تا) مجموعه رسایل کندی. تهران: علمی و فرهنگی.

- گاتری، دبلیو.کی.سی،(1378) افلاطون. ترجمه حسن فتحی. تهران: فکر روز.

- هایدگر، مارتین،(1382) «نظریه حقیقت». ترجمه عطیه زندیه. پژوهشنامه متین. شماره 20. صص 91-122.

- Bollert , David. (2010). ” The Wonder of Humanity in Plato’s Dialogues” Kritike vol:4. No:1 . 174-198.

- Hadot, Pierre.(1995) . philosophy as a way of life. edited with an introduction by Arnold Davidson. Oxford UK: Blackwell.

____________.(2002). what is ancient philosophy. translated by Michael Chase. Cambridge . Massachusetts . London. England: the Belknap press of Harvard University press .

Cohen, Maurice (1976).” Dying as Supreme Opportunity: A Comparison of Plato's "Phaedo" and "The Tibetan Book of the Dead"” Philosophy East and West. Vol: 26. No: 3. pp: 317-327.

- Owens, Joseph.(1987). “Aristotle's Notion of Wisdom” Apiron: A Journal for Ancient Philosophy and Science. Vol: 20. No: 1 .pp.1-16 .


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.