نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی ارشد فلسفة دانشگاه فردوسی
2 دانشیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه رضوی مشهد
چکیده
به عقیدة حکما شناخت حق تعالی، از بالاترین کمالات انسانی است.این شناخت متضمن ابعاد مختلفی است. یکی از جنبههای شناخت خداوند، شناخت صحیح صفات اوست.این نوشتار، با به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، میکوشد تا بهاین پرسش پاسخ دهد که «آیا اتصاف حق تعالی، به صفات فعلی جایز است؟». به منظور پاسخ بهاین پرسش به تقریر و تبیین معنا صفات فعلی، زمینه و عوامل پیدایش اعتقاد بهاین قبیل صفات، تفسیر حکما ازاین صفات و محذوراتاین نظریه مطرح و در نهایت، دیدگاه قابل قبول ارئه شده است. نتیجة حاصل از بررسی «نظریة صفات فعلی» چنین است که اگرچه حق تعالی در مرتبة فعل متصف به صفاتی میگردد اما صفات فعل به آنگونه که مشهور تفسیر میکنند، اولاً ریشه در فهم برخی محدثین سدههای نخستین از ظاهر بعضی روایت، دارد ثانیاً مستلزم انتقادات چشمگیری از جمله استناد ضعف و نقصان به حق تعالی است درحالیکه با بررسی تفسیر اهل حکمت از روایات مذکور، روشن میشود که آن روایات اساساً مستلزم پذیرش صفات فعلی نیستند همچنین روایاتی صریح خلاف ادعای قائلان به صفات فعلی وجود دارد که نشان میدهد صفاتی چون خالق، رازق و... عین
ذاتاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explanation and Evaluation of the Theory of Attributes of the Act
نویسندگان [English]
- zahra mousavi bayei 1
- seyedMuhammad Mousavi 2
1 Master student of philosophy at Ferdowsi University
2 Associate Professor of Islamic Philosophy and Theology, Razavi University of Mashhad
چکیده [English]
According to Islamic philosophers, knowing the Supreme Being is one of the highest level of human spiritual perfection. Knowing the Supreme Being involves different dimensions. One aspect of knowing God is knowing His attributes correctly. Adopting a descriptive-analytical method, the present article attempts to answer the question: Is it legitimate to describe the Supreme Being with attributes of the act? In order to answer this question, we define the meaning of attributes of the act, explain the context and factors contributing to belief in such attributes, present the interpretation of the Islamic philosophers of these attributes and the limitations of this theory and finally, offer an acceptable view. The result of the study of the
"theory of attributes of the act" reveals that although the
Supreme Being is described by some attributes of the act, the way these attributes are understood firstly is rooted in popular interpretation of some early narrators, and secondly is subject to some significant criticism like weakness and deficiency of the Almighty Allah. A survey of the interpretations of the Islamic philosophers from these narrations shows that they do not necessarily require the acceptance of attributes of the act. Besides, there are some narrations that show some attributes of the act like Creator, All-provider, etc. are exact representation of the Essence of God.
کلیدواژهها [English]
- divine attributes
- action attributes
- perfection of essence
- emptiness of essence from perfection
- defect
1419ق.
1404ق.
المرعشی النجفی، 1413ق.
تبریز ، بنى هاشمى، 1381ق.
دانشپژوه، تهران ، فلسفهایران، 1358.
حسینی، قم ، مکتبـة آیـة الله المرعشی النجفی ، 1406ق.
حبیبى، تهران ، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1375.
فلسفه،1360.
تحقیقات فرهنگى، 1398ق.
حکمت اسلامی صدرا، 1378.
الاسلامی، 1391.
مشهد، نشر مرتضى، 1403ق.
ناصح، قم ، دار المعارف الإسلامیـة ،1411ق.
علیه السلام، 1406ق.
ارشاد اسلامی، 1415ق.
تمدن اسلامی،1373.
الخیام، 1403ق.
اسلامی، 1407ق.