نگرشی بر اندیشة کلامی- سیاسی آل‌نوبخت(با تکیه بر نظریة امامت)

محمدحسین جمشیدی؛ داود سبزی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1392

چکیده
  لزوم تحول و بازنگری اندیشة کلامی - سیاسی شیعه در ارتباط با بحران غیبت امری مهم است که پایه‌های آن توسط امامان شیعه ریخته شد، اما در دوران غیبت، نوبختیان نقش اصلی را در این تحول ایفا کردند. اندیشمندان نوبختی در فضای بحرانی غیبت در عرصة کلام سیاسی به بررسی مسائل اساسی و مشکلات واقعی مکتب امامیه پرداختند. تلاش این بزرگان برای پاسخ به مسائل ...  بیشتر

جستاری در شأن ولایت تکوینی امامان علیهم‌السلام

محمدحسین فاریاب

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1392

چکیده
  ولایت تکوینی به معنای ولایت بر نظام تکوین از مسائلی است که همواره ذهن عالمان را به خود مشغول کرده است. آنچه در این نوشتار می‌آید، پرده‌برداری از معنای این اصطلاح و برخورداری یا عدم آن در حق امامان شیعی علیهم ‌السلام است. بر اساس مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش، ولایت تکوینی می‌تواند به دو گونة ولایت در تکوین و ولایت بر تکوین تصویر ...  بیشتر

بازخوانی صوفیان از روایات ائمة شیعه

مریم شعبانزاده؛ رضا رضایی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1392

چکیده
  ادبیات صوفیانه نگاهی از لون دیگر به الهیات و دین است که در آن، باورها و پنداشت‌ها تغییر رنگ و معنا داده است. صوفیان مسلمان چون گیاه نورسته‌ای بودند که ازدامان اسلام برخاستند ولی با نگاهی دیگر به جهان پیرامون خود نگریستند و عوالم معنایی تازه‌ای ساختند. بی‌تردید این گیاه نورسته از آبشخور قرآن و سنت که در روایات پیامبر و بزرگان دین ...  بیشتر

بررسی معقولیت دلالت کرامت (وقایع خارق عادت دینی) در تطبیق میان اسلام و مسیحیت

رضا برنجکار؛ محمدجواد دانیالی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1392

چکیده
  وقایع خارق عادت بسیاری در دوران پس از پیامبران، در اسلام و مسیحیت نقل می‏شوند. دربارة اصل وجود و دلالت این وقایع که در اسلام به نام کرامت و در مسیحیت به نام کلی معجزه خوانده می‏شوند اختلاف نظر‏هایی وجود دارد، اما در بسیاری از موارد نشانه‏ای از اعتبار الهی و حقانیت معرفی می‏گردند. مشکل مهم آن‌جا رخ می‏دهد که برفرض اعتبار یکسان نقل ...  بیشتر

عنایت الهی نسبت به جهان هستی از نگاه سه فیلسوف یهودی، مسیحی و اسلامی‌( ابن‌سینا، ابن میمون و توماس آکوئینی)

سیدمحمد اسماعیل سیدهاشمی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1392

چکیده
  از مباحثی که در الهیات فلسفی یهود، اسلام و مسیحیت بدان پرداخته شده رابطة وجودی و تدبیری خدا با جهان است. این مسئله که با عنوان "عنایت یا مشیت الهی"مطرح شده است در واقع از تمایز‌های مهم الهیات فلسفی در حوزة ادیان ابراهیمی‌با فلسفه‌های یونانی است، چرا که در الهیات یونانی به رابطة ایجادی بین مبدأ هستی و جهان توجه نشده است بلکه اصل ، عدم ...  بیشتر

تقسیم موجود به واجب و ممکن، ابتکار فلسفی فارابی و ابن‌سینا

مریم سالم

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1392

چکیده
  ابن‌سینا در ارائه نظریات وجودشناسانة خود از دو واژة وجوب و امکان که ابتکار فارابی بودند، بسیار مدد می‌گیرد، دو واژه‌ای که سبقة کمرنگی در آراء فلاسفة پیش از فارابی و ابن‌سینا دارد و جسته و گریخته می‌توان ردپایی از آنها را نزد فلاسفة یونان باستان یافت، این ردپا در ارسطو پررنگ‌تر می‌شود، اما به شکل منطقی مطرح می‌شود نه فلسفی و در ...  بیشتر

تحلیل‌های نادرست از قاعدة اعتدال ارسطو

حسین اترک

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1392

چکیده
  قاعدة اعتدال هستة مرکزی فضیلت‌گرایی اخلاقی ارسطو است. بر اساس این قاعده، همة فضایل اخلاقی در حد وسط قرار دارند و رذایل اخلاقی همه ناشی از افراط و تفریط در اعمال و عواطف است. شارحان و ناقدان گاه در فهم این قاعدة مهم دچار اشتباه و اختلاف شده‌اند؛ یکی از نقاط اختلاف تفسیر معناشناختی یا عمل‌گرایانه از قاعدة اعتدال است؛ تفسیر اعتدال به ...  بیشتر