شیخ رییس ابو علی سینا. رسالة منطق دانشنامة علایی. مقدمه، حواشی و تصحیح از: محمد معین و سید محمد مشکوة، تهران، انتشارات انجمن آثار ملی، 1331 [بازچاپ: همدان، دانشگاه بوعلی سینای همدان و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1383].
______، الهیات دانشنامة علایی، مقدمه، حواشی و تصحیح از: محمد معین، تهران، انتشارات انجمن آثار ملی، 1331 [بازچاپ: همدان، دانشگاه بوعلی سینای همدان و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1383].
______، طبیعیات دانشنامة علایی، مقدمه، حواشی و تصحیح از: سید محمد مشکوة، تهران، انتشارات انجمن آثار ملی، 1331[بازچاپ: همدان، دانشگاه بوعلی سینای همدان و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1383].
______، [منسوب]. قراضـة طبیعیات، تصحیح از: غلامحسین صدیقی، تهران، انتشارات انجمن آثار ملی، 1332.
______، الشفاء، المنطق، المدخل، تصحیح از: ابراهیم مدکور و دیگران، قاهرة: المطبعـة الأمیریـة، 1952/1371 ق.
______، الشفاء، المنطق، المقولات، تصحیح از: ابراهیم مدکور و دیگران، قاهرة: الهیئـة العامـة لشئون المطابع الأمیریـة، 1959/1378ق.
______، الشفاء، الإلهیات، 2 جلد، تصحیح از: ابراهیم مدکور، الأب ژرژ قنواتی، محمد یوسف موسی، سلیمان دنیا و سعید زاید، قاهرة: الهیئـة العامـة لشئون المطابع الأمیریـة، 1960/1380 ق.
______، الشفاء، الطبیعیات، السماع الطبیعی، تصحیح از: ابراهیم مدکور و سعید زاید، قم المقدسـة، منشورات مکتبه آیـة اللّه العظمی المرعشی النجفی، 1405ق.
______، و دیگران. سه رسالة موسیقی در فارسی، موسیقی دانشنامة علایی، موسیقی رسائل اخوان الصفاء، کنز التحف، تصحیح از: تقی بینش، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1371.
______، دانشنامة علایی، منطق و فلسفة اولی، تصحیح از: سید احمد خراسانی، تهران، کتابخانة فارابی، 1360 [چاپ نخست، تهران،شرکت مطبوعات و چاپ، 1315].
______، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تصحیح از: محمد تقی دانش پژوه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1387.
______، رسالة منطق دانشنامة علایی، همراه با واژهنامة توصیفی، شرح و تصحیح از: نواب مقربی. مقدمه از: قاسم پورحسن، تهران، انتشارات بنیاد صدرا، 1391.
______، دانشنامة علائی، منطق، طبیعیات، موسیقی، الهیات، مقدمه، حواشی و تصحیح از: محمد معین، سید محمد مشکوة و تقی بینش، دیباچه از: منوچهر صدوقی سُها، تهران، مولی، 1394.
______، الحکمـة العروضیـة، تصحیح از: محسن صالح، بیروت، دار الحدیث، 2007.
بهمنیار بن مرزبان، التحصیل، تصحیح از: مرتضی مطهری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1375.
بیرونی خوارزمی، ابوریحان محمد بن احمد، کتاب التفهیم لأوائل صناعـة التنجیم، مقدمه و تصحیح از:جلال الدین همایی، تهران، انتشارات انجمن آثار ملی، 1351.
سهروردی، شهاب الدین یحیی، المشارع والمطارحات، منطق، تصحیح از: مقصود محمدی و اشرف عالیپور، تهران، حق یاوران، 1385.
خفری، شمس الدین محمد، رسالـة فی التحقیق الهیولی، تصحیح از: عبدالعلی بهادری، بیتا،
بیجا.
غزالی، ابوحامد محمد، مؤلفات الغزالی، تصحیح از: عبد الرحمن بدوی، کویت: وکالـة المطبوعات، 1977.
______، مقاصد الفلاسفـة، تصحیح از: محمود بیجو، دمشق، مطبعـة الصباح، 2000/1420 ق.
ساکت، سلمان. «نکاتی دربارة کشف المحجوب ابو یعقوب سجستانی»، در آینة میراث، شماره 57 (پاییز و زمستان 1394)، ص199-189.
صدوقی سها، منوچهر، پدیدارشناخت تاریخ استعلایی فلاسفة اسلامی، دو جلد، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1393.
طاهری، حمید، «بررسی و تحلیل زبان دانشنامة علایی» در مجموعه مقالات همایش حکمت سینوی، 1388، 1-14.
محمودی بختیاری، بهروز و نفیسه سرایلو، «ویژگیهای زبانی متن دانشنامة علایی ابنسینا»، نشریة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز 204 (تابستان 1387)، ص232-195.
متینی، جلال. «هدایـة المتعلمین فی الطب، قدیمیترین کتاب طبی فارسی»، در مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد 1/1 (بهار 1344)، ص62-49.
متینی، جلال، «دربارة دانشنامة میسری»، در مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد 31/3 (پاییز 1351)، ص628-593.
______، «حدود ابتکار ابوریحان بیرونی در ساختن لغات علمی فارسی»، در مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد 35/3 (پاییز 1352)، ص445-433.
معین، محمد، «لغات فارسی ابن سینا و تأثیر آنها در ادبیات»، در ذبیح الله صفا، جشن نامة ابنسینا، چهار جلد، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1384 (چاپ اول 1334-1331)، جلد دوم، ص359-342.
Amin Beidokhti, Hanif. “Suhrawardī on Division of Aristotelian Categories,” in Abdelkader Al Ghouz (ed.), Islamic Philosophy from the 12th to the 14th Century. Bonn: Bonn University Press, 2018, 377–408.
Bertolacci, Amos. The Reception of Aristotle’s Metaphysics in Avicenna’s Kitāb al-Šifāʾ: A Milestone of Western Metaphysical Thought. Leiden: Brill, 2006.
Gutas, Dimitri. Avicenna and the Aristotelian Tradition: Introduction to Reading Avicenna’s Philosophical Works. Leiden: Brill, 2014, second revised edition.
Hourani, George. “The Chronology of Ghaziili's Writings,” inJournal of the American Oriental Society 79/4 (1959): 225–233.
Hourani, George. “A Revised Chronology of Ghaziili's Writings,” inJournal of the American Oriental Society 104/2 (1984): 289–302.
Janssens, Jules L. “Le Dānesh-Nāmeh d’Ibn Sīnā: un texte à revoir?” Bulletin de philosophie médiévale 28 (1986), 163–177; repr. in his Ibn Sīnā and His Influence (2006), no. VII. English trans. by Sophie Lee, “The Dânesh-Nâmeh of Ibn-Sînâ: A Text to Revisit?”
______, “Les Ta'liqat d'Ibn Sina - Essai de structuration et de datation,” in Alain de Libera, Abdelali Elamrani-Jamal and Alain Galonnier (eds), Langages et Philosophie, Hommage à Jean Jolivet. Paris: J. Vrin, 1997, 109–122.
Kalbarczyk, Alexander. Predication and Ontology: Studies and Texts on Avicennian and Post-Avicennian Readings of Aristotle’s Categories. Berlin: De Gruyter, 2018.
Lammer, Andreas. The Elements of Avicenna’s Physics: Greek Sources and Arabic Innovations. Berlin: Walter de Gruyter, 2018.
Lohr, Cahrles H. “Logica Algazelis: Introduction and Critical Text,” in Traditio 21 (1965): 223–290.
Michot, Yahya (8 June 2014). “Avicenna, Bahmanyâr and the ʻIshârât,ʼ” presented in London, (forthcoming).
Nasr, Seyyed Hossein. Three Muslim Sages. New York: Caravan, 1965.
Nasr Seyyed Hossein & Mehdi Aminrazavi. Anthology of Philosophy in Persia, Vol. 1: From Zoroaster to Khayyam. London: I.B.Tauris & The Institute of Ismaili Studies, 1999.
Reisman, David C. The Making of the Avicennan Tradition: The Transmission, Contents,and Structure of Ibn Sīnā’s al-Mubāḥaṯāt (The Discussions). Leiden: Brill, 2002.
Sabra, A. I. Avicenna on the Subject Matter of Logic, in The Journal of Philosophy 77/11 (Nov. 1980): 746–764.
Simplicius, On Aristotle's “Categories 1-4”. Trans. by Michael Chase. Ithaca; New York, 2003.
Thom, Paul. “The division of the categories according to Avicenna.” In Aristotle and the Arabic Tradition. Ed. by Ahmed Alwishah and Josh Hayes. Cambridge: Cambridge University Press, 2015, 30–49.
Treiger, Alexander. “Avicenna’s Notion of Transcendental Modulation of Existence (taškīk al-wuğūd, analogia entis) and Its Greek and Arabic Sources,” in F. Opwis and D. Reisman, Islamic Philosophy, Science, Culture and Religion: Studies in Honor of Dimitri Gutas. Leiden: Brill, 2012, 327–363.
Zonta, Mauro. “‘Sostanza’, ‘essenza’ e ‘quiddità’ nelle diverse lingue delle letterature filosofiche medievali: una proposta di comparazione storico-linguistica,” in Studia graeco-arabica 2 (2012): 321-330.