ابوالقاسم زاده، مجید، «معناشناسی ذاتی در حسن و قبح ذاتی»، نشریةحکمت اسلامی، سال دوم، شمارة1، ص64-33، بهار1394.
استرآبادی، محمد جعفر، البراهین القاطعه، 4ج، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1382.
احمد، محمد شریف، فکرۀ القانون الطبیعی عند المسلمین دراسـۀ المقارنـۀ، الجمهوریـۀ العراقیه، بغداد، دارالحریه للطباعه، 1980.
انصاری، مرتضی، مطارح الانظار، بیجا، مؤسسة آل البیت للطباعه و النشر، بیتا.
إیجی، میر سید شریف، شرح المواقف، 4 ج، تصحیح بدر الدین نعسانی، قم، الشریف الرضی، 1325ق.
تفتازانی، سعدالدین، شرح المقاصد، 5ج، قم، الشریف الرضی، 1409ق.
جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم شرح حکمت متعالیه، چ5، قم، مرکز نشکر اسراء، 1393.
______، فلسفة حقوق بشر، چ6، قم، مرکز نشر اسراء، 1389.
جوادی، محسن؛ رحیم دهقان، «اخلاق مبتنی بر طبیعت؛ بررسی رهیافت هستی شناختی طباطبائی و فینیس»، فصل نامه پژوهشهای فلسفی کلامی، دانشگاه قم، شمارة67، ص26-7، بهار1395.
حائری یزدی، مهدی،کاوشهای عقل عملی، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1361.
الحریثی، احمد، المعتزله و الاحکام العقلیه و مبادی القانون الطبیعیه، بغداد، نشر دار الورّاق، 2011.
حلی، یوسف، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، چ2، قم، مؤسسة امام صادق علیه السلام، 1382.
دهقان، رحیم، کاربرد اخلاقی عقل؛ بررسی نگرش ملاصدرا و قاضی عبدالجبار، قم، نشر ادیان، 1393.
دیوانی، امیر؛ رحیم دهقان، «ملاصدرا و قاضی عبدالجبار معتزلی در کاربرد اخلاقی عقل»، فصلنامةایینه معرفت، سال نهم، شمارة 29، ص66- 47، زمستان1390.
دیوانی، امیر؛ رحیم دهقان، «اخلاق مبتنی بر طبیعت دراندیشة علامه طباطبائی»، مجلة اخلاق وحیانی،شماره 8، ص28-5، بهار و تابستان1394.
ربانی گلپایگانی، علی، حسن و قبح عقلی یا پایههای اخلاق جاودان، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1368.
سبحانی، جعفر، رساله فی التحسین و التقبیح العقلیین، قم، مؤسسة امام صادق علیه السلام، 1420ق.
شجاعی، محمد صادق، دیدگاههای روانشناختی حضرتایت الله مصباح، قم، مؤسسة امام خمینی(ره)، 1386.
شریفی، احمد حسین، خوب چیست، بد کدام است، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1388.
شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، نهایـة الاقدام فی علم الکلام، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1425ق.
صادقی، حسن، «دلائل عقلی و قرآنی بر حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال»، مجلة معرفت کلامی، سال دوم، شمارة 3، ص114-95، 1390.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، المبدا و المعاد، بیجا، بینا، بیتا.
______، الحکمـة المتعالیـة فی الأسفار العقلیـة الأربعـة، 9ج، قم، مکتبـة المصطفوی، 1368 .
طالبی، محمد حسین، قانون طبیعی، قم، دبیرخانة مجلس خبرگان رهبری، 1390.
______، «جدیدترین نظریه قانون طبیعی در بوته نقد»، مجلة پژوهشهای فلسفی کلامی، شمارة 39، ص74-61، 1388.
طباطبائی، محمد حسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم. 5ج، چ2، تهران، صدرا، 1364.
______، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، اسماعیلیان، 1371.
______، تفسیر المیزان،ترجمة سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1374.
______، نهایـة الحکمـة، 4ج، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1386.
غروی اصفهانی، محمد حسین، نهایـة الدرایه، 3ج، بیجا، انتشارات سیدالشهداء، 1374.
فخر رازی، محمد بن عمر، الاربعین فی اصول الدین، 2ج، قاهره، مکتبه الکلیات الازهریه، 1986.
لاهیجی، عبدالرزاق بن علی، سرمایةایمان در اصول اعتقادات، تصحیح صادق لاریجانی، چ3، تهران، الزهراء، 1372.
محمدرضائی، محمد و خدیجه شیروانی، «نظریة اخلاقی توماس آکوئیناس: اخلاق مبتنی بر قانون طبیعی»، مجلة پژوهشهای اخلاقی، شمارة 5،ص82-67، 1390.
مصباح یزدی، محمد تقی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، تحقیق و نگارش احمد حسین شریفی، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1384.
هولمز، رابرت ال، مبانی فلسفة اخلاق،ترجمة مسعود علیا، چ3، تهران، ققنوس، 1385.
یوسفیان، حسن، کلام اسلامی؛ شرحی بر کشف المراد، قم، حکمت اسلامی، 1394.
Aquinas, Saint Thomas “Summa Theologiae”, Vol. 28, Law and Political Theory, (71-1268), in Gilby T. Trans. Blackfriar, London, 1966.
Finnnis, john, Aquinas: Moral, Political, and Legal Theory, Oxford University Press, United States, 1998.
________, Natural Law and Natural Rights, Oxfrd University Press. Oxford, 1980.
Locke, John, two Treatises of Government, edited with An introduction and Notes by Petter Laslett, Cambridg: Cambridg University Press, 1997.
Robson,William, Civilization and the Grawth of Law, Macmillan.London,1935.