ابنسینا، حسینبن عبدالله، الشفاء، ابراهیم بیومی مدکور، سعید زاید، احمد فؤاد اهوانی، طه حسین پاشا، و ابوالعلاء عفیفی، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی، 1405.
______، رسالة منطق دانشنامة علائی، محمدمعین و محمد مشکوه، همدان، دانشگاه بوعلیسینا، ۱۳۸۳.
______، منطق المشرقیین، قم، کتابخانة آیتالله مرعشی، 1364.
______، التعلیقات، عبد الرحمن بدوی، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404.
ارسطو، منطق ارسطو، ترجمة ادیب سلطانی، تهران، مؤسسة انتشارات نگاه، 1378.
______، منطق ارسطو، عبدالرحمن بدوی، کویت – بیروت، وکالـة المطبوعات – دارالقلم، 1980.
افلاطون، مجموعه آثار افلاطون، ترجمة محمد حسن لطفی و رضا کاویانی، تهران، خوارزمی، 1366.
انصاری، محمدبن جابر، تحفـة السلاطین، احد فرامز قراملکی و زینب فنی اصل و فرشته مسجدی، تهران، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، 1386.
بهمنیار بن المرزبان، التحصیل، مرتضی مطهری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1375.
پورموسوی، مهدی، «بداهت همة تصورات، نظریهای قابل دفاع»، معارف عقلی، 17(زمستان 1389)، 58-33.
جرجانی، علی بن محمد، التعریفات، محمد باسل عیون سود، بیروت، دارالکتب العلمیـة، منشورات محمد علی بیضون، 1421.
جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم(ج یک از بخش اول)، قم، اسراء، 1389.
حسینزاده، محمد، مؤلفهها و ساختارهای معرفت بشری؛ تصدیقات یا قضایا، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1393.
حلی، حسن بن یوسف، الجوهر النضید، قم، بیدار، 1371.
______، القواعد الجلیـة فی شرح الرسالـة الشمسیـة، قم، مؤسسـة النشر الاسلامی، 1412.
خونجی، محمد بن نامور، کشف الاسرار عن غوامض الافکار، خالد الرویهب، تهران، مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۳۷۳.
رازی، قطب الدین، شرح مطالع الانوار فی المنطق، قم، کتبی نجفی، بیتا.
ساوی، زین الدین بن سهلان، البصائر النصیریـة فی علم المنطق، حسن غفارپور مراغی، محمد عبده، تهران، شمس تبریزی، ۱۳۸۳.
سبزواری، ملاهادی، شرح المنظومـة، حسن حسن زاده آملی و مسعود طالبی، تهران، نشر ناب، ۱۳۶۹.
سهروردی، شهاب الدین، حکمـة الاشراق، هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ۱۳۷۵.
شیرازی، قطب الدین، درة التاج، سیدمحمد مشکوة، تهران، حکمت، ۱۳۶۹.
______، شرح حکمـة الاشراق ، مهدی محقق و عبدالله نورانی، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۸۳.
صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم، التنقیح فی المنطق، غلامرضا یاسیپور، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، ۱۳۷۸.
______، الحکمـة المتعالیـة فی الأسفار العقلیـة الأربعـة، قم، مکتبـة المصطفوی، ۱۳۶۸.
الصفوی الایجی، عیسی بن محمد، شرح الغرة فی المنطق، بیروت، دار المشرق، 1983.
طباطبایی، سیدمحمدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، مرتضی مطهری، تهران، صدرا، ۱۳۸۳.
طریحی، فخرالدین بن محمد، مجمع البحرین، احمد حسینی اشکوری، تهران، مکتبـة المرتضویـة، ۱۳۷۵.
طوسی، خواجه نصیرالدین، اساس الاقتباس، مدرس رضوی، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۶۱.
______، شرح الاشارات و التنبیهات، قم، دفتر نشر الکتاب، بیتا.
عارفی، عباس، بدیهی و نقش آن در معرفت شناسی، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۹.
فارابی، ابونصر، المنطقیات، محمدتقی دانشپژوه، قم، مکتبـة آیـة اللّه المرعشی، ۱۴۰۸.
فخررازی، محمد، الرسالـة الکمالیـة فی الحقائق الالهیـة، علیمحیالدین، بیروت، دارالکتب العلمیـة، منشورات محمدعلی بیضون، ۲۰۰۳.
______، شرح عیون الحکمـة، احمدعلی سقا و محمد حجازی، تهران، مؤسسـة الصادق (علیهالسلام)، ۱۳۷۳.
______، شرح الاشارات و التنبیهات، علیرضا نجف زاده، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۸۴.
______، منطق الملخص، احد فرامرز قراملکی و آدینه اصغرینژاد، تهران، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، ۱۳۸۱.
مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶.
______، تعلیقـة علی نهایـة الحکمـة، قم، مؤسسة در راه حق، ۱۴۰۵.
مظفر، محمدرضا، المنطق، قم، اسماعیلیان، ۱۳۶۶.
معلمی، حسن، معرفت شناسی، قم، مرکز جهانی علوم اسلامی، ۱۳۸۳.
الیزدی، مولی عبدالله، الحاشیـة علی تهذیب المنطق، قم، مؤسسـة النشر الاسلامی، 1412.