The identification of what and why of the combined three cognitive sources including intellect, intuition and revelation in Ibn Abi Jumhur’s system of thought makes the analysis of the cognitive achievements of this system of thought more effective. Ibn Abi Jumhur, as a figure who has an important position in the integration of various theoretical branches in the light of the teachings of Imams, establishes his theory of cognition on a philosophical religious and mystical basis. This work was later completed by Mula Sadra Shirazi and was presented in the form of “cognitive unity of the of Quran content, Mysticism and logic” theory. In Ahsai’s thought system, there is a profound relevance and connection between intellect, heart and revelation. He believes that it is necessary to move from essential logical theorems to inherited divine perceptions. In that case, it is very likely to perceive secrets of sharia and understand the meanings of Sufism and truth. Intellect finds its way to heart through passing perfection. In fact, heart is another name for perfected intellect. Furthermore, about the relationship between sharia and intellect, he believes that religious law is external intellect and intellect is internal religious law. Therefore, they are not only associated with each other but they are also united.
احسایی، محمد بن ابی جمهور، مجلی مرآه المنجی فی الکلام و الحکمتین و التصوف، تحقیق و تصحیح رضا یحیی پور فارمد، بیروت، جمعیه ابن ابی جمهور احسایی لإحیاء التراث، 1434ق.
---------، رسائل کلامیه و فلسفیه، تحقیق و تصحیح رضا یحیی پور فارمد، بیروت، جمعیه ابن ابی جمهور احسایی لإحیاء التراث، 1435ق.
----------، شرح علی الباب حادی عشر، تحقیق و تصحیح رضا یحیی پور فارمد، بیروت، دارالمحجه البیضاء، 1435ق.
----------، النور المنجی من الظلام (حاشیه مسلک الأفهام)، تحقیق و تصحیح رضا یحیی پور فارمد، بیروت، جمعیه ابن ابی جمهور احسایی لإحیاء التراث، 2013م.
ابن عربی، محیی الدین محمد، الفتوحات المکیه، تصحیح عثمان یحیی، 14ج، قاهره، افست بیروت، 1994م.
----------، المسائل، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بیتا.
آملی، حیدر بن علی، نص النصوص فی شرح الفصوص، المقدمات، تصحیح یحیی و کربن، ط 2، تهران، توس، 1988م.
رضازاده، رضا و سمیه منفرد، «جُستاری تطبیقی درباره اعتبار و نقش «منابع معرفتی» در نظام اندیشهی ملاصدرا و ابن عربی»، آموزههای فلسفه اسلامی، بهار و تابستان 1393، ش14، ص37-56.
الحسینی الزبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، دارالهدایه، 1385ق.
جهانگیری، محسن، ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی، تهران، انتشارات تهران، 1361ش.
شعیری، محمدبن محمد، جامع الأخبار، قم، منشورات الشریف الرضی، 1363ش.
seraaj, S., & monfared, S. (2018). Authority and Role of “Cognitive Sources” in Ibn Abi Jumhur Ahsai’s thought. The Mirror of Knowledge, 18(1), 21-36.
MLA
shamso"allah seraaj; somayeh monfared. "Authority and Role of “Cognitive Sources” in Ibn Abi Jumhur Ahsai’s thought". The Mirror of Knowledge, 18, 1, 2018, 21-36.
HARVARD
seraaj, S., monfared, S. (2018). 'Authority and Role of “Cognitive Sources” in Ibn Abi Jumhur Ahsai’s thought', The Mirror of Knowledge, 18(1), pp. 21-36.
VANCOUVER
seraaj, S., monfared, S. Authority and Role of “Cognitive Sources” in Ibn Abi Jumhur Ahsai’s thought. The Mirror of Knowledge, 2018; 18(1): 21-36.