دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
دوره 9 (1388)
دوره 8 (1387)
دوره 7 (1386)
دوره 6 (1385)
دوره 5 (1384)
تعداد مقالات: 7
بررسی استناد به آیات قرآن در مباحث کلامی کتاب احقاقالحق از منظر سیاق (مورد مطالعه رؤیت خدا)
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1390
چکیده
متکلمان امامیه، اشاعره و معتزله عقاید خویش را به همراه استناد به آیات قرآن درکتابهایشان بیان کرده و حتی در محکوم کردن یکدیگر ازآیات بهره جستهاند. این پرسش وجود دارد که آیا صاحبان مذاهب کلامی در استفاده از آیات قرآن به انواع سیاق آیات توجه داشتهاند و آیا سیاق آیات میتواند برداشتهای مختلف را پوشش دهد؟ علامه شوشتری در احقاق الحق ... بیشترایهام تعارض در تعریف ارسطو از زمان
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1390
چکیده
در تبیین و تعریفی که ارسطو از زمان عرضه میکند، دو جنبه را میتوان یافت که علیالظاهر متعارض به نظر میرسند. وی، از طرفی، زمان را به «عدد حرکت از حیث پیش و پس» تعریف میکند و «عدد» در هیچکدام از آثار او متصل دانسته نشده است. از طرف دیگر، به دلیل ارتباط زمان با حرکت، آن را متصل میداند؛ چون حرکت متصل است. بدینترتیب، به نظر میآید ... بیشتر"مکان" و"خلاء" از دیدگاه ابوعلی سینا و ابوالبرکات بغدادی
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1390
چکیده
مکان فضایی است که جسم در آن قرار می-گیرد و خلاء حالتی است که این فضا از هر گونه مادة فیزیکی خالی میشود. امروزه این دو مفهوم تقریباً بدیهی انگاشته میشوند، اگرچه در دانش جدید نیز این همانی قطعی میان دو مفهوم مکان و فضا وجود ندارد، اولی به جسم برمیگردد و دومی به محیط آن. به طور کلی دو تلقی از مکان وجود داشته است مکان به عنوان سطح خارجی ... بیشترجایگاه اصل علیت در تبیین علمی
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1390
چکیده
مفهوم تبیین از مفاهیم اصلی فلسفة علم است که در خصوص نسبت آن با اصل علیت بحث-های زیادی صورت گرفته است. تا پیش از پیدایش پوزیتیویسم دیدگاه رایج این بود که تبیین یک پدیده به معنای بیان علت آن است، اما برخی از پوزیتیوستها با تحویل رابطة تبیینی به رابطهای استنتاجی و منطقی تلاش کردند مفهوم تبیین را جدای از مفهوم علیت تعریف کنند. در این ... بیشترقاعدة بسیط الحقیقـة در حکمت متعالیه و تطبیق آن با «مقام کثرت در وحدت» در عرفان ابنعربی
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1390
چکیده
از نظر ملاصدرا «صراط مستقیم» که انبیا آن را پیمودند، توحید حقیقی است؛ توحیدی که مبتنی بر دو اصل «وحدت در کثرت» و «کثرت در وحدت» است. برای صاحب چنین مرتبهای از توحید، خلق حجابی برای حق نیست؛ همچنانکه حق، حجاب خلق نیست. ملاصدرا در آثار خود میکوشد که این صراط مستقیم را با قاعدة «بسیط الحقیقـة کل الاشیاء و لیس بشیء منها» تبیین کند؛ قاعدهای ... بیشترنظریة سهروردی در باب علیت و تأثیر آن بر محقق دوانی و میرداماد
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1390
چکیده
حکمت اشراق سهروردی دارای اصول و مبانی بدیعی است که نه تنها در حکمت مشاء یافت نمیشود، بلکه پایه و اساس تفکرات اندیشمندان بعدی قرار گرفته و نقطه عطفی در تاریخ فلسفه به شمار میآید. نظریة اضافة اشراقیه که در جهت تبیین رابطة علت و معلول از سوی سهروردی مطرح شده است، یکی از اصول بنیادین این فلسفه است. از آنجا که ارتباط میان علت و معلول در ... بیشترجهانشناسی یگانهانگار در پرتو حکمت متعالیه
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1390