In one classification, all of the sciences are divided into instrumental and original. Sciences such as logic, the principles of jurisprudence and algebra are classified as instrumental sciences, and other sciences such as philosophy, jurisprudence and arithmetic as the original ones. Instrumentality and originality are two terms that are in fact not defined clearly. To understand the criterion which distinguishes these two sciences, one must rely on the common sense of the scientologists of the two terms. Different sciences have a cooperative relationship with each other and in solving the issues of one science other sciences are involved; however, the use of one science in another cannot be regarded as a criterion of instrumentality of that science. Also, personal aims of the creators and users of the sciences cannot be a true criterion for this categorization. In the present article, by rejecting personal opinion and relativity, a general criterion for a science to be instrumental is presented. The main benefit of a science because of which the wise agree on its necessity in the body of human knowledge can be a criterion for this classification. In this article, the science of logic as an instrumental science has been the focus of discussion, although the criteria presented has nothing to do with logic.
رازی، فخرالدین محمد، شرح عیون الحکمـة،(احمدعلی سقا و محمد حجازی، محققین)، تهران،
موسسة الصادق علیهالسلام، 1373.
صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم، الحکمـة المتعالیـة فی الأسفار العقلیـة الأربعـة،(هادی بن مهدی سبزواری، علی بن جمشید نوری، محمدحسین طباطبایی، علی بن عبدالله زنوزی، محمد بن معصوم علی مدرس زنجانی، اسماعیل بن محمد سمیع واحدالعین اصفهانی، و محمدرضا مظفر، محققین)، قم، مکتبه المصطفوی، 1368.
طباطبایی، سید محمدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم،(مرتضی مطهری، محقق)، ج 6،
تهران- ایران، صدرا، 1383.
_____، نهایـة الحکمـة ،(غلامرضا فیاضی، محقق)، ج ۱–4، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی
امام خمینی (ره)، مرکز انتشارات، 1386.
طوسی، خواجهنصیرالدین، شرح الاشارات و التنبیهات (مع المحاکمات)، قم، دفتر نشر الکتاب،
بیتا.
قطبالدین شیرازی، محمود بن مسعود، شرح حکمـة الاشراق (قطبالدین الشیرازی)،(مهدی
محقق و عبدالله نورانی، محققین)، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1383.
لاریجانی، محمد صادق، استدلال در اعتباریات. پژوهشهای فلسفی کلامی، 24(6)، ص30-4،
لوکری، فضل بن محمد، بیان الحق بضمان الصدق (العلم الالهی)،(ابراهیم دیباجی، محقق)،
تهران - ایران، مؤسسة بینالمللی اندیشه و تمدن اسلامی مالزی (ایستاک)، 1373.
مصباح یزدی، محمدتقی، رابطة علم و دین، (علی مصباح، محقق)، قم، انتشارات مؤسسة
آموزشی و پژوهشی امامخمینی (ره)، 1393.
مظفر، محمدرضا، المنطق،(رحمتالله رحمتی، محقق)، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1374.
مهران، محمد، "هویت منطق (منطق: دانش یا ابزار؟ صورت یا ماده؟)" ، (غلامرضا ذکیانی،
مترجم)، اطلاعات حکمت و معرفت، (42)، 8-10، 1388.
ghorbani, M., & ghaffari gharebagh, A. (2019). The Study of Criterion of Instrumentality of a Science from a Logical Perspective. The Mirror of Knowledge, 19(3), 1-16.
MLA
mojtaba ghorbani; Ahmad ghaffari gharebagh. "The Study of Criterion of Instrumentality of a Science from a Logical Perspective", The Mirror of Knowledge, 19, 3, 2019, 1-16.
HARVARD
ghorbani, M., ghaffari gharebagh, A. (2019). 'The Study of Criterion of Instrumentality of a Science from a Logical Perspective', The Mirror of Knowledge, 19(3), pp. 1-16.
VANCOUVER
ghorbani, M., ghaffari gharebagh, A. The Study of Criterion of Instrumentality of a Science from a Logical Perspective. The Mirror of Knowledge, 2019; 19(3): 1-16.