تنزیه هستی‌شناسانه‌ی ذات مقدس حق در اندیشه‌ی عرفانی امام خمینی (قدس‌سره)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی- گروه عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی

چکیده

اصطلاح ذات و تعبیر به «مقام ذات غیب‌الغیوبی»، لحاظ و اعتبار ذات «من حیث هی» است و «تجلیات» یا «کثرات»، اعتبارِ ذات با خصوصیات مواطن و مراتب؛ اهل معرفت «ذات من حیث هی» را افقی ناپیداکرانه معرفی می‌کنند که به دلیل اطلاق (مقسمی) اسم، رسم، و حکمی نمی‌پذیرد؛ از این رو آنچه عارفان در باب ذات ارائه کرده‌اند، صورتی «تنزیهی» دارد؛ چنان‌که امام خمینی، حتی علم و معرفت بشر به ذات مقدس حق، و آگاهی و شناخت انسان از آن حقیقت مطلقه را به آگاهی و علم به «اسماء و صفات» محدود می‌داند. امام خمینی برای تبیینِ لحاظ و اعتبارِ «ذات من حیث هی»، مؤلفه‌هایی تنزیهی را برای ذات در نظام هستی‌شناسی عرفانی شمارش می‌کند که این مؤلفه‌ها هریک به دقت و تأمل نیاز دارد.

امام البته به لوازم سخن خود پایبند بوده، ذات مقدس را در آن مرتبه، حتی معبود عابدان نیز نمی‌داند؛ افزون بر این، ایشان اعتراف و اذعان به مسئله‌ی «ناشناختگی» و «کوتاهی و نارسایی علم و آگاهی بشر از فهم و درک ذات مقدس حق» را اصل نخستین سلوک معرفی می‌کند؛ این پژوهش می‌کوشد با بررسی و تحلیل این مؤلفه‌ها، دیدگاه ایشان را درباره‌ی ذات و مقام غیب‌الغیوبی حق در نظام هستی‌شناسانه‌ی عرفانی تبیین کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Ontological Transcendence of the Sacred Essence of the Divine in the Mystical Thought of Imam Khomeini (Quddusa Sirruh)

نویسنده [English]

  • seyed mahmood sadeqi
Member of the academic staff of the Imam Khomeini and Islamic Revolution Research Institute - Islamic Mysticism and Imam Khomeini Thought Group
چکیده [English]

The term "Essence" and its interpretation as the "station of the Absolute Hidden Essence" refer to the consideration of the Essence "in itself" whereas "manifestations" or "multiplicities" pertain to the Essence as qualified by specific states and hierarchical levels. Mystics describe the "Essence qua Essence" as an unbounded horizon that, due to its absolute transcendence accepts no division, name, or judgment. Consequently, what mystics articulate about the Essence assumes an apophatic form. For instance, Imam Khomeini limits human knowledge and understanding of the Sacred Divine Essence to awareness of the "Names and Attributes," denying even the possibility of direct knowledge of the Absolute Reality.

To elucidate the consideration of the "Essence qua Essence," Imam Khomeini enumerates apophatic characteristics or components for the Essence within the framework of mystical ontology, each requiring precise contemplation.

" Furthermore, he identifies the acknowledgment of the "unknowability" of the Divine Essence and the "shortcomings and inadequacies of human knowledge in comprehending it" as the foundational principle of spiritual wayfaring This study seeks to analyze these apophatic components to explicate Imam Khomeini's perspective on the Essence and the station of the Absolute Hidden within the mystical ontological framework.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Essence
  • Absolute Identity
  • Transcendence
  • Unseen and Hidden Depths
  • Inaccessibility
  • Manifestation and Revelation