بررسی معنای عرفانی «فطرت» بر اساس مأثورات دعائی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)

چکیده

درک مفهوم «فطرت» از دیرباز در کانون اندیشه‌ی اسلامی قرار داشته است. با این حال، نگاه متکلّمانه به این مفهوم، اغلب از ابعاد عرفانی آن غافل مانده است و از همین رهگذر، ضرورت پژوهش حاضر واضح می‌گردد. مسأله‌ی محوری این پژوهش اتّکا به این پیش فرض در نظام عرفان اسلامی است که عالَم بر پایه‌ی اسماء الله شکل گرفته است، لذا بر اساس اسم «الفاطر»، ضرورت بازخوانی مفهوم عرفانی فطرت را در متون عرفانی ـ دعایی، مورد تأکید قرار می‌دهد. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و با مطالعه‌ی اسنادی متون عرفانی و ادعیه است. یافته‌های تحقیق مؤیّد آن است که در منظومه‌ی فکری عارفان، «فطرت» حقیقتی است که: اوّلا به عنوان خمیره و گوهر اولیه، هم در قلب «انسان کامل» نهفته است و هم مبنای نظم «عالم اکبر» قرار گرفته است. ثانیاً این گوهر، پیش از خلقت جسمانی و در «عالم ارواح»، در قلب انسان‌ها به ودیعه نهاده شده و با تزکیه‌ی نفس، امکان ظهور مجدّد و خروج از حالت کمون را دارد. ثالثاً این فطرت اصیل، امکان خدشه‌دار شدن دارد؛ به این ترتیب که عارفان، فطرتِ مخدوش شده در انسان و تأثیر آن در عالم را تحت عنوان «شرّ» تحلیل کرده و منشأ آن را اختیار دانسته اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the mystical meaning of "nature" in supplications

نویسنده [English]

  • Adel Meghdadian
Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Ahl al-Bayt International University (AS)
چکیده [English]

Understanding the concept of "Fiṭrah" has always been central to Islamic thought. However, theological interpretations have often overlooked its profound mystical dimensions. This study addresses this gap by investigating the mystical conception of Fiṭrah, grounded in the foundational principle of Islamic mysticism that the cosmos is structured upon God's Names (Asmā' Allāh). Focusing specifically on the divine name "Al-Fāṭir" (the Originator), the research underscores the necessity of reinterpreting Fiṭrah through an analysis of mystical and supplicatory texts, using a descriptive-analytical methodology.



The findings reveal that within the mystic worldview, Fiṭrah is a primordial truth with three core aspects: Firstly, it is the fundamental essence latent within the heart of the "Perfect Human" (al-Insān al-Kāmil) and the basis for the order of the macrocosm. Secondly, this essence was deposited in human spirits in the pre-existential "World of Spirits" prior to physical creation, and can be revived and brought out of latency through spiritual purification (tazkiyat al-nafs). Thirdly, this innate Fiṭrah is susceptible to corruption; mystics analyze this corrupted state in humans and its ripple effect on the world as the source of "Evil," attributing its origin to human free will—a direct consequence of possessing knowledge coupled with a physical body.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nature
  • Creation
  • Covenant
  • Perfect Man
  • Evil