وضعیت هستی شناسانۀ طبایع چهارگانه در چارچوب طبیعیات جابربن حیان ؛ تمایزها و تشابهات آن با سنت‌های پیشین

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه تاریخ علم پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی- تهران-ایران

چکیده

طبایع چهارگانه جایگاهی ویژه و مهم در نظریات فلسفه طبیعی جابربن حیان دارند تا جایی که می‌توان فلسفه طبیعی او را «فیزیک طبایع» نامید. کمتر متنی از متون اصلی منسوب به جابر را می‌توان یافت که درآن از طبایع به تفصیل سخن نرفته باشد. از منظر تاریخی، مشابهت‌های زیادی میان نظریات جابر با فیلسوفان طبیعی پیش از او در باب طبایع چهارگانه وجود دارد اما بعضی از ادعاهای او فرضیه متمایزبودن نظریه جابر را، بویژه از حیث هستی شناسی و آنتولوژی طبایع، مطرح می‌کند. اساس نظر جابر یراین است که جابر متاثر از نگاه کاملاً عمل‌گرایانه خود، کیفیات را هویاتی مستقل و البته مجسم می‌داند که مانند مواد فیزیکی قابلیت ترکیب باهم را داشته یا امکان تجزیه آنها از یکدیگر وجود دارد. بااین حال، این فرضیه یعنی متمایز بودن ادعای جابر مستلزم تحلیل و تطبیق نظریات مفصل او در موضوع طبایع با سنت‌های فیزیکی مطرح و مشهور پیش از او، یعنی سنت فلسفه طبیعی ارسطویی، افلاطونی، رواقی و نوافلاطونی است. مساله اصلی این مقاله تبیین وضعیت آنتولوژیک طبایع چهارگانه نزد جابر و سنجش میزان تمایز آن بر اساس متون و محتواهای مرتبط با موضوع است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ontological Status of the four Natures in Jabir ibn Hayyan’s Natural Philosophy: Its differences and similarities with antecedent traditions.

نویسنده [English]

  • Amin Motevallian
Assistant Professor, History of science department, History and philosophy of Science Faculty, Human Sciences and Cultural Studies Research Institute, Tehran
چکیده [English]

The four natures have a central role in the theories of natural philosophy of Jabir ibn Hayyan, to the extent that his natural philosophy can be named the physics of natures. There is rarely some text attributed to Jabir that does not explain natures in detail. From a historical view, there are correspondences and similarities between Jabir's theories and the traditions preceding him in natural philosophy but some of his claims make the hypothesis of the novelty of Jabir's theory, especially in terms of the ontology of natures. The basis of this hypothesis is that Jabir, in according with his completely pragmatic view, considers qualities to be independent and, of course, corporal entities that, like physical material, can be combined and, in some processes, can also be decomposed from other substances or entities. However, this hypothesis requires an analysis and comparison of his claims with the physical traditions that preceded him, namely the Aristotelian, Platonic, Stoic, and Neoplatonic traditions of natural philosophy. The problem of this article is to explain the ontological status of the four natures in Jabir and to evaluate the level of their distinction based on the texts, manuscripts and contents related to the subject.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jabir ibn Hayyan
  • Four natures
  • Philosophy of Nature
  • Stoics
  • Neoplatonics