پلاگیوس و گناهکار بودن نوزادان در اندیشه آگوستین

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه فلسفه، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

2 دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

3 دانشیار گروه حکمت و کلام، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

در اندیشهِ آگوستینْ طبیعت انسان بواسطه گناه نخستینْ بیمار است و این بیماری اراده انسان را نیز دستخوش عدم توانایی برای رستگاری و نیز انجام اعمال خیر کرده است و لذا محتاج به عاملی بیرونی برای تقویت است و آن فیض است. نتیجه این اعتقاد آگوستین این است که در این بین نوزادان بواسطه تولد جسمانی گناهکار هستند. در این بین، پلاگیوس معتقد است که رویکرد آگوستین تالی فاسدهایی را به دنبال دارد که باعث خدشه به لوازمِ اصول اعتقادیِ مسیحیت می‌شود: اولاً موجب سلب صفت عدل و قدرت از خدا می‌شود، درحالی که کتاب مقدس خدا را عادل برمی‌شمرد و در پیِ عادل‌شمردگیِ انسان است و ثانیاً باعث تفسیری ناروا از فیض می‌شود که سایر ساحت‌های درونی انسان را به چالش کشیده و به نوعی ناکارآمدی تنزل می‌دهد. لذا پلاگیوس برای حل این مشکلْ ابتدا اراده انسان را آزادْ و در گام بعدی طبیعت انسان را پاک معرفی ‌کرده و به تبیین آنها می‌پردازد و با رویکردی آریوسی ابتدا به تبیین فیض می‌پردازد و با تفسیر آگوستین از پولس به مقابله برمی‌خیزد و شواهد آگوستین از کتاب مقدس را نیز استعاری می‌داند و در نتیجه نوزادان را عاری از هرگونه گناه اعلام می‌کند. در این پژوهش قصد داریم به گونه توصیفی-تحلیلی و با مراجعه به منابع اصیلْ به بررسی این مسئله بپردازیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pelagius and the sinfulness of infants in Augustine's thought

نویسندگان [English]

  • Sahar Kavandi 1
  • Ali Moradi 2
  • mohsen jahed 3
1 Professor, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
2 PhD student in Islamic Philosophy and Theology, University of Zanjan, Zanjan, Iran
3 Associate Professor, Department of Philosophy and Theology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In Augustine's thought, human nature is diseased due to the first sin, and this disease has made the human will incapable of salvation and doing good deeds, and therefore it needs an external factor to strengthen it, and that is grace. The result of Augustine's belief is that in the meantime, infants are sinful by physical birth. In the meantime, Pelagius believes that Augustine's approach leads to corruptions that harm the basic principles of Christianity: First, it deprives God of the attributes of justice and power, while the Bible makes God righteous. It counts and seeks the justification of man, and secondly, it causes an improper interpretation of grace, which challenges other inner areas of man and degrades him to a kind of inefficiency. Therefore, in order to solve this problem, Pelagius first introduced the human will as free, and in the next step, the human nature as pure, and explains them, and with an Arian approach, he first explains grace and confronts Augustine's interpretation of Paul. And Augustine's evidence from the Bible is also metaphorical, and as a result, he declares babies free from any sin. In this research, we intend to investigate this issue in a descriptive-analytical way and by referring to original sources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Augustine
  • Pelagius
  • will
  • sin
  • grace
  • infants
  • Christ