پلاگیوس و گناهکاربودن نوزادان در اندیشه‌ی آگوستین

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

2 گروه فلسفه، دانشکد‌ه‌ی علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

3 گروه حکمت و کلام، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

در اندیشه­ی آگوستین، طبیعت انسان به‌واسطه­ی گناه نخستین، بیمار است و این بیماری اراده­ی انسان را نیز دستخوش ناتوانی برای نیل به رستگاری و انجام اعمال خیر کرده است؛ لذا به عاملی بیرونی برای تقویت نیاز دارد که آن فیض است. نتیجه­ی این اعتقاد آگوستین این است که در چنین شرایطی، نوزادان به­دلیل تولد جسمانی گناهکارند. در این بین، پلاگیوس معتقد است که رویکرد آگوستین نتایجی را به دنبال دارد که باعث خدشه به لوازمِ اصول اعتقادیِ مسیحیت می‌شود: اولاً موجب سلب صفت عدل و قدرت از خدا می‌شود، درحالی­که کتاب مقدس خدا را عادل برمی‌شمرد و در پیِ عادل‌شمردگیِ انسان است و ثانیاً باعث تفسیری ناروا از فیض می‌شود که سایر ساحت‌های درونی انسان را به چالش می­کشد و به نوعی ناکارآمدی تنزل می‌دهد؛ لذا پلاگیوس برای حل این مشکل، ابتدا اراد­ه­ی انسان را آزاد می­داند و در گام بعدی، طبیعت انسان را پاک معرفی می­کند و به شرح آنها می‌پردازد و با رویکردی آریوسی ابتدا به تبیین فیض می‌پردازد و سپس با تفسیر آگوستین از پولس به مقابله برمی‌خیزد و شواهد آگوستین از کتاب مقدس را نیز استعاری می‌داند و در نتیجه نوزادان را عاری از هرگونه گناه اعلام می‌کند. در این پژوهش قصد داریم به­گونه­ی توصیفی­تحلیلی و با مراجعه به منابع اصیل، به بررسی این مسئله بپردازیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pelagius and the Sinfulness of Infants in Augustine's Thought

نویسندگان [English]

  • Ali Moradi 1
  • Sahar Kavandi 2
  • mohsen jahed 3
1 Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
2 Department of Philosophy, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
3 Department of Philosophy and Theology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In Augustine's thought, human nature is sick because of original sin, and this disease has also made humans incapable of achieving salvation and doing good deeds. Hence, it needs an external factor to be strengthened: grace. The result of Augustine's belief is that babies are guilty of physical birth in such a situation. In the meantime, Pelagius believes that Augustine's approach has results that undermine the tenets of Christian doctrinal principles. First, it deprives God of the attributes of justice and power, while the Bible considers God to be just because the Bible considers God to be Just and seeks a conception of man as a just creature. Secondly, It causes an unfair interpretation of Divine Grace that challenges other inner areas of human beings and reduces them to inefficiency. Therefore, to solve this problem, Pelagius first considers the human will to be free, and in the next step, he introduces human nature as pure and explains it with an Arian approach; he first explains grace and then confronts Augustine's interpretation of Paul. He also considers Augustine's evidence from the Bible metaphorical, thus declaring the infants free from any sin. In this study, we intend to investigate this issue descriptively and refer to original sources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Augustine
  • Pelagius
  • will
  • sin
  • grace
  • infants
  • nature
  • Christ
Arendt, Hannah. (2014). The Life of The Mind. Translated by Masʿūd Ūliyā. Tehran: Quqnūs. (In Persian)
Augustine. (1887). Anti-Pelagian Works. (P. s, Ed) Grand Rapids, MI: Christian Classics Ethereal Library.
Augustine. (1887a). Of Two Souls, Translated by Albert H. Newman. From Nicene and Post-Nicene Fathers, First Series, Vol. 4. Edited by Philip Schaff. (Buffalo, NY: Christian Literature Publishing Co., 1887.) Revised and edited for New Advent by Kevin Knight. <http://www.newadvent.org/fathers/1403.htm>.
Augustine. (1887b). On Marriage and Concupiscence, Translated by Peter Holmes and Robert Ernest Wallis, and revised by Benjamin B. Warfield. From Nicene and Post-Nicene Fathers, First Series, Vol. 5. Edited by Philip Schaff. (Buffalo, NY: Christian Literature Publishing Co., 1887.) Revised and edited for New Advent by Kevin Knight. <http://www.newadvent.org/fathers/1507.htm>.
Augustine. (1890). The City of God. (M. D, trans). (P.S, Ed.). Grand Rapids: Christian Classics Ethereal Library.
Augustine. (1948). On the Spirit and Letter. (P. H, trans). London: Random House Publisher.
Augustine. (2001). Four Anti-Pelagian Writings. ( J. A. M, trans) Washington, D.C.: The Catholic University Of America Press.
Augustine. (2004). Against Julian. ( M. A. S, trans) Michigan: Catholic University of America Press.
Augustine. (2006). Confessions. Translated by Afsāneh Najātī. Tehran: Payam-e Nowruz. (In Persian)
Augustine. (2006). Earlier Writings. (J.H.S.B, trans). Louisville:  John Knox Press.
Augustine. (2012). The Trinity. (E. H, trans). Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing Company.
Copleston, Frederick. (2009). A History of Medieval Philosophy. Translated by Ibrahim Dādjū. Tehran: Scientific and Cultural Publishing. (In Persian)
Fitzgerald, Allan D (1999). Augustine Through the Ages, An Encyclopedia, Michigan: O.S.A.
Giorgio, Agamben. (2020). The Kingdom and the Garden. (A. K, trans). Kolkata: Seagull Books.
McGrath, Alister. (2013). Christian Theology: An Introduction. Translated by Group. Qom: University of Religions and Denominations. (In Persian)
Pūrsīna, Zahrā. (2006). The Impact of Sin on Knowledge Based on The Views of Saint Augustine. Tehran: Research Institute of Islamic Sciences and Culture. (In Persian)
Rees, B.R. (1998). Pelagius: Life and Letters, Martlesham: Boydell Press.
Rist, J M, (1997). Augustine: Ancient Thought of Baptized. New York: Cambridge university press.
Schreiner, Thomas R. (2018). Romans. Grand Rapids, MI: Baker Publishing Group.
Sproul, R. C. (2021). An Introduction to Systematic Theology. Translated by Nigīn Nūrian Dehkurdī and Saʿīd Mākhānī. Tehran: Daman. (In Persian)