بررسی مسئله‌ی شر در اندیشه‌ی بارکلی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه معارف اسلامی، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.

چکیده

بررسی مسئله­ی شر در اندیشه­ی بارکلی (Berkeley) موضوعی پیچیده و درعین­حال اساسی است. عدم­وضوح و پراکندگی در تعریف، سبب ابهام در درک دقیق اندیشه­ی بارکلی شده است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی­توصیفی و با تکیه بر مبانی وجودشناسانه­ی بارکلی، تلاش شده است تا پاسخ‌های بارکلی به مسئله­ی شر به­دقت بررسی گردد. بارکلی طی تلاش برای خوانشی متمایز از مسئله­ی شر، آن را نه به­عنوان حقیقتی مستقل، بلکه برگرفته از نوعی ارزش­داوری انسانی تعبیر کرده است. بارکلی شریرانگاشتن افراد و شردانستن افعال را نتیجه­ی نقص شناخت انسان از حقیقت دانسته و آن را برگرفته از محدودیت‌های ذهنی انسان می‌داند. این مقاله بر آن است تا نشان دهد بارکلی با بهره‌گیری از اصول ایدئالیسم خود، چگونه مسئله­ی شر را تبیین کرده و از این منظر، چه راه‌حلی برای تناقضات رایج در اندیشه‌های دینی و فلسفی ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Problem of Evil in Berkeley’s Thought

نویسنده [English]

  • hanieh koohihajiabadi
Department of Islamic Studies, Faculty of Humanities, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran.
چکیده [English]

The problem of evil in Berkeley’s thought is a complex yet fundamental issue. The lack of clarity and dispersion in its definition has led to ambiguity in understanding Berkeley’s thought accurately. In this article, using an analytical-descriptive method and relying on Berkeley’s metaphysical foundations, an attempt has been made to carefully examine Berkeley’s responses to the problem of evil. In his effort to provide a distinct version of the problem of evil, Berkeley does not regard evil as an independent fact but rather as derived from a form of human value judgment. He considers the labeling of individuals as evil and the classification of actions as evil to be the result of human cognitive limitations and mental constraints. This article aims to demonstrate how Berkeley, by utilizing the his principles of idealism, explains the problem of evil and, from this perspective, offers a solution to the common contradictions in the religious and philosophical doctrines.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem of Evil
  • Berkeley
  • Relativism
  • Human Value Judgment
Berkeley, George. (1999). Principles of Human Knowledge & Three Dialogues Howard Robinson, oxford: university press.
Aliken. Hendry David. (1962). The Fate of Philosophy in the Twentieth century. The Kenyon Review, quoted after P. Olscamp, The moral philosophy of George Berkeley.
Augustine, Saint. (1961). Confessions, trans: Edwaed Pusey, New York: Macmillan.
Augustine, Saint. (1999). In Free Choice Of The Will, Trans By Thomas Williams, Hackett Publishing Company, Indianapolis, Cambridge, Seventh Printing.
Bloom. Sandra. (1996). Trauma and the Nature of Evil. Usa: Johns Hopkins University Press.
Berman, David and Berkeley, George. (2004) British Philosophy and the Age of Enlightenment. ed. S. Brown, (Taylor & Francis e-Library). vol. 5 of Routledge History of philosophy. ed. By G. H. Parkinson and S. G. Shanker.
Depoe. John M. (2017). “Berkeley Idealism, Christianity, and the Problem of Evil”. Philosophia Christi. 23 (2): 401-413. https://doi.org/10.5840/pc201719231
Freddoso. Alfred J. (1988). Medieval Aristotelianism and the Case against Secondary Causation in Nature, in Divine and Human Action: Essays in the Metaphysics of Theism, ed. Thomas,V. Morris. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Ferd Alford,C. (1997). What evil means to us. Albany. NY: Cornell University press.
Hickson. Michael W. (2013). A Brief History of Problems of Evil. The Blackwell Companion to the Problem of Evil.Oxford: Wiley-Blackwell.
Messadie, Gerald. (1996). A History of the Devil. New York: Kodansha American.
Marta. Szymańska-Lewoszewska. (2014). “Berkeley’s Theodicy in A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge”. Studia Z Historii Filozofii”. 5 (4):149-160.
Ricoeur. Paul. (1969). The Symbolism of Evil. trans Emerson Buchanan. Boston: Beacob Press.
Taylor. Donald. (1969). Theological Thoughts about Evil. ed. David Parkin. New York: Basil Blackwell.