بررسی مسئله شر در اندیشه بارکلی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه معارف اسلامی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

چکیده

بررسی مسئله شر در اندیشه بارکلی موضوعی پیچیده و در عین حال اساسی است. عدم وضوح و پراکندگی در تعریف و کاربرد مفهوم شر، همراه با تفاوت‌های موجود در روایت‌ها و تعابیر مختلف آن، منجر به ابهام در درک دقیق اندیشه بارکلی شده است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و تکیه بر مبانی وجودشناسانه بارکلی، تلاش شده تا پاسخ‌های بارکلی به مسئله شر به دقت بررسی گردد. بارکلی طی تلاش برای خوانشی متمایز از مسئله شر آن را نه به عنوان حقیقتی مستقل؛ بلکه برگرفته از نوعی ارزش داوری انسانی تعبیر کرده است. تفسیری از شر که با رجوع به مبانی وجود شناسانه او برخواسته از نگاه تنگ‌نظرانه همراه با سوگیری‌های محدود بشری است. بارکلی شریر انگاشتن افراد و شر دانستن افعال را نتیجه نقص شناخت انسان از حقیقت دانسته و برگرفته از محدودیت‌های ذهنی انسان می‌داند. با این وصف طبیعت در نهاد و بنیان، دور از خصلت شریرانه خواهد بود. این مقاله بر آن است تا نشان دهد بارکلی با بهره‌گیری از اصول ایده‌آلیسم خود، چگونه مسئله شر را تبیین کرده و از این منظر، چه راه‌حلی برای تناقضات رایج در اندیشه‌های دینی و فلسفی ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Problem of Evil in Berkeley's Thought

نویسنده [English]

  • hanieh koohihajiabadi
Department of Islamic Studies, Faculty of Humanities, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]

Examining the Problem of Evil in Berkeley's Thought is a complex yet fundamental topic. The lack of clarity and the dispersion in the definition and application of the concept of evil, along with the differences in various narratives and interpretations, has led to ambiguity in understanding Berkeley's thought. This article employs an analytical-descriptive method and relies on Berkeley's ontological principles to carefully examine his responses to the problem of evil. In his effort to provide a distinctive reading of the problem, Berkeley interprets evil not as an independent truth, but as derived from a type of human evaluative judgment. This interpretation of evil, grounded in his ontological foundations, reflects a narrow-minded perspective influenced by human limitations. Berkeley considers the attribution of evil to individuals and actions as a result of humanity's deficient understanding of truth, stemming from mental limitations. Accordingly, nature, in its essence and foundation, is free from malevolent characteristics. This article aims to demonstrate how Berkeley, by utilizing the principles of his idealism, explains the problem of evil and what solutions he offers for the common contradictions found in religious and philosophical thought.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Problem of Evil
  • Berkeley
  • Relativism
  • Human Value Judgment