تحلیل پدیدارشناسی «قوه‌ی متخیله» و شیوه‌های مدیریت آن از منظر ابنسینا

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی گروه فلسفه جامعه المصطفی العالمیه

10.48308/jipt.2025.239171.1617

چکیده

قوه‌ی متخیله یکی از قوای باطنی نفس انسانی است که بسیار کنش‌گر و پویاست. این قوه با دسترسی به مخازن خیال و حافظه، زمانی که عقل از نظارت بر قوا غافل است، به خیال‌پردازی می‌پردازد. قوه‌ی خیال و متخیله در تعامل‌اند؛ خیال مواد خام لازم را فراهم می‌کند و متخیله آن‌ها را تصویرسازی کرده و به بایگانی می‌سپارد. این هم‌افزایی نقش مهمی در فرآیند تصویرگری ذهنی دارد. مهم‌ترین کارکرد متخیله در آمیختن صورت‌های جدا از هم، و گسستن صورت‌های به‎‌هم پیوسته جلوه‌گر می‌شود. از میان نفس‌پژوهان، ابن‌سینا به ویژگی‌های پدیداری متخیله اهتمام ویژه داشته و تلاش نموده راه‌کارها و شیوه‌های نوینی برای مهار متخیله پیشنهاد دهد. این را‌ه‌کارها عبارتند از: نظارت و مراقبت پیوسته‌ی عقل، از دسترس خارج کردن مخزن خیال، به‌کارگیری هدفمند و روشمند متخیله از سوی عقل، تقویت جنبه‌ی معنوی و سلوکی نفس، اصلاح مزاج و سلامتی جسم، برطرف‌نمودن نیازهای بدنی، عادت به راستگویی و پرهیز از دروغ و نیرنگ، می‌باشد. در این پژوهش با تکیه بر روش عقلی-تحلیلی نخست ویژگی‌های پدیدارشناختی متخیله و سپس شیوه‌های مدیریت و مهار آن و نیز آثار و پیامدهای تخیل افسار‌گسیخته از منظر ابن‌سینا مورد بازپژوهی قرار‌گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological analysis of the "Imaginative Faculty" and its management methods from Avicenna's perspective

نویسنده [English]

  • Mostafa Azizi alavijeh
The faculty member of the Department of Philosophy at Al-Mustafa International University
چکیده [English]

This study examines the imaginative faculty (al-Mutakhayyila), an intrinsic and dynamic inner faculty of the human soul, as conceptualized by Avicenna (Ibn Sina). The imaginative faculty actively engages in image formation, drawing on memory stores, especially when the intellect’s supervisory role lapses, leading to unregulated fantasy and daydreaming. It synergizes with the memory faculty by utilizing raw materials stored in memory to generate and archive complex images, capable of synthesizing and dissociating image components. Avicenna highlights the phenomenological features of this faculty and proposes systematic methods for its governance. These methods include vigilant intellectual oversight, restricting access to imagination’s archives, intentional and disciplined use of imagination under rational control, and spiritual-ascetic cultivation of the soul. Additionally, physical health, temperament correction, fulfilling bodily needs, and ethical cultivation such as truthfulness are emphasized as regulatory factors. Using an analytical-rational methodology, this paper explores both the phenomenology and the management strategies of the imaginative faculty along with the consequences of its dysregulation in Avicenna’s philosophical anthropology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imagination
  • the Imaginative Faculty
  • Avicenna
  • Phenomenology
  • Intellect