تحلیل انتقادی رویکرد سیّد صدرالدین دشتکی در تعریف وجود ذهنی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه و منطق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران

10.48308/jipt.2025.239528.1623

چکیده

نظریه‌ی وجود ذهنی از ارکان فلسفه اسلامی است. سیّد صدرالدین محمّد دشتکی از فلاسفه‌ی نامدار مکتب شیراز، در این زمینه دیدگاه‌های بدیع و متمایزی دارد. هرچند شهرت او در این باب بیشتر به نظریه‌ی «انقلاب ذات» بازمی‌گردد، اما تحلیلش از انقسام وجود و انکار وجود ذهنی – با پذیرش صورت ذهنی – از نوآوری‌های کمتر شناخته‌شده‌ا‌ی است که تاکنون مورد پژوهش مستقل قرار نگرفته‌اند. بررسی این دیدگاه‌ها افزون بر اهمیت تاریخی، زمینه‌ی درک دقیق‌تری از نگره‌ی انقلاب ذات در نظام فکری دشتکی را فراهم می‌آورد. این پژوهه با روش تحلیلی - انتقادی و بر پایه‌ی مطالعه-ی مستقیم آثار دشتکی به ویژه حاشیه‌هایش بر شرح تجرید قوشچی، به واکاوی این آراء می‌پردازد. بر مبنای یافته‌ها، دشتکی وجود ذهنی به مثابه‌ی «صورت مقیّد به حیث حکایت» را انکار می‌کند، که به نظر می‌رسد با نظریه‌ی انقلاب سازگار است. طبعاً وجود ذهنی در این معنا فاقد ذاتیّات، صفات و معلول‌های وجود خارجی است، اما صورتی که حکایت ندارد، می‌تواند برخوردار از ویژگی‌های خاصّ خود باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of Sayyid Ṣadr al-Dīn Dashtakī's Approach to the Definition of Mental Existence

نویسندگان [English]

  • Zeinab Sadeghi 1
  • Muhammad Saeedimehr 1
  • Rezaa Akbari 2
1 Department of Philosophy and Logic, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Department of Islamic Philosophy and Theology , Faculty of Theology, Islamic Studies, and Guidance, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In Islamic philosophy, the doctrine of mental existence (al-wujūd al-dhihnī) occupies a fundamental position in metaphysical discourse. Sayyid Ṣadr al-Dīn Muḥammad Dashtakī, a prominent philosopher of the Shiraz school, advanced original perspectives on this subject . Although best known for his theory of the Transformation of Essence (inqilāb al-dhāt), he also proposed significant but less-studied ideas, including a distinctive interpretation of the division of existence (taqsīm al-wujūd) and a denial of mental existence as traditionally conceived, while simultaneously endorsing mental forms (al-taṣawwurāt al-dhihniyya). Beyond its historical significance, analysis of these views elucidates the Transformation of Essence within Dashtakī’s philosophy.

This study employs an analytical-critical method, with special reference to Dashtakī’s glosses on Qūshjī’s Sharḥ al-Tajrīd, to critically examine his position. The findings demonstrate that he rejects mental existence conceived as “the representational being of mental form” a position coherent with his theory of Transformation. For Dashtakī, mental existence is devoid of the essential attributes, concomitants, and causal effects of extra-mental reality. yet, non-representational mental forms may retain their own distinctive quiddities or features.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sayyid Ṣadr al-Dīn Muḥammad Dashtakī
  • Mental Existence
  • Correspondence Theory of Truth in Cognition and Perception
  • Representative Aspect of Mental Forms