بررسی پارادوکس اعتلا به‌منزله ستایشِ طبیعتِ انسانی در اندیشه آنتوان لاوی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار فلسفه و کلام دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع)، تهران، ایران.

چکیده

این مقاله به بررسی نگرش آنتوان لاوی درباره «اعتلا وجودی» می‌پردازد؛ نگرشی که در بازخوانی معنویت مبنی‌بر خوی انسانی، تمنیات طبیعی و لذت‌های این‌جهانی است. پرسش اصلی آن است که آیا چنین تلقی‌ از اعتلا به‌مثابه ستایش طبیعت انسانی به‌نوعی پارادوکس منجر می‌شود؟ مقاله با روش تحلیلی-انتقادی به اعتبارسنجی این رویکرد پرداخته و بر این فرضیه استوار است که قرائت لاوی از اعتلا در بستر یگانگی انسان و شیطان شکل می‌گیرد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تقلیل اعتلا به لذت‌گرایی و تلاش برای نظام‌مندی آن در قالبی شبه‌دینی، به تناقضی بنیادین می‌انجامد. این پارادوکس از یک‌سو در سطح نظری، به‌سبب ناتوانی در تفکیک میان لذت و رنج یا لذت آنی و پایدار، موجب نقص معرفت‌شناختی می‌شود و امکان ارزیابی پیامدهای اخلاقی و اجتماعی را مخدوش می‌سازد و از سوی دیگر، به‌واسطه نادیده گرفتن ابعاد عقلانی، عاطفی و متافیزیکی تجربه انسانی نیز فاقد جامعیت است. بنابراین، نتیجه مقاله آنکه نگرش لاوی به اعتلا، به‌رغم داعیه‌اش در ستایش خوی انسانی، در نهایت فاقد توان تبیین کارآمد از مفهوم اعتلا وجودی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Paradox of Transcendence as an Exaltation of Human Nature in the Thought of Anton LaVey

نویسنده [English]

  • m k
Assistant Professor of Ahl al -Bayt International University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This article examines Anton LaVey’s conception of “existential transcendence,” a view grounded in the reinterpretation of spirituality through human nature, natural desires, and worldly pleasures. The central question is whether such an account of transcendence, framed as the glorification of human nature, results in a paradox. Employing an analytical–critical method, the study evaluates the validity of this perspective and advances the hypothesis that LaVey’s reading of transcendence is constructed within the framework of human–demonic unity. The findings suggest that reducing transcendence to hedonism and attempting to systematize it within a quasi-religious structure produces a fundamental contradiction. On the theoretical level, the failure to distinguish between pleasure and suffering, or between immediate and enduring satisfaction, generates epistemological deficiencies and undermines the assessment of moral and social implications. On the experiential level, the neglect of rational, emotional, and metaphysical dimensions renders the account incomplete. The article concludes that LaVey’s approach, despite its claim to celebrate human nature, ultimately lacks the capacity to provide an adequate explanation of existential transcendence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Satan
  • pleasure
  • spirituality
  • existential transcendence
  • material life