نظر به اینکه علم بودن یک علم مرهون انسجام مسائل و انسجام مسائل در گرو عاملی وحدتآفرین است؛ اغلب حکما این عامل وحدتآفرین را موضوع علم میخوانند. پرسش اصلی مقالة حاضر تبیین رابطة موضوع و مسائل فلسفی طبق دیدگاه ابن سینا و ملاصدراست. چنان که در منطق آمده، موضوع هر علم چیزی است که در آن علم از عوارض ذاتی آن بحث میشود؛ بهتعبیر دیگر محمولات هرعلم و مسائل آن از عوارض ذاتی آن است، لذا بین موضوع هر علم و مسائل آن رابطة تنگاتنگی برقرار است. طبق دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا، موضوع فلسفه - در مقام تعریف- «موجود بما هو موجود» است و مسائل آن نیز از عوارض ذاتی وجودند، اما تطبیق قواعد منطقی علمشناسی بر همة آنچه به عنوان مسائل فلسفی مطرح است، بسیار چالشبرانگیز است؛ چرا که در مقام تعریف، مسائل فلسفه باید از عوارض ذاتی «موجود بما هو موجود» باشند، اما در مقام تحقق به مشکل برخورده و به نظر میرسد در برخی از مسائل فلسفی این نکته رعایت نشده است؛ لذا شکافی میان مقام تعریف و مقام تحقق فلسفه، به وجود میآید که باید برای پر کردن این شکاف و رسیدن به فهمی دقیق از موضوع فلسفه و مسائل مطرح شده در آن و چگونگی هماهنگی میان موضوع و مسائل آن تلاش هایی انجام شود.
توازیانی, زهره, & عمرانیان, سیده نرجس. (1390). مقایسة دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا در تبیین موضوع فلسفه و رابطة آن با مسائل فلسفی. آینه معرفت, 11(3), -.
MLA
زهره توازیانی; سیده نرجس عمرانیان. "مقایسة دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا در تبیین موضوع فلسفه و رابطة آن با مسائل فلسفی". آینه معرفت, 11, 3, 1390, -.
HARVARD
توازیانی, زهره, عمرانیان, سیده نرجس. (1390). 'مقایسة دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا در تبیین موضوع فلسفه و رابطة آن با مسائل فلسفی', آینه معرفت, 11(3), pp. -.
VANCOUVER
توازیانی, زهره, عمرانیان, سیده نرجس. مقایسة دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا در تبیین موضوع فلسفه و رابطة آن با مسائل فلسفی. آینه معرفت, 1390; 11(3): -.